שתף קטע נבחר

שני ההורים התנכרו זה לזה – הילדים התפצלו

במשך כשש שנים כמעט ולא התקיים קשר בין האם לבין 4 ילדיה. לאחרונה אישר ביהמ"ש שהמשמורת תוחזר אליה, אבל לא חסך בביקורת על הפגיעה בילדים

סגנית נשיא בית המשפט למשפחה בפתח תקווה, רבקה מקייס, עוסקת זה כעשור בתיק משמורת סבוך בעניינם של ארבעה בנים שהוריהם התגרשו באיבה גדולה. במשך כשש שנים עברו חלק מהילדים בין בתיהם של ההורים תוך ניתוק קשר וניכור. לנוכח סירובו של האב לשתף פעולה עם טיפול משפחתי, הורתה השופטת על העברת המשמורת לאם תוך שהבהירה להורים כי שניהם יצרו תרבות של ניתוק הפוגעת אנושות בילדיהם.

 

ההורים נפרדו ב-2009, ובהתאם להסכם הגירושים עברו הילדים למשמורת האב, אולם מאז נרשמו תהפוכות רבות: בתחילה הילדים עברו למשמורת האם, אך כעבור כמה חודשים חזר הבן הגדול לאביו. חודשיים לאחר מכן הצטרפו שני אחיו הבינוניים ואילו הבן הקטן נשאר אצל האם. ב-2012 חזר גם הוא לגור עם אביו.

 

מאז ועד לפני כשנה כמעט שלא התקיים קשר בין האם לבין ארבעת ילדיה. בתסקירי הרווחה דווח על הסתה וניכור ועל הניסיונות הרבים להביא את בני הזוג לתיאום הורי או להליך טיפולי שינסה להפסיק את הפגיעה האנושה בילדים.

 

בתסקיר האחרון דווח כי הילדים מרגישים שהם חייבים לבחור צד כיוון שכל אחד מההורים אוסר עליהם להתקרב לאחר, מה שגרם בסופו של דבר גם לסכסוך ונתק בין האחים לבין עצמם. בסיכום התסקיר ציינה פקידת הסעד כי היא ואנשי המקצוע הנוספים שמעורבים בתיק סבורים ששני הורים אינם טובים דיים ופוצעים את נפש ילדיהם.

 

בשנה שעברה חזר הבן הקטן לגור אצל אמו, וכעבור כחצי שנה הצטרפו אליו שני אחים אחרים. לפני כחצי שנה הגיש האם תביעה להחזרת המשמורת על שניים מהם (שהיו עדיי קטינים). במסגרת זו מינתה השופטת מקייס מומחית שהייתה אמורה להביא את האב ושלושת הילדים שהתנכרו לו לטיפול.

 

אלא שהאב הודיע כי אינו מעוניין בהליך טיפולי ואינו יכול לעמוד בעלותו, ועתר להעביר את העניין לטיפול שירותי הרווחה.

 

לנוכח הודעה זו החליטה השופטת שאין ברירה אלא לקבוע אצל האם את המשמורת על שני הקטינים שגרים אצלה. בהקשר לבקשת האב היא ציינה שאינה רואה טעם במעורבות נוספת של הרווחה אשר האב מסרב לקיים את המלצותיה לטיפול משפחתי, לאחר שבמשך שנים היא ניסתה ללא הצלחה לעזור למשפחה ולמזער את הנזקים שההורים גרמו לילדיהם.

 

"כאשר יחליטו ההורים לראות את המציאות נכוחה ולהבין כי הם יצרו את תרבות הניתוק הפוגעת לעיתים בזה ולעיתים באחר אך הפוגעת פגיעה אנושה בנפשם של ילדיהם, ויסכימו מתוך הבנה לטיפול משפחתי מערכתי כמפורט בתסקיר שירותי הרווחה יוכלו לפנות בהסכמה ויתגייסו באופן אמיתי לתהליך זה", כתבה.

 

לפיכך, תביעת המשמורת של האם התקבלה תוך שהשופטת ציינה כי נכון לעכשיו אין כל טעם בקביעת מפגשים בין שני הילדים לבין אביהם או בין הבן שנשאר אצל האב לבין האם ואחיו. לאם נפסקו הוצאות משפט של 7,500 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: רמי זרנגר
עו"ד סיגלית יפה
צילום: רמי זרנגר
מומלצים