שתף קטע נבחר

הערב: קשת בשמיים של כוכבי הלכת והירח

הערב (שבת) ארבעה כוכבי הלכת – נוגה, צדק, שבתאי ומאדים (ממערב למזרח) ייצרו קשת שמימית כשביניהם יופיע הירח. איך תוכלו לראות את המראה המיוחד? כל הפרטים

הביטו לשמיים הערב (שבת) ובימים הקרובים: קשת שמימית של ארבעת כוכבי הלכת - נוגה, צדק, שבתאי ומאדים, יחד עם הירח, תיראה במשך שעות מיד עם רדת החשיכה. הקשת תחל להיעלם כאשר נוגה ישקע מעבר לאופק המערבי סביב השעה 20:20.

 

כוכב חמה, נגה, מאדים, צדק ושבתאי (צילום: ד
נגה, מאדים, צדק ושבתאי(צילום: ד"ר יגאל פת-אל ועופר גבזו, מצפה הכוכבים גבעתיים)

 

על מנת לצפות בתופעה השמימית אין צורך באמצעים אופטיים מיוחדים כגון טלסקופ. הטלסקופ רק יכול להעצים את התופעה ובצפייה באמצעותו ניתן לראות את ירחיו של צדק, טבעות שבתאי, את נוגה שנראה כסהר דקיק של ירח מרוחק וגם את פניו של מאדים. על מנת למצוא את כל כוכבי הלכת ניתן להיעזר בחרמש הירח המתמלא, שינוע במשך ערבים אלה - בין שבת ליום הכיפורים ויבקר את כוכבי הלכת, כל כוכב לכת בתורו, כאשר לימינו (לכיוון מערב) ייראו צדק ונוגה, ומשמאלו (מזרחה) שבתאי ומאדים. ביום שני ייראה הירח המתמלא ממש מעל כוכב הלכת שבתאי ובמוצאי כיפור, ייראה מעל כוכב הלכת מאדים, המזרחי מבין כוכבי הלכת הבהירים.

 

כדי לזהות האם מדובר בכוכב לכת או לא, ניתן לשים לב שכוכבי הלכת אינם מנצנצים - בשונה מהכוכבים האחרים (כוכבי שבת) שמנצנצים ומהבהבים. אם תתקשו בכל זאת לזהות אותם תוכלו להיעזר באפליקציות של מפות כוכבים לטלפונים סלולריים.

 

הקיץ האחרון היה מרתק במיוחד מבחינת הצפייה בשמיים כשכל ארבעת כוכבי הלכת שנראים מכדור הארץ ללא אמצעים אופטיים - כיכבו בשמיים. אך גם ליקוי הירח המרהיב שנראה מישראל לפני כחודש וחצי ומטר המטאורים - הפרסאידים שהיה באמצע אוגוסט בתנאים אופטימאליים וללא אור ירח (סוף ותחילת החודש העברי) היה מטר עשיר מאוד. חובבי האסטרונומיה הרבים, שיצאו למקומות חשוכים ברחבי הארץ, יוכלו להעיד על כך.

 

 

אז מה יש הערב בשמיים?

הסידור השמימי למעשה מלווה אותנו בתקופה האחרונה, אך בקרוב נתחיל להיפרד (זמנית) מכוכבי הלכת בשל תנועת כוכבי הלכת סביב לשמש. הירח שמתווסף לסידור זה, בערבים שבין כסה לעשור, רק מעצים את חווית הצפייה.

 

הראשון, נוגה - הפנינה השמימית, הופיע לאורך כל הקיץ במערב בשעות הערב המוקדמות, כשב-17 באוגוסט הגיע למרחק זוויתי מירבי במעלות מהשמש, עת נראה בשיא הדרו ככוכב ערב. בימים אלו כאשר נוגה מתקרב תוך כדי סיבובו סביב לשמש אל כדור הארץ, הוא ייראה מעל האופק הדרום מערבי, מיד לאחר השקיעה, תוך שהוא מצוי נמוך יותר ויותר בכל יום והוא צפוי להפוך לכוכב בוקר בתוך כחודשיים לאחר שיעבור ביננו לבין השמש. תוך כדי, אנו רואים יותר ויותר את צדו המופנה הלאה מהשמש על חשבון צדו המואר ולכן נוגה מתמעט ובטלסקופ ייראה כמו סהר ההולך ומצטמק.

 

 קשת של ארבעת כוכבי הלכת והירח (צילום: משה גלנץ)
קשת של ארבעת כוכבי הלכת והירח. צולם הערב (מוצ"ש)(צילום: משה גלנץ)

 

נוגה למעשה הוא העצם הבהיר בשמיים אחרי השמש והירח וניתן אף לראותו גם לפני שקיעת השמש (רק צריך לדעת היכן הוא ממוקם). באמצעות טלסקופ נוגה ייראה כאמור כסהר בדומה לירח, זאת בשל מיקומו בין השמש לכדור הארץ, שמביא לכך שאנו יכולים לצפות גם בחלקו החשוך.

 

כוכב הלכת השני שייראה קצת מעליו לכיוון מזרח הוא צדק. גם צדק הוא מהבהירים שבכוכבי השמיים. צבעו צהוב-לבן. בחודש מאי האחרון צדק היה במיקומו הקרוב ביותר אל כדור הארץ ומאז הוא הספיק להתרחק. אך בשל גודלו העצום (נפחו יכול להכיל 1,300 כדורי ארץ) הוא נראה היטב בשמיים. באמצעות טלסקופ קטן ואפילו משקפת שדה ניתן גם להבחין בארבעת ירחיו הגלילאנים המקיפים אותו. מראה משובב נפש. בעוד כחודשיים גם הוא יעלם משמי הערב וייראה חודש לאחר מכן ככוכב בוקר.

 

הירח יהיה מחר כבר בסמוך לשבתאי ובעוד ארבעה ימים יעבור את מאדים, אך הערב (שבת) הוא ממוקם בדיוק בין כוכבי הלכת צדק ושבתאי. מהירות סיבובו בן החודש סביב כדור הארץ נראה היטב וכאשר עוקבים אחריו בכל לילה, ניתן לשים לב למיקום השונה ביחס לכוכבים הרחוקים וכן להתמלאותו של חרמש הירח.

 

כוכב הלכת שבתאי (צילום: ד
כוכב הלכת שבתאי(צילום: ד"ר יגאל פת-אל)

 

שבתאי - שר הטבעות של מערכת השמש, הוא כוכב הלכת הבא בתור. שבתאי הוא כוכב הלכת הכי פחות בהיר מבין ארבעת כוכבי הלכת, בשל מרחקו העצום - כמיליארד וחצי קילומטרים מכדור הארץ. אך ניתן להבחין בו בנקל ככוכב בצבע צהוב-כתום. במבט בטלסקופ לא גדול במיוחד אף ניתן לראות את טבעותיו המרהיבות, ובטלסקופים בינוניים גם ייראה המרווח המרשים בין הטבעות (מרווח קאסיני) וכמה מירחיו הגדולים.

 

כוכב הלכת הרביעי שסוגר את הקשת השמימית ממזרח הוא מאדים, שבולט בגוון האדמדם שלו. מאדים שהיה לפני כחודש וחצי במיקומו הקרוב ביותר לכדור הארץ מאז 2003, מביא לכך שהוא נראה היטב בשמיים למרות שקוטרו הוא רק כחצי מכדור הארץ. החודש האחרון היה גם הזדמנות לצלמי האסטרונומיה שניצלו את קירובו - כ-57 מיליון קילומטרים, על מנת לתעד את כיפות הקרח בקטביו ואת הקניונים האדירים שנוצרו על פניו.

 

כאמור, התקבצות כוכבי הלכת הבהירים הנראים בעין ברצועת שמים צרה הינה מחזה נדיר. אך למעשה, בין שבתאי ומאדים נחבא אל הכלים, מצוי כוכב לכת מבויש נוסף - זהו כוכב הלכת הננסי פלוטו, שגורש בבושת פנים ממשפחת כוכבי הלכת, אך הוא עדיין סובב בשוליה הקפואים של מערכת השמש, אם כי נדרש טלסקופ גדול מאוד כדי לצפות ולהבחין בו.

 

אז נצלו את ההזדמנות והרימו את הראש לשמיים שבין כסה לעשור.

 

מידע נוסף על צדק, בתופעות של ירחיו וכן ובכוכבי הלכת האחרים ואירועים אסטרונומיים נוספים לשנת 2018 אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי לשמי ישראל ובעמוד הפייסבוק שירת הכוכבים .

 

ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים , אוניברסיטת בר-אילן, משה גלנץ, שירת הכוכבים .

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ד"ר יגאל פת-אל ועופר גבזו, מצפה הכוכבים גבעתיים
ארבעת כוכבי הלכת
צילום: ד"ר יגאל פת-אל ועופר גבזו, מצפה הכוכבים גבעתיים
מומלצים