שתף קטע נבחר

האם משבר הקורונה מצדיק שינוי במזונות?

אב טען שהפגיעה בהכנסותיו היא עילה לביטול המזונות הזמניים שהוא משלם לבתו, והטלת החיוב על האם. אבל בקשתו נדחתה בשתי ערכאות

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה לאחרונה בקשת רשות ערעור שהגיש אב לבת 7 עקב דחיית בקשתו לחייב את האם במזונות זמניים של כ-8,000 שקל בחודש ולבטל מזונות בסך 2,000 שקל שבהם חויב. מדובר בבקשה אחת מיני רבות שהגיש בשנים האחרונות, הפעם תוך ניצול משבר הקורונה שלטענתו גרם להרעה כלכלית במצבו, בהיותו עורך דין עצמאי. השופטת ורדה פלאוט קבעה כי נכון לעכשיו, אין מקום לשינויים.

 

ההחלטה הראשונה שבמסגרתה חויב האב במזונות הזמניים ניתנה לפני כשלוש שנים. מאז הוא פנה פעם אחר פעם לבית המשפט בבקשה לביטול התשלום על רקע חלוקת זמני שהות שווה ומסוגלות כלכלית של האם. בקשותיו נדחו בזו אחר זו.

 

עם התפרצות הקורונה, וכשמצב החירום עוד היה בחיתוליו, הגיש האב בקשה נוספת, הפעם בטענה שהמשבר במשק גרם לו להפסדים משמעותיים בעוד שמצבה של האם טוב. לכן הוא ביקש לחייב אותה במזונות של 8,050 שקל בחודש או לחלופין לבטל או להקפיא את המזונות שבהם חויב.

 

בית המשפט למשפחה דחה את הבקשה שכן מצא כי אין סיבה לסטות מההחלטות הקודמות בנושא, בפרט כשעדיין לא ידוע מה יהיו השלכות המשבר. בבקשת רשות הערעור שהגיש על ההחלטה חזר האב על הטענה שנכון להיום אין לו הכנסות, וכי במצב כזה המשך תשלומי המזונות מנותק מהמציאות בפרט כשהאם באה מבית אמיד וממשיכה לעבוד.

 

בתגובה טענה האם, באמצעות עו"ד אסנת הרכבי-לוי, כי האב מנצל את היכולות שלו כעו"ד כדי לנהל נגדה מלחמת חורמה, ללא שום קשר לקורונה. לדבריה, עוד קודם לכן האב לא התמיד בתשלומים, וכיום הוא מנצל את המשבר באופן ציני, אף שמצבו אינו שונה מזה של רוב אזרחי המדינה, כולל האם, שהוצאה לחל"ת ולא ברור אם תשוב לעבוד.

גירושים (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

האם הוסיפה כי גם אם הכנסות האב פחתו, סביר להניח שיקבל פיצוי מהמדינה, מה גם שבפועל הוא עובד כרגיל וחיובי האשראי שלו לא משתלבים עם ההצהרות על מצב כלכלי דוחק. יתרה מכך, ציינה, בעוד שהאב מתלונן על חיוב של 2,000 שקל בחודש, ממנה הוא דורש יותר מ-8,000 שקל.

 

השופטת פלאוט הבהירה כי בתי המשפט ממעטים להתערב בהחלטות ביניים, ובפרט במזונות זמניים. יתרה מכך, כתבה כי "לא ניתן לשנות מצב קיים בשל נסיבות, קיצוניות אמנם וחריגות, אך זמניות".

 

היא הבהירה כי החלטתו המנומקת של בית המשפט למשפחה מקובלת עליה לנוכח העובדה שתמונת המצב היום לא ברורה ולא ידוע מה יהיו השלכותיו של המשבר לטווח הארוך, עד כמה הכנסות האב נפגעו, איזה סיוע יקבל ומה יהיה מצבה של האם.

 

מעבר לכך, השופטת הבהירה כי ממילא סכום המזונות נקבע לפי הכנסות ההורים בשנה שלפני הגשת התביעה, ומצב זמני שהחל לאחרונה לא אמור להביא לשינוי קיצוני, בפרט כשהעתיד, כאמור, אינו ידוע. לפיכך השופטת דחתה את הבקשה ללא חיוב בהוצאות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים