שתף קטע נבחר

מהנדס עתר: ביצעתי חריגות בנייה ולא הורסים אותן

תושב מושב שדה משה בדרום, שמבקש להתמודד על משרה ציבורית, רצה להגיע כשהוא נקי כפיים. אבל דווקא הרשויות מתעכבות באכיפת החוק

בעתירה מנהלית שהגיש לאחרונה מהנדס ממושב שדה משה בחבל לכיש, התבקש בית המשפט המחוזי בלוד להורות לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ולוועדה המקומית לתכנון ובנייה שקמים להרוס בנייה בלתי חוקית שביצע בעצמו. הסיבה לכך היא שהמהנדס מתכנן להתמודד על משרה ציבורית שבמסגרתה יידרש לחתום על צווי הריסה, והעתירה נועדה לאפשר לו לכהן כשהוא נקי כפיים.

 

העותר דיווח לוועדה המקומית על חריגות בנייה רבות בביתו. במכתב ששלח לה באוקטובר אשתקד הוא הודיע כי ביתו נבנה בשטח של כ-320 מ"ר, בעוד שהיתר הבנייה אישר לו לבנות רק כ-144 מ"ר, וביקש שהוועדה תפעל בדחיפות לתיקון המצב באמצעות צו הריסה לבנייה הלא חוקית.

 

על פי העתירה, הוא גילה כי רשות מקרקעי ישראל – ששלחה למקום פקח שאישר כי הבית נבנה שלא כחוק – הציעה לו לפנות לוועדה המקומית כדי שתעזור לו להסדיר את מעמד הבית בתוך 60 יום. זאת כאשר ברור שלא ניתן לאשר בנייה לא חוקית בסדר גודל כזה בזמן כה קצר.

 

בעקבות ההצעה הוא שלח באמצעות עורכי הדין אורן וינברג ויגאל זנדר מכתב לרמ"י, שבו דרש התייחסות להודאתו בביצוע עבירה על חוק התכנון והבנייה, שאחרת ייאלץ לפנות ליועץ המשפטי ולבית המשפט.

 

למרות המכתב הוא לא קיבל התייחסות משני הגופים האמונים על הסדרת הבנייה, ואף אחד לא טרח לאכוף את החוק ולהרוס את הבנייה הלא חוקית. זאת אף שהבית עומד על תילו במתכונתו החורגת מזה כעשור.

 

בעתירה שהגיש נטען כי מדובר בחריגה מהותית מסמכות, כאשר דווקא בימים שבהם מיוחסת חשיבות אדירה לאכיפת דיני התכנון והבנייה, והרשויות מקפידות על הוצאת צווי הריסה ללא הרף, הן בוחרות להפנות את מבטן מהודאה בבנייה חוקית מטעם אזרח שמכה על חטא ומבקש להשיב על כנו את שלטון החוק והסדר הציבורי התקין.

 

בית המשפט התבקש לפיכך להורות לשתי המשיבות לקיים את חובותיהן על פי דין ולהרוס את הבנייה הלא חוקית שבוצעה בביתו של העותר בניגוד לתוכנית ולהיתר. בנוסף התבקש בית המשפט לחייב אותן בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

 

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "רמ"י שלחה לעותר התראות לפני הגשת תביעה ונמצאת במגעים עם כונס הנכסים עו"ד יוסי דרור שמונה לו. ככל שמגעים אלה לא יניבו תוצאות מספקות תוך זמן סביר, רמ"י תנקוט את האמצעים המשפטיים העומדים לרשותה לפינוי הפלישה והריסת הבנייה הבלתי חוקית".

 

מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה שקמים טרם התקבלה תגובה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים