שתף קטע נבחר

בעל מתעלל איים: אם תעברי – אתנתק מהבנות

גבר הפעיל אלימות רגשית וכלכלית על אשתו שעזבה למקלט. כשביקשה לעבור לגור ליד הוריה והרחק ממנו, הוא התנגד. מה קבע בית המשפט?

בפסק דין שאושר לאחרונה לפרסום אישר בית המשפט למשפחה בקריית גת לאישה שעזבה את בעלה על רקע התעללות נפשית, לעבור עם שתי בנותיהם הרחק ממקום מגוריו ולהתקרב להוריה. השופטת אפרת שהם דליות לא התרשמה מאיומיו של הבעל על כך שינתק את הקשר מהבנות קבעה שהאינטרס לשמור על ביטחון ויציבות בחיי האם והקטינות גובר על חוסר הנוחות המסוים שייגרם לאב.

 

ב-2016, בהמלצת גורמי הרווחה על רקע אלימות רגשית, מילולית וכלכלית קשה מצד בעלה, עזבה האישה את ביתה ועברה עם הבנות למקלט לנשים נפגעות אלימות. בתחילת 2018 הודיעו לה מנהלי המקלט כי לא תוכל להמשיך לשהות במקום. האם, שקיבלה משמורת על הילדות, הגישה בקשה דחופה לאשר לה מעבר ליחידת דיור הצמודה לבית הוריה.

 

היא סיפרה שמראשיתם אופיינו הנישואים בשליטה מוחלטת של הבעל במעשיה: הוא נטל את מסמכי הזהות שלה, התערב בחשבונה, מכר את מכוניתה וניתק את הטלפון שלה. לדבריה, לאורך כל ההליכים הוא טפל האשמות שווא נגדה תוך שהוא מטיל בה דופי על לא עוול בכפה ומתאר אותה כאם מזניחה ומתעללת. היא הוסיפה שהוא מתנגד למעבר כחלק מרצונו להמשיך ולשלוט בחייה.

 

האב התנגד למעבר בטענה שהמעבר למקלט היה מגמתי ונועד לשמש הכנה נוחה למעבר שלה לגור ליד הוריה. הוא הוסיף כי היא מנסה לחבל בקשר שלו עם בנותיו ומסיתה אותן נגדו. לדבריו, המרחק בין מקום מגוריו לבין מגורי הורי האם רב ולא יאפשר לו לקיים קשר סביר עם הילדות. אם בית המשפט יאשר את המעבר, הדגיש, הוא יבחר לנתק את הקשר עם הילדות וייוותר על נטל האפוטרופסות עליהן.

 

אבל השופטת אפרת שהם דליות אישרה את המעבר. היא קיבלה את חוות הדעת הסוציאלית שהוגשה בתיק, שלפיה המעבר ייטיב עם האם והקטינות שכן הוא יספק לאם את מערך התמיכה הכלכלית והרגשית לו היא זקוקה.

 

בפסק הדין צוין כי בנסיבות הייחודיות בתיק, אין רלוונטיות למקום האחרון שבו גרו הצדדים יחד, שכן מאז היו הילדות בנות 2.5 שימש המקלט כסביבת המגורים שלהן בשל התנהגות האב. כמו כן, הראיות הצביעו על כך שחרף האירועים הקשים שחוותה, האם מכירה בחשיבות חלקו של האב בעולמן של הילדות והיא פועלת לשמירת הקשר ביניהם.

 

השופטת הוסיפה כי טענת האב שלפיה האם עברה למקלט רק כדי להכשיר את הקרקע למעבר ליד הוריה מצביעה על חוסר לקיחת אחריות מצדו ביחס לחלקו במעגל האלימות.

 

"לדאבון הלב נראה כי האב היה ונותר עסוק עד מאוד בצרכיו שלו ללא יכולת לגלות כל אמפתיה לצרכי האם או הילדות", נכתב בפסק הדין. "עמדתו הקיצונית כי ינתק קשר עם הילדות יש בה להטות את הכף לטובת אישור המעבר שכן היא מחזקת את טענת האם שהאב נותר עסוק במאבק מבלי שהוא רואה את הנזקים שנגרמים לילדות".

 

השופטת שהם דליות סיכמה שגם אם המעבר יביא לפגיעה מסוימת בנוחות של האב, הוא לא ימנע ממנו לשמור על קשר תקין עם הילדות אם ירצה בכך. האב חויב בהוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 5,000 שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעת: עוה"ד קרין בר כליפא וסיגל בלינסון שפרן
  • ב"כ הנתבע: עוה"ד פזית שני
  • עו"ד לימור אביטן עוסקת בדיני משפחה
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: סם יצחקוב
עו"ד לימור אביטן
צילום: סם יצחקוב
מומלצים