שתף קטע נבחר

תינוק נפל מגובה – סייעת שנכחה במקום זוכתה

בן 10 חודשים נפל משידת החתלה בפעוטון ונפגע בראשו. הגננת, הסייעת שטיפלה בו וסייעת נוספת לא דיווחו. האחרונה זוכתה, האחרות מחכות לעונש

בית משפט השלום בתל אביב זיכה לאחרונה סייעת בפעוטון מעבירה של הפרת חובה של אחראי: הסייעת הייתה עדה לנפילת תינוק מגובה של כמטר וחצי אך הסתירה את המקרה ולא דיווחה עליו להורים או למשטרה. השופט איתן קורנהאוזר קבע שהיא אמנם הפרה את חובתה המוסרית, אך אין להטיל עליה אחריות פלילית. מנהלת הגן וסייעת נוספת הורשעו, והן ממתינות לגזר הדין.

 

ב-2017 נפל תינוק משידת החתלה בפעוטון לאחר שהסייעת שהחליפה לו חיתול הותירה אותו ללא השגחה. הוא נחבל בראשו ובהמשך נמצא שבר בגולגולת. המקרה הוסתר על ידי צוות הגן במשך כמה ימים וההורים גילו על הנפילה רק אחרי שהתנהגות התינוק עוררה את חשדם.

 

בכתב האישום שהוגש נגד הגננת, הסייעת שטיפלה בתינוק והסייעת שהייתה עדה למקרה, נכתב שהסייעת הראשונה פנתה לטפל בתינוקות אחרים מבלי להשגיח עליו, כך שהוא נפל אל רצפת החדר ונחבל בראשו. היא קראה לגננת ולסייעת הנוספת אך השלוש לא מצאו לנכון לדווח להורים או להביא את התינוק לטיפול רפואי.

 

הסייעת השנייה, שלא טיפלה ישירות בתינוק, הואשמה בעבירה של "הפרת חובה של אחראי". המדינה טענה שהיה עליה לדווח על המקרה להורים או למשטרה ולדאוג שהתינוק יקבל טיפול רפואי, אך היא לא עשתה כן באופן שסיכן אותו. היא טענה בתגובה שעל סייעות לא חלות אותן חובות החלות על גננת, מי שבאחריותה ובניהולה נמצא הגן, וחובת הדיווח הייתה על הגננת בלבד.

אילוס אילוסטרציה תינוק  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ואכן, כאמור, השופט איתן קורנהאוזר זיכה את הסייעת. הוא הבהיר כי בעוד הגננת קיבלה אחריות למחדל והודתה, לאור חובתה המובהקת הנובעת מתפקידה כמנהלת הפעוטון, אין הדבר ברור ביחס לתפקידה של "סייעת" במקום. הוא ציין שלא ניתן ללמוד מהראיות שהוצגו אם במועד האירוע הייתה חלוקת תפקידים ואחריות בין הנאשמות לגבי פעוטות מסוימים או לגבי תפקידים שונים במסגרת העבודה בפעוטון.

 

הסייעת שטיפלה בתינוק קיבלה אחריות עליו בעצם המעשה והוא זה המטיל עליה את החובה כלפיו. לעומת זאת, ביחס לחובתה של הסייעת הנוספת לדאוג לבריאותו של תינוק שהיא לא מטפלת בו ישירות - מתעוררות ספקות.

 

בפסק הדין צוין כי אמנם מדובר בתינוק חסר ישע, חסר אונים, שנחבל בראשו והסייעת נמנעה מלעדכן על כך את הוריו, אך דרישה זו היא חברתית ומוסרית. עקרון החוקיות והוודאות בפלילים, מתנגש במקרה זה עם אמות מוסר חברתי המחייבות דיווח, וגובר עליהן.

 

בנסיבות אלה, ומאחר שהמדינה לא הוכיחה מקור של חובה לגבי הסייעת, הורה השופטת על זיכויה. הסייעת שטיפלה בתינוק הורשעה בהפרת חובה של אחראי ובחבלה ברשלנות. גם הגננת הורשעה בעבירות אלה ושתיהן ממתינות לגזר דינן.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המדינה: עו"ד טל בנאי גת
  • ב"כ הנאשמת: עו"ד אדוה אלאב
  • עו"ד ניסים לביא עוסק בפלילי
  • הכותב לא ייצג בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים