נפל ממשאית בתדלוק. שופט: זו תאונת דרכים
נהג החליק ונפצע כשטיפס כדי לסגור את תא התדלוק. חברת הביטוח "ש. שלמה" טענה שמדובר בשימוש לוואי בכלי רכב, אבל ביהמ"ש חשב אחרת
בית משפט השלום בהרצליה קיבל לאחרונה
את תביעתו של נהג משאית בן 35 שנפגע באפריל 2015 בתאונה כאשר נפל ממשאית בזמן שמילא את מיכל הדלק. השופט יוסי ברכיה קבע שמדובר בתאונת דרכים הורה לחברת הביטוח "ש. שלמה" לשלם לו כ-363 אלף שקל.
המוסד לביטוח לאומי הכיר במקרה כתאונת עבודה, וקבע כי לנהג נותרה נכות קבועה בשיעור 9.75%, וכן נכויות זמניות גבוהות יותר. המחלוקת נגעה לשאלה אם האירוע נחשב "תאונת דרכים" בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.
התובע סיפר שבזמן תדלוק המשאית עליו לטפס כדי לפתוח ולסגור את תא התדלוק. התאונה התרחשה כאשר בסיום התדלוק הוא עלה לסגור את התא. מכיוון שהמשאית הייתה עמוסה, הרווח להליכה היה צר ובשלב מסוים הוא החליק ונפל על גבו.
תעבורה
נהגת זוכתה מעבירת התנועה המרגיזה ביותר
מערכת פסקדין
שוטר רשם דוח לנהגת שעקפה פקק תנועה והשתלבה לתוכו מטרים ספורים לפני סופו. היא בחרה להישפט, ויצאה כשידה על העליונה
בבית המשפט טען הנהג שהאירוע מהווה תאונת דרכים, מאחר שהעלייה למשאית הייתה למטרת תחבורה, שהרי לא ניתן לנסוע ללא מכסה סגור, וכן יש לראות בפעולתו חלק מ"שימוש ברכב למטרות תחבורה".
מנגד טענה חברת הביטוח שעמדת הנהג מנוגדת למגמה הנהוגה בבתי המשפט ובחוק, שלפיה יש לצמצם את תחולתו רק למקרים המנויים ברשימה סגורה המצויה בו, ולשלול "שימושי לוואי" שאינם מנויים בה.
השופט ברכיה הבהיר כי הפעולות שבטווח שבין מגע פיזי של התובע ברכב ועד לסיום נסיעה והתייצבות מחוץ לרכב – נחשבות שימוש במידה והן חיוניות באופן פיזי לנסיעה, ומהוות חלק טבעי ואינטגרלי ממנה. הוא הוסיף שלמרות המגמה לצמצם את הגדרת המונח "שימוש" שבחוק הפיצויים, לא כל פעולה שהתרחשה מחוץ לרכב תוחרג מהגדרת החוק.
לגופו של עניין, השופט הזכיר כי הנהג נפל בעודו על המשאית, ותכלית עלייתו הייתה מטרה תעבורתית – סגירת התא לקראת נסיעה. לטעמו, מדובר בפעולת לוואי חיונית ואינטגרלית לנסיעה, שהרי לא ניתן לנסוע עם מכסה תא דלק פתוח.
בפסק הדין הובהר שלא מדובר במצב שבו אדם ממלא דלק ומחליק על כתם שמן בדרכו להחזיר את המשאבה, כאשר ישנו נתק מלא בין האדם לבין הרכב. במקרה זה, הנהג טיפס על רכבו ונפל בעודו "מחובר פיזית לרכב".
בהמשך ניתח השופט בהרחבה את נזקי התובע, ובהם הפסדי השתכרות, הפסדי פנסיה, הוצאות, עזרת הזולת. בסיכומו של דבר, נקבע כי החברה תשלם לנהג כ-436 אלף שקל, בניכוי תגמולים שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי בסך כ-73 אלף שקל. בנוסף, החברה תשלם לו שכר טרחת עו"ד בשיעור 13% והוצאות משפט.
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
- שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין
- עו"ד דוד סעדה עוסק בדיני ביטוח
- הכותב לא ייצג בתיק
- הוא שותף באתר פסקדין
מומלצים