שתף קטע נבחר

החלה בייעוץ לטיפולי פוריות – הפיטורים בוטלו

חברה הנדסית שרצתה לפטר עובדת בחל"ת לא קיבלה אישור לכך מהממונה על עבודת נשים. היא ערערה לבית הדין לעבודה, אך גם הוא דחה אותה

בית הדין לעבודה בתל אביב דחה לאחרונה ערעור שהגישה חברת "רם לעבודות הנדסיות" נגד החלטת הממונה על עבודת נשים שלא להתיר לה לפטר עובדת שמועסקת כפקידה והחלה בהליך טיפולי פוריות. החברה טענה שהעובדת רק התחילה ייעוץ בעניין והחוק לא חל עליה, אבל השופטת מירב קליימן קבעה אחרת.

 

העובדת מועסקת בחברה כפקידת אתר מפברואר 2018. במאי השנה, בזמן ששהתה בחל"ת בשל מגפת הקורונה, היא זומנה לשיחת שימוע לפני פיטורים. לאחר השימוע התקבלה החלטת החברה לפטרה. לנוכח הסברי העובדת כי היא בטיפולי פוריות הגישה החברה בקשה לממונה על עבודת נשים לקבל היתר לפיטוריה אבל הממונה דחתה אותה.

 

בערעור על ההחלטה טענה החברה, שיוצגה על ידי עו"ד זרי חזן ועו"ד מיטל לופוליאנסקי, כי בזמן הליך הפיטורים העובדת כלל לא הייתה בטיפולי פוריות, אלא רק בחנה אפשרות לטיפולים עתידיים. לגרסת החברה, העובדת התייצבה באותו יום בו זומנה לשימוע ל"פגישת ייעוץ" לשם שאיבת ביציות לצורך שימור פריון בלבד. בנסיבות אלה לשיטתה החוק לא חל וניתן לפטר את העובדת.

 (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

עוד טענה החברה כי קיים חוסר סבירות בהחלטה שכן הממונה התעלמה משאלת מועד התחלת הטיפולים אל מול מועד הגשת הבקשה להיתר. עוד לטענתה, היה על הממונה ליצור קשר עם הרופא המטפל ולהבין על סמך מה ניתן האישור הרפואי שלפיו העובדת עוברת טיפולי פוריות ומה מהות הטיפולים.

 

העובדת, שיוצגה על ידי עו"ד מיה עובדיה, טענה כי בזמן הליך הפיטורים היא הייתה בטיפולי פוריות. לדבריה, היא זומנה לפגישת ייעוץ לגבי המשך טיפולי פוריות עוד לפני שקיבל את הזימון לשימוע אך בשל הקורונה הייעוץ נדחה.

 

היא הוסיפה שבכל מקרה פגישת ייעוץ נחשבת כתחילת טיפול פוריות, כאשר כל קביעה אחרת תפגע בעובדים העוברים טיפולי פוריות ולא זו הייתה כוונת המחוקק.

 

ואכן, השופטת מירב קליימן קיבלה את עמדת העובדת והבהירה כי החלטת הממונה אינה בלתי סבירה באופן קיצוני או התקבלה בהליך פגום, באופן המאפשר את התערבותה.

 

בפסק הדין צוין כי בידי הממונה היה אישור רפואי של גניקולוג שלפיו העובדת נמצאת בטיפולי הפריה וכי היא עברה שלושה מחזורי טיפול בשנים 2019-2018. "לא בלתי סביר להגיע למסקנה על סמך אישורים אלו, לפיה העובדת הייתה מצויה בטיפולי פוריות בזמן הליך הפיטורים", כתבה.

 

היא הוסיפה כי בהתאם לפסיקה ניתן לראות גם בפגישת ייעוץ כתחילת טיפולי פוריות, במיוחד כשמדובר בעובדת שאין זה 'סבב הטיפולים' הראשון שלה.

 

השופטת הבהירה שלפי פסיקת בית הדין הארצי, המגמה הכוללת היא הרחבת ההגנה המוקנית לנשים בשוק העבודה מכוח חוק עבודת נשים. החברה חויבה בהוצאות בסך 2,500 שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים