שתף קטע נבחר

שריפה גרמה נזק לשכנה. מי יפצה אותה?

קצר במזגן דירה שכורה בר"ג פגע בנכס של השכנה מלמעלה. המשכיר ביקש להטיל את האחריות על השוכר ועל יצרנית המזגן, אך ביהמ"ש חשב אחרת

הרשם אדי לכנר מבית משפט השלום בתל אביב קיבל לאחרונה את תביעתה של דיירת בניין ברמת גן, והורה לבעלי דירה שמתחתיה לפצות אותה על נזקים שנגרמו לה עקב שריפה שפרצה כתוצאה מקצר במזגן שלו.

 

השריפה פרצה בשעת לילה ביוני 2016, כתוצאה מקצר ביחידה החיצונית של מזגן הדירה, וגרמה לנזק לשכנה מעל. את התביעה הגישה השכנה הן נגד בעל הדירה והן נגד השוכר שהתגורר בה באותה עת. היא דרשה פיצוי של 20,340 שקל על הנזקים שנגרמו לה – שיפוץ, תיקון וחיווט מחדש של חוטי חשמל – בתוספת פיצוי עבור עוגמת נפש והיעדרות מעבודה (כ-4,000 שקל). בין היתר טענה השכנה שהנתבעים התרשלו כשלא נקטו אמצעים סבירים למנוע את השריפה - בעל הדירה כאחראי על הנכס, והשוכר כמחזיק בו.

 

בעל הדירה טען בין היתר כי השוכר הוא שאחראי, שכן בזמן המקרה הדירה לא הייתה בשליטתו. במקביל הוא הגיש הודעת צד שלישי נגד חברת יצרנית המזגן "אלקטרה", שבמסגרתה טען שהשריפה החלה בעקבות כשל בכרטיס האלקטרוני שבתוך המזגן.

 

השוכר טען שהמזגן הוא רכושו של בעל הדירה. הוא ציין שלפני המקרה התקשר הבעלים עם טכנאי (לא של אלקטרה) וליווה אותו במהלך תיקון המזגן, בזמן שהוא כלל לא היה בבית. לדבריו, גם בעל הדירה ראה עצמו כמי שאחראי לתיקוני התקלות, וזאת אף שבחוזה השכירות סוכם שתיקונים יבוצעו על ידי השוכר.

 

אלקטרה טענה שתיקון המזגן על ידי טכנאים פרטיים (ולא טכנאי מטעמה) הוא שגרם לתקלה, וביטל כל קשר סיבתי בין אחריות כלשהי מצדה לבין הנזק.

 

לאחר שניתח חוות דעת מומחים הבהיר הרשם לכנר שרובם קבעו שהייתה מעורבות לקויה של טכנאי, ומחומר מהראיות עלה שאכן הטכנאי ביצע תיקונים בתוך התא החיצוני של המזגן, שהיה מקור השריפה.

 

נקבע כי לא הוכח שקיים פגם כלשהו בייצור כרטיס המזגן. הרשם דחה את טענת בעל הדירה שלפיה לא הזמין טכנאי של אלקטרה כיוון שלוקח להם זמן רב להגיע. הוא הבהיר כי בעל הדירה אפילו לא הראה שניסה לפנות אל החברה, מה גם שתקנות הגנת הצרכן קובעות כי על היצרן לתקן את המזגן תוך שלושה ימים מרגע פתיחת קריאה.

 

כמו כן, הרשם זקף לחובת בעל הדירה את העובדה שטען כי אותו טכנאי עצמאי ביצע רק מילוי גז, אך בחר שלא להזמין אותו לעדות, ואף לא את החשבונית שקיבל ממנו.

 

בנסיבות אלה נקבע כי מי שאחראי לשריפה הוא בעל הדירה, והורה לו לשלם לתובעת 16,340 שקל, זאת מאחר שלא הוכחו הטענות בדבר עוגמת נפש או היעדרות מהעבודה. בנוסף הוא חויב לשלם הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובע: עו"ד אריאל גלזר
  • ב"כ הנתבע 1: עו"ד שירה זכרייה
  • ב"כ הנתבע 2: עו"ד אהרון נבון
  • ב"כ צד ג': עו"ד צ'פלין
  • עו"ד עינב דהן עוסקת בנזיקין
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: אורלי צילום אירועים
עו"ד עינב דהן
צילום: אורלי צילום אירועים
מומלצים