שתף קטע נבחר

מזונות הופחתו אף שהגרושה פוטרה בקורונה

נאמן בהליכי חדלות פירעון ביקש לקצוב את מזונות הבעל לשעבר. ביהמ"ש הסכים והעמיד את התשלום לבתו על 1,500 שקל בחודש במקום 2,500 ש'

בית משפט השלום בנצרת החליט לאחרונה להפחית ב-1,000 שקל את סכום המזונות שתקבל בתו בת ה-6 של גבר שנכנס להליך חדלות פירעון בשל חובות של יותר מ-900 אלף שקל. אמה ביקשה להותיר את החיוב על סך 2,500 שקל מאחר שהיא במצוקה כלכלית קשה עקב משבר הקורונה, אבל השופטת מיכל ברלינר לוי הבהירה כי יש לאזן את צורכי הילדה עם האינטרסים של הנושים.

 

ב-2016 נתן בית המשפט למשפחה תוקף של פסק דין להסכם מזונות שחייב את האב בתשלום חודשי של 2,500 שקל. במאי האחרון ניתן צו לפתיחת הליכים לבקשת האב עקב חובות של 907,445 שקל. במסגרת ההליך הוטל עליו תשלום חודשי של 400 שקל.

 

הנאמן ביקש לקצוב את המזונות ולהעמיד אותם על 1,500 שקל בלבד. האב עצמו הסביר כי בזמן שנחתם הסכם המזונות וניתן פסק הדין מצבו הכלכלי אפשר לו לשלם את הסכום. אך ב-2017 עסקו נקלע למשבר. מ-2018 הוא עובד כשכיר ומתפרנס כ-4,700 שקל לחודש. לנוכח הירידה הדרסטית בהכנסותיו או אינו מסוגל לשלם את הסכום המקורי. האב הוסיף כי בינתיים התחתן מחדש והוא גר עם אשתו בדירה שכורה ונושא בהוצאות חודשיות של 4,438 שקל.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

האם טענה מנגד כי החל מיולי 2017 הפחית החייב על דעת עצמו את דמי המזונות לסך של 2,000 שקל לחודש, בניגוד לפסק הדין. לאחר מכן הוא הפסיק לשלם אותם והיא נאלצה לפנות לביטוח לאומי בבקשה לתשלום מזונות ולפתוח תיק בהוצאה לפועל. לדבריה, היא מקבלת היום מביטוח לאומי מזונות של 2,426 שקל וקצבת ילדים בסך 150 שקל לחודש ואין לה הכנסות אחרות.

 

האם הוסיפה כי עבדה בעבר בחנות אך בשל התפרצות הקורונה הוצאה לחל"ת ובהמשך פוטרה. לדבריה, היא גרה כיום עם בן זוגה ושני ילדיה ומצוקתה הכלכלית קשה. בנסיבות אלה היא ביקשה להותיר את סכום המזונות על כנו.

 

השופטת מיכל ברלינר לוי הבהירה כי תכליתה של הקצבת המזונות בהליכי חדלות פירעון היא לאזן בין האינטרסים המתחרים של הנושים, הזכאי למזונות והחייב עצמו.

 

לדבריה, מלאכת האיזון האמורה תלויה בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה והעקרונות שישקלו הם צרכי הזכאים למזונות, הכנסותיו של היחיד והכנסותיו העצמאיות של הזכאי למזונות. היא הוסיפה כי מטבע הדברים, ייתכן ואף ראוי שהסכום שייקצב בהליך יהא נמוך באופן משמעותי מן הסכום שנקבע על ידי בית המשפט לענייני משפחה, שכן כאשר חייב במזונות נקלע להליכי חדלות פירעון, מובן כי תהיה לכך השפעה על הזכאים למזונות.

 

"סכום המזונות עשוי לפחות במידה ניכרת על מנת לאזן בין הזכאים למזונות לבין זכויות הנושים להיפרע מחובם", כתבה השופטת והדגישה כי סכום הקצבת המזונות נקבע בהתאם לסכום המינימלי הדרוש לצרכי הזכאים למחייתם בצורה מכובדת וללא הוצאות מופרזות.

 

לאחר ששקלה את טענות הצדדים אימצה השופטת את עמדת הנאמן וקצבה את דמי המזונות לסכום של 1,500 שקל לחודש.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים