המטרו: מתי זה יקרה ומי יכול להתנגד?
משמיעת התנגדויות הציבור ועד החלטת המועצה הארצית להגביל את הבנייה בסמוך לקווים המתוכננים: קצת סדר על רקע שלל הדיווחים האחרונים
המטרו הוא פרויקט ענק להנחת תוואי רכבת להסעת המונים בתת הקרקע במטרופולין גוש דן. הפרויקט מקודם על ידי חברת נת"ע הממשלתית וכולל שלושה קווים שעתידים לעבור לאורך 150 ק"מ ב-24 רשויות מקומיות ולעצור ב-109 תחנות. רשת המטרו אמורה לעבוד בסנכרון עם רשת הרכבת הקלה כחלק מתכנון כולל ליצירת מערך תחבורה ציבורית שתשרת את מרכז הארץ.
איפה נקבעים כללי המשחק?
תמ"א 23/א/4 – תכנית מתאר ארצית למערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן), קבעה את התוואי הכללי להקמת רשת קווי המטרו. על בסיס הוראותיה מקודמות תוכניות מפורטות הקובעות הוראות פרטניות, לרבות מיקומי התחנות .
בד בבד עם קידום תוכניות אלה הורתה המועצה הארצית על קידום תכנית מתאר ארצית לפיתוח מרחב תחנות המטרו (תמ"א 70) אשר נועדה להוביל להעצמת הפיתוח וההתחדשות העירונית סביב המתע"ן, או במילים אחרות - להוסיף זכויות בניה ולצופף את הבינוי בסמוך לתוואי המטרו. תמ"א 70 נמצאת בשלבי הכנה.
אף על פי שניתן להוציא מכוח התוכניות האלה היתרי בניה, קנה המידה שלהן אינו מאפשר התייחסות פרטנית למגרשים בתחומן כיוון שמדובר בתוכניות מתאר ארציות. כתוצאה מכך, הן מייצרות אי וודאות רבה לגבי המגבלות הצפויות על המגרשים הכלולים בתחומן, המיקומים המדויקים של שטחי ההתארגנות, ועוד פרטים רבים אחרים שלא דויקו בתוכניות.
הגבלות בנייה באזור
בהתאם להחלטת הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), בספטמבר 2020 פורסמו הודעות לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבניה בקשר לתוכניות המטרו. בהודעות נקבע כי אין לאפשר הוצאת היתרי בניה, היתרים לשימוש חורג או הרשאות בתת הקרקע שבתחום התוכניות לתקופה של שנתיים.
בנוסף, בשבוע שעבר (27.10.20) החליטה המועצה הארצית להטיל תנאים והגבלות גם על הוצאת היתרי בנייה "במרחב המיידי" שנמצא בטווח של עד 300 מטר מ-32 תחנות.
הודעות אלה עלולות להעמיד בסכנה את תנופת הבניה וההתחדשות העירונית באזור גוש דן ולפגוע בצורך החיוני הקיים בתוספת יחידות דיור, חיזוק מבנים והתחדשות עירונית.
מי רשאי להתנגד?
על פי החוק, כל מי שרואה עצמו נפגע מייזום תוכנית רשאי להגיש התנגדות במהלך תקופה של 60 ימים בה מפורסמת התוכנית להפקדה.
שתיים מתוך ארבע תוכניות המטרו כבר הופקדו, ומשרדנו כמייצג של לקוחות שונים הגיש כנגדן התנגדויות במסגרתן הציף נושאים תכנוניים וכלכליים הדורשים חידוד ותיקון.
לתוכניות הוגשו עשרות התנגדויות נוספות אשר נשמעו במהלך החודשים האחרונים. על הות"ל לדון בהשגות ולהחליט ביחס לכל אחת מהן האם לדחותה או לקבלה תוך עדכון התוכניות בהתאם.
כמה זה עולה לנו?
הקמת הפרויקט כרוכה בעלות משוערות של כ-150 מיליארד שקל. מאחר שלמדינה אין כסף לממן את הפרויקט, היא מתכוונת לעשות זאת באמצעות אישור תוכנית שתעניק זכויות בניה נוספות ורבות ותשביח את המקרקעין הסמוכים לתוואי המטרו (תמ"א 70). בכוונת המדינה לקבוע בחוק ההסדרים הוראה המאפשרת גביית "מס מטרו”, בנוסף על היטלי ההשבחה שייגבו על ידי הרשויות המקומיות מבעלי המקרקעין בתחום התוכניות או בסמוך להן.
מתי נוכל לקנות כרטיס לנסיעה במטרו?
זוהי שאלה 150 מיליארד השקל. שלב התכנון אומנם בעיצומו אך הדרך אל התחנה צפויה לארוך עוד שנים רבות והיא תלויה, בין היתר, במציאת פתרונות למימון הפרויקט.
בינתיים, אף על-פי שמדובר בפרויקט תת קרקעי, על מנת לממשו יש להקים אתרי התארגנות במרכזי הערים בהם ימוקמו פירי השילוח של מכונות הכרייה. בנוסף, בסביבת תוואי המטרו ובמרחק של עד 800 מטרים מהתחנות מתוכנן ציפוף הבינוי באמצעות תוספת מסיבית של זכויות בניה. תוצאת הלוואי של כל אלה היא כמובן פקקים, שיבושי תנועה, רעש, ואבק לפרק זמן משוער של 10 שנים לכל הפחות.
- הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד רונית עובדיה ממשרד הררי טויסטר ושות' עוסקת בתכנון ובנייה והתחדשות עירונית
- ynet הוא שותף באתר פסקדין