שתף קטע נבחר

יפנה את הבית לטובת אחיו שהשתחרר מהכלא

אסיר לשעבר גילה עם שחרורו כי אחיו השתלט על דירת אמם שהלכה לעולמה. הוא תבע בהתבסס על הצוואה שהעניקה לו זכויות עודפות - וזכה

בית המשפט לענייני משפחה באשדוד הורה לאחרונה לתושב הדרום לעזוב את דירת אמו המנוחה, ולפנות אותה לאחיו שהשתחרר מהכלא – בהתאם לצוואה שהותירה האימא.

 

התובע והנתבע הם שניים מבין שבעה בנים של האישה שהלכה לעולמה ב-2019. בצוואה שערכה ב-2017 קבעה האם שהיא מורישה את רכושה לכל שבעת ילדיה בחלקים שונים, כאשר לתובע העניקה 46% מהזכויות בדירתה ולנתבע 27% מהזכויות בדירה. בנוסף, היא הורתה שלאחר מותה ימשיך התובע לגור בדירתה במשך חמש שנים, ולאחר מכן הדירה תימכר והתמורה תחולק בין הילדים לפי חלקו של כל אחד.

 

באותה תקופה התגורר האח התובע עם האם בדירה, עד שבנובמבר 2018 החל לרצות עונש מאסר של שנתיים שנגזר עליו. במהלך שהייתו בכלא אחיו עבר להתגורר עם האם, שמתה חודשים ספורים אחר כך.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

בתביעה שהגיש טען האסיר המשוחרר שכאשר סיים לרצות את עונשו חזר אל דירת האם וגילה שאחיו מתגורר בה. לטענתו, בהתאם לצוואה הוא בעל זכות השימוש והמגורים בדירה למשך חמש שנים, ומגורים משותפים בדירה עם אחיו אינם מתאפשרים בשל סכסוך בניהם.

 

מנגד טען האח הנתבע שהוא מתגורר בדירה מאז 2018 וזה היה רצון האם. לדבריו, הוא שיפץ את הדירה ומתקשה לעזוב עקב הסנטימנטים לאמו, מה גם שהדירה שייכת לכל האחים ולא רק לתובע.

 

השופטת עופרה גיא דנה בשאלה אם לפי הצוואה זכותו של האסיר המשוחרר לגור בדירה היא בלעדית ומונעת מהיורשים האחרים להתגורר עמו, והגיעה למסקנה שזו אכן הייתה כוונת האם. היא הסבירה שמבין כל האחים, האם בחרה להעניק לתובע כמחצית מהזכויות בדירה ואף ציינה באופן מפורש בצוואתה שהוא זה שיתגורר בדירה חמש שנים מיום מותה מבלי לשלם תמורה לאחיו.

 

מעבר לכך, גם מהנסיבות החיצוניות לצוואה אפשר ללמוד שכוונת האם הייתה להבטיח את עתידו של התובע שבניגוד לאחיו אינו מסודר כלכלית, והוא נכנס ויוצא מהכלא באופן תדיר. גם כאשר אחיו הנתבע התגורר עימה בדירה, האם לא מצאה לנכון לשנות את הצוואה לטובתו אלא סייעה לו ברכישת דירה אחרת אותה הוא משכיר כיום.

 

השופטת ציינה שקבלת טענת הנתבע שלפיה לא ניתן למנוע ממנו להתגורר בדירה, תביא לסיכול רצון האם, כיוון שעקב הסכסוך בניהם הם לא יכולים לגור יחד. היא הורתה על פינוי האח הנתבע מדירת האם בתוך שבע ימים.

 

בתוך כך נקבע שאם יתברר שהתובע לא משלם את החשבונות על הדירה, יוכלו האחים לממש אותה. מאחר שהנתבע הוא זה שנשא עד כה בהוצאות הדירה, הוא לא חויב בהוצאות משפט.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
חגי חרלף
עו"ד יחזקאל חרלף
חגי חרלף
מומלצים