שתף קטע נבחר

היזמית ניצחה: אושרה תמ"א באגף אחד בבית

בעלי האגף הצמוד בבניין בחיפה התנגד בטענה שהבנייה מסכנת את דירותיו, אבל המפקחת על המקרקעין התרשמה שאין מניעה לבצע את הפרויקט

תביעה של יזמית בנייה שרכשה דירות באגף הדרומי של בית משותף בחיפה התקבלה לאחרונה ברובה, והיא קיבלה אישור לבצע פרויקט תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) חרף התנגדותו של בעל הדירות באגף הצפוני. המפקחת על רישום המקרקעין בחיפה יעל ליבוביץ קבעה כי התקנון של הבית המשותף לא אוסר הריסה של אחד האגפים בלבד.

 

היזמית רכשה את הזכויות בשלוש הדירות שבאגף הדרומי ב-2015 אך הבקשה שלה להיתר בנייה נתקלה בהתנגדות בעליהן של שתי הדירות באגף הצפוני, ובשל כך היא פנתה למפקחת.

 

בתביעה שהגישה ביקשה היזמית לאשר לה את הפרויקט גם בלי הסכמה מצד בעל האגף הצפוני, תוך שהפנתה לכך שבתקנון הבית המשותף נקבעה הפרדה מוחלטת בין האגפים והותר לכל אחד מהבעלים לבצע שינויים והרחבות באופן עצמאי וללא תלות באחר.

 

הנתבע טען לעומת זאת כי מדובר במבנה היסטורי שהתקנון שולל את האפשרות להרוס אותו ואפשר רק להרחיב את הדירות או לבנות עליהן. עוד הוא טען כי התוכנית סותרת את ההוראות שקובעות כי יש לשמור על מרחק של 4 מטרים מקו ההפרדה בין האגפים, וכי כל אגף ייהנה מאחוזי בנייה שווים. כמו כן הוא הציג חוות דעת הנדסית שלפיה הריסת המבנה מסכנת את דירותיו.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

בתגובה הסבירה היזמית כי הפרשנות של הנתבע לתקנון שגויה וכי יש עדיפות גדולה להריסה על פני עיבוי מבחינת עלויות בנייה, ליווי בנקאי, זכויות בנייה, לוחות זמנים ועוד.

 

המפקחת יעל ליבוביץ הסכימה עם היזמית בכל הנוגע לעדיפות של מסלול ההריסה, וקבעה כי היא לא סבורה שהתקנון שולל אפשרות זו. המפקחת ציינה כי התקנון מעניק אוטונומיה כמעט מוחלטת למינוף הזכויות בכל אגף ללא מגבלה, למעט התחייבות לשמירת מרחק של 4 מטר מקו ההפרדה. עוד היא הוסיפה כי כשמנסחי התקנון ביקשו למנוע אפשרות לביצוע פעולה כלשהי הם כתבו זאת במפורש ואילו סוגיית ההריסה כלל לא מאוזכרת בו.

 

עוד נקבע כי הסעיף שמורה על חלוקה שווה של אחוזי בנייה חל רק על השטח ולא על המבנים עצמם. המפקחת הדגישה כי האגף שבבעלות היזמית גדול יותר כך שברור שבנייה מחדש תזכה אותה בזכויות גדולות יותר מאלה שיקבל הנתבע אם יבצע חיזוק.

 

עוד ציינה המפקחת כי המהנדס מטעם הנתבע אישר בסופו של דבר שתכנון נכון וזהיר יאפשר לבצע את העבודות מבלי לפגוע באגף הצפוני, ומכל מקום החברה תבצע את הביטוחים הדרושים. כמו כן, המפקחת שוכנעה שהפרויקט לא יפגע בזכותו של הנתבע לבצע תמ"א 38 בעתיד.

 

בצד זאת, המפקחת הסכימה שהתוכנית לא שומרת על המרחק שנקבע בתקנון. אלא שעניין זה לא מצדיק לשלול אותה והפתרון הוא בתיקון התוכנית.

 

על כן נקבע כי היזמית רשאית לבצע תמ"א 38/2 באגף שלה ללא צורך בהסכמת הנתבע, בכפוף לכך שתבטל את הבנייה שפוגעת במרחק מקו ההפרדה, תבטח אותו מפני נזקים ותתכנן את הפרויקט בזהירות הדרושה. הנתבע לא חויב בהוצאות מאחר שהבנייה לא תאמה לחלוטין את התקנון כאמור.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעת: עו"ד דרור ארנון
  • ב"כ הנתבע: עו"ד דוד בלוק
  • עו"ד אודליה נמיר עוסקת בתמ"א 38
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד אודליה נמיר
מומלצים