שתף קטע נבחר

הבנק, האפוטרופוס והגבלת הפעולות באינטרנט

בנה של חולת אלצהיימר מונה לטפל בענייניה, אבל בנק הפועלים לא אפשר לו לפעול בחשבונה אלא בהגעה פיזית. ביהמ"ש העמיד את הבנק במקומו

נשיא בית המשפט למשפחה בבאר שבע אלון גביזון חייב לאחרונה את בנק הפועלים לאפשר לבן של חולת אלצהיימר, שמונה לשמש לה כאפוטרופוס, לבצע פעולות אינטרנטיות בחשבון שלה ולהנפיק לו כרטיס אשראי כדי להקל עליו בתפקידו. בהחלטה נקבע כי "ההתנגדות הכללית והעקרונית של הבנק להנפקת כרטיס אשראי ולביצוע פעולות אינטרנטיות בחשבון אפוטרופסות אינה עולה בקנה אחד עם התקופה בה אנו חיים".

 

הבן מונה בשנה שעברה כאפוטרופוס על עניינה הרפואיים והרכושיים של אימו. אלא שאז הוא גילה שהבנק לא מאפשר לו לפעול בחשבונה, להשתמש בכרטיס אשראי או לבצע פעולות דרך אתר האינטרנט, ובשביל כל דבר הוא חייב לרוץ לבנק או לשלוח פקסים. לפיכך הוא ביקש מבית המשפט להורות לבנק לאפשר לו לבצע בחשבון פעולות אינטרנטיות ולהנפיק לו כרטיס אשראי תוך שהדגיש כי המדיניות של הבנק מקשה עליו לטפל באימו.

 

האפוטרופוס הכללי תמך בבקשת הבן והבהיר כי העניין נבחן ואושר במחלקת הפיקוח. באופן כללי צוין כי עמדת האפוטרופוס הכללי היא שבנקים צריכים להנגיש את חשבונות האפוטרופסות ולהקל על האפוטרופוסים לפעול בהם.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

עמדת הבנק לעומת זאת, הייתה כי ההתנגדות שלו נובעת מחובת האמון והזהירות המוטלת עליו. לשיטתו, חשבונות אפוטרופסות הם חשבונות מיוחדים שמצריכים פיקוח הדוק כדי להקטין את הסיכונים לפגיעה בלקוח.

 

אלא שהשופט גביזון קבע כי עמדת הבנק לא תואמת את התקופה הנוכחית. גם מגפת הקורונה וגם המגמה לצמצם סניפים פיזיים לטובת בנקאות מקוונת ממילא מקשות על האפוטרופוסים.

 

"דומני כי על כל הבנקים להתאים עצמם למתן שירותים מקוונים גם לבעלי חשבונות אפוטרופסות, וזאת כמובן בכפוף לבדיקה פרטנית ובמקרים המתאימים, תוך הבנה כי הדבר בסופו של יום יסייע לא רק לאפוטרופסים אלא גם לבעלי החשבונות", כתב.

 

"שלילה גורפת של מתן שירותים בנקאיים מאוכלוסייה רחבה... רק בשל 'חובת הנאמנות והזהירות המוגברת והצורך בפיקוח ובקרה', אינה סבירה ולמצער מפלה".

 

טיפול בהורה דמנטי, ציין השופט, הוא ממילא קשה פיזית ומנטלית ואין כל סיבה להקשות על המבקש עוד. הוא הוסיף כי הבנק יכול למצוא פתרונות טכנולוגיים לסוגיית הפיקוח, כמו ביצוע פעולות מושהות שיותנו בקבלת אישור מנציג הבנק, ולהתאים את עצמו להעניק שירותים שתואמים את המאה ה-21 גם בחשבונות אפוטרופסות.

 

יותר מזה, השופט הוסיף כי הוא סבור שדווקא ניהול חשבון אפוטרופסות באמצעות כרטיסי אשראי ופעילות אינטרנטית תאפשר פיקוח הדוק יותר על האפוטרופוס והדבר עדיף על משיכות מזומנים מהסניף.

 

נקבע כי הפעולות שמבקש האפוטרופוס לבצע עולות בקנה אחד עם טובת אימו וחייב את הבנק להנפיק לו כרטיס אשראי ולאפשר לו לבצע פעולות אינטרנטיות בחשבונה. מאחר שההחלטה מחייבת התארגנות מערכתית ניתנה לבנק אורכה עד 1 במאי.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המבקש: עו"ד אלימלך
  • ב"כ הבנק: עו"ד שריר-הראל
  • מטעם האפוטרופוס הכללי: עו"ד בדארנה
  • עו"ד שמואל גרוס עוסק בדיני משפחה
  • הכותב לא ייצג בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
בנק הפועלים
צילום: ירון ברנר
עו"ד שמואל גרוס
מומלצים