שתף קטע נבחר

מה עושה בירה ישראלית במינכן?

גרמני וישראלי נפגשים במינכן כדי לרקוח בירה ישראלית - זה נשמע כמו התחלה של בדיחה? אולי, אבל לא במקרה של שני בשלני הבירה, הראשון חיפאי והשני בווארי, שרקחו את בירת "חיפה-טור" במבשלה גרמנית. ואיך הגיבו הגרמנים? צפו

 

ברים קולינריים ליבירה (צילום: אנטולי מיכאלו)
מעוז ההדוניזם. פלטת שרקוטרי(צילום: אנטולי מיכאלו)

בלב שכונת ניוהאוזן בעיר מינכן שבגרמניה - במרחק שני בתים בלבד מהמקום שבו היטלר נפגש לראשונה עם חבריו כדי להקים את המפלגה הנאצית, ולכתוב את עיקרי הדברים של מה שאנו מכירים כיום כספרו "מיין קאמפף" - נמצאת מבשלת הבירה רישלבראו, מבשלת בוטיק בבעלותו של הנוצרי אוהד-ישראל גונטר באומן.

   (צילום: שי שגב)
הסתיימה תוך שעה אחת. בווארים צעירים שותים בירת "חיפה-טור", באירוע לרגל 70 שנות קיומה של מדינת ישראל שהתקיים במינכן(צילום: שי שגב)
  

הכל התחיל לפני חודשים בודדים כשרוז'סיקה פרקאס, חברה בעמותה הישראלית-גרמנית, פנתה לבאומן וציינה בפניו כי בקרוב יתקיים במינכן אירוע הצדעה לישראל שבו יחגגו 70 שנה למדינה. פרקאס שאלה אותו אם יסכים לבשל בירה מיוחדת לאירוע יחד עם שותף ישראלי. באומן הסכים מיד.

   (צילום: שי שגב)
הצצה למבשלת רישלבראו במינכן(צילום: שי שגב)

מבלי לבקר באיזור ובאמצעות שיטוט ברשת בלבד מצאה פרקאס את האתר של מבשלת "ליבירה" החיפאית, שהתאים לה כמו כפפה ליד. לדבריה, היא חיפשה בכוונה בשלני בירה מחיפה מכיוון שחיפה ומינכן קשורות זו לזו - שתיהן נחשבות לעיר השלישית בגודלה במדינתן, בשתיהן אזורי הייטק מתקדמים ובשתיהן יש שאיפה להדוניזם, תרבות והנאות החיים.

 

ואכן, "ליבירה" נחשבת בחיפה למעוז ההדוניזם. מהרגע שבו נפתחה בשנת 2015 ברחוב הנמל הפכה המבשלה למוסד חיפאי שוקק חיים, אולי מפני שלצד ייצור הבירה היא מתפקדת גם כבר-מסעדה עם 250 מקומות ישיבה. "בליבירה אנחנו מייצרים את בירות הבוטיק שלנו, ובמקביל תמיד מחזיקים גם 'אורחות' ממבשלות אחרות", מספר ליאוניד ליפקין, מבעלי המבשלה.

   (צילום: שי שגב)
רוז'סיקה פרקאס. שילוב של טעם ישראלי ואהבתם של הבווארים לבירה(צילום: שי שגב)
  

"בתפריט האוכל של 'ליבירה' אפשר למצוא מנות קטנות וקלילות שיתאימו ללגימת בירה כמו פלטת שרקוטרי, סלטים ופטה כפרי, דרך המבורגרים וספריבס ועד נקניקיות בסגנון גרמני המוגשות לצד פירה תפוחי אדמה וכרוב מבושל בבירה", מתאר ליפקין. שלא במפתיע, ההצעה של פרקאס התאימה לליפקין שנענה מיד לאתגר.

 

פסגת הבירה

לאחר כמה שיחות טלפון ותיאומים נחת ליפקין במינכן יחד עם שותפו לעסק, אריק סלרוב, כדי לבשל את הבירה החיפאית-בווארית במבשלת רישלבראו שבמינכן. עוד לפני שהגיעו תיאמו הישראלים עם באומן את סגנון הבירה שהם מעוניינים לבשל, ויחד הפיקו השלושה בירה ייחודית שתתאים לחך הישראלי.

 

בשלני הבירה התלבטו במשך זמן רב כיצד לכנות את המשקה, והגיעו למסקנה ששמה צריך להסתיים במילה "טור" – כפי שמכונות הרבה בירות חזקות בסגנון בישול המכונה "בוק" (לדוגמה: בירת "פאולנר סלבטור", "מקיסמטור" ועוד). השם שהתקבל היה "חיפה-טור", ולמעשה זוהי הבירה הישראלית-בווארית הראשונה בעולם.

   (צילום: שי שגב)
האנשים שמאחורי הבירה, מימין לשמאל: רוז'סיקה פרקאס, הבשלן החיפאי לאוניד ליפקין, קונסולית ישראל במינכן סנדרה סימוביץ' ובשלן הבירה הגרמני גונטר באומן(צילום: שי שגב)
 

במשך כמה חודשים נחה לה הבירה בבקבוקים והתייצבה בקירור, עד שבסוף חודש יוני, במועד האירוע החגיגי לציון 70 שנה למדינת ישראל שנערך באודאון פלאץ שבמינכן (אותה כיכר שבה הפגין היטלר עם חברי מפלגתו בטרם נכלא), התכנסו אוהדי ישראל מרחבי העיר והסביבה, ותוך כדי נאומים ציוניים ושירי ארץ ישראל היפה לגמו גם בירה בווארית-חיפאית.

 

באירוע בכיכר נכחה גם הקונסולית הישראלית במינכן, סנדרה סימוביץ', שביקרה בעת הפקת הבירה במבשלת רישלבראו והופתעה לטובה מאיכות הבירה ומעוצמתה. אגב, הבירה הייתה אמורה להספיק לכל האירוע, אך התברר שכושר השתייה של הבווארים גבוה בכמה רמות מזה של הישראלים, ו-200 ליטר של בירת "חיפה-טור" נמכרו תוך שעה אחת בלבד.

 

בימים אלה עמלה פרקאס על מיזם מינכנאי-חיפאי חדש - משחק כדורגל בין מכבי חיפה לבאיירן מינכן. בינתיים אפשר ליהנות מבירה בסגנון בוק במינכן, או כמובן ב'ליבירה' שברחוב הנמל בחיפה.

 

הכתב היה אורח של מבשלת ליבירה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי שגב
פרקאס נהנית מבירת "חיפה-טור"
צילום: שי שגב
מומלצים