שתף קטע נבחר

הילדים בני פחות מ-6, ההורות משותפת. על כמה יעמדו המזונות?

למרות ההלכה של ביהמ"ש העליון בנושא, התחשבה השופטת נאוה גדיש באב ופסקה שהוא ישלם מזונות נמוכים יחסית, שעוד יפחתו בהמשך

בית המשפט למשפחה בפתח תקווה, שדן בהליכי גירושים בין בני זוג לשעבר החולקים הורות משותפת על שני ילדים בני פחות מ-6, קבע לאחרונה כי למרות ההלכה של בית המשפט העליון בנושא המזונות, יש מקום להתחשב בכך שחלוקת זמני השהות בין ההורים שווה: השופטת נאוה גדיש חייבה את האב לשלם לכל אחד מהילדים סכום נמוך יחסית של 1,200 שקל לחודש – שיפחת בחצי כשיגיעו לגיל 6.

 

מזה שלוש שנים מנהלים ההורים הליכי רכוש, מזונות ומשמורת, ולאחרונה בית המשפט הגיע לפסק דין בשני העניינים האחרונים. סוגיית המשמורת נפתרה מהר יחסית כיוון שבני הזוג הסכימו לאחריות משותפת ללא צורך בקביעת הורה משמורן.

 

בהתאם לכך אישר בית המשפט חלוקת זמני שהות כמעט שווה שניהם, אם כי בקשת האב לקבל לילה נוסף אחת לשבועיים נדחתה בינתיים.

 

בשאלת המזונות הסכסוך היה סבוך יותר כיוון שהאם תבעה 12 אלף שקל לשני הילדים וסירבה להפחית את הסכום גם כשזמני השהות הפכו שווים. האב טען מנגד כי את המזונות ששילם עד היום – 2,800 שקל לחודש – הצליחה האם לחסוך, מה שמעיד שהיא לא זקוקה לסכום הזה.

 

אבל השופטת נאוה גדיש לא הסכימה עמו, וקבעה כי מטרת החיסכון היא לממן את רכישת חלקו של האב בדירה המשותפת, כך שמדובר בכספים שמיועדים לקורת גג לילדים. מנגד, נקבע כי האם לא גיבתה את דרישת המזונות שלה באסמכתאות, ולכן הנחת היסוד תהיה בהתאם למה שנקבע בפסיקה: צרכים כלליים (ולא רק הכרחיים) מינימליים של ילד כמו מזון, ביגוד, היגיינה, צעצועים וכו', עומדים על 2,250 שקל.

 

כמו כן ציינה השופטת שהאם צודקת בטענתה שלפיה ההלכה החדשה לא חלה על ילדים מתחת לגיל 6, כך שהאב – בהיותו יהודי – חייב לשלם את מלוא המזונות של הילדים. עם זאת, היא הבהירה כי עדיין יש מקום להתחשב בכך שזמני השהות אצל ההורים שווים והאב נושא בצרכי הילדים כשהם אצלו.

 

משכך הוחלט להפחית 200 שקל מהמזונות הזמניים של כל ילד, כך שהאב ישלם 2,400 שקל בחודש לשני הילדים, ולאחר לאחר שיגיעו לגיל 6 יפחת הסכום בחצי. בנוסף חויב האב לשלם 40% מעלות שכר הדירה או המשכנתה של האם – עד ל-1,000 שקל. הוצאות חריגות של חינוך ורפואה יחולקו בין ההורים שווה בשווה.

 

בהתאם לפסיקה זו, ומאחר שהשופטת גדיש למעשה הפחיתה את המזונות הזמניים ב-400 שקל, היא הורתה לאם להחזיר לאב את הסכום העודף ששילם ב-34 החודשים האחרונים. החזר זה יתבצע באמצעות הפחתת המזונות ב-1,000 שקל בתקופה זו.

 

כמו כן, האב חויב לשלם לאם דמי טיפול עבור שנת חייה הראשונה של התינוקת (סכום דמי הטיפול לא צוין בפסק הדין).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד דורית אלעד
מומלצים