שתף קטע נבחר

הכל על הדבש

איך מאחסנים דבש, איך נדע אם הוא מזויף, כמה זמן לאחר פתיחת הצנצנת הדבש ראוי למאכל, האם מחירו נמצא תחת פיקוח, מה יש לטבעונים איתו ועוד - כל מה שרציתם לדעת על דבש

 

הטבעונים שבינינו בטח מתכוננים לנאכבה של הדבורים לקראת ראש השנה, אבל יש כאלה שדווקא מאוד בעד מזון המלכות הזה. אז בעוד ממשיכים להתמודד בארץ ובעולם עם היעלמות של כשליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות, בחגי תשרי ישווקו בישראל כ-1600 טון דבש, שהם כ-40 אחוזים מהביקוש השנתי בישראל. הכמות הזאת נוצרה מכ-100,000 כוורות שפזורות ברחבי הארץ.

 (צילום: דן בלילטי) (צילום: דן בלילטי)
(צילום: דן בלילטי)
 

לדבורת הדבש חשיבות אדירה עבור האדם, עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע שאחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם. על פי נתוני מועצת הדבש, 60,000 כוורות מתוף 100,000 הפזורות בארץ, נמצאות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

קיימים עשרות סוגי דבש בהתאם למקור הצוף. למעשה, כל צמח עם צוף יכול להיות מקור של דבש. ישנם צמחים שאינם צופניים ולכן אינם מהווים מקור לדבש: אורן, אלון, ברוש וכד'. הסוגים הבולטים של צמחי צוף בישראל הם: אבוקדו, הדרים, אקליפטוס, פרחי בר (מולטיפלורה), אזוב (זעתר), דרדר, קורנית, שלמון, תלתלן, כותנה.

 (צילום: יעל שביט) (צילום: יעל שביט)
(צילום: יעל שביט)
לדבש תכונות אנטי-מיקרוביוליות, ועל כן מייחסים לו תכונות רפואיות. יש הגורסים שהדבש טוב כתרופה למחלות דרכי נשימה וצינון, חיטוי פצעים ועוד.

  

מומלץ לרכוש דבש שעל האריזה מוטבע סימן תו האיכות- "דבש איכות תוצרת ישראל" או חותמת יצרן, הצרכן יכול להיות רגוע בעת רכישת דבש מסומן בתו איכות של מועצת הדבש, כי רכש דבש איכותי ולא מוצר מזויף שיש בו רק צבע ומתיקות מלאכותיים ואינו דבש טהור. תו האיכות נותן את הערובה לכך, בזכות תהליך הבקרה והאיכות הקפדניים.

 

לצרכן הממוצע קשה להעריך את איכות הדבש. האיכות של הדבש נקבעת בבדיקות מעבדה להתאמה לתקן הדבש (קיים תקן דבש בישראל הדומה לתקן הבינלאומי). משרד הבריאות מבצע בדיקות מדגמיות במוצר הסופי ומועצת הדבש מבצעת מערך פיקוח ובקרה בייצור הדבש. ואיך נדע אם הדבש מזויף? בקלות: דבש מזויף הוא בעל ריח רע והוא נוזלי מאוד.

 

בנוסף חשוב לדעת כי דבש מתגבש באופן טבעי במהלך שבועות עד חודשים מיום רדייתו. דבר המעיד על מקורו הטבעי.הדבש המגובש, במרקם נוקשה יותר ולא נוזלי, הינו דבש איכותי ביותר, שלא עבר תהליך חימום וסינון.יש צרכנים רבים הסבורים שההתגבשות מעידה על כך שהדבש התקלקל והוסיפו לו סוכר, או נמנעים מלרכוש דבש כזה, אך ההיפך הגמור הוא הנכון - כל תכונותיו הנפלאות וערכיו התזונתיים אינם נפגעים בתהליך ההתגבשות. סוגי הדבש נבדלים ביניהם במהירות ההתגבשות שנימשך בין מספר שבועות למספר חודשים.

  (צילום: אדוה אופיר)
(צילום: אדוה אופיר)

פודיס ישמחו לגלות כי אין כל הבדל בין דבש שמיוצר בישראל ובין דבש שמיוצר בחו"ל, וכי תהליך יצור הדבש זהה בכל העולם. דבורת הדבש מכל הגזעים הקיימים בעולם, מייצרת דבש באותה דרך וללא תלות באזור הגיאוגרפי ובמקור הצוף.

 (צילום: יעל שביט) (צילום: יעל שביט)
(צילום: יעל שביט)
 

ומה בנוגע למחיר? לדבש אין מחיר מומלץ והוא אינו מוצר בפיקוח. טווח המחירים רחב ונובע מאיכות הדבש וממידת מיתוגו (בדיוק כמו ביין). המחיר הממוצע של 1 ק"ג דבש הוא בסביבות 35 שקלים. בדרך כלל בחגי תשרי המחיר יורד, אז שווה להצטייד לכל השנה. חיי המדף של הדבש ארוכים, (הם נובעים מהתכונות האנטיספטיות של הדבש), רק חשוב לשמור ולאחסן את הדבש בכלי יבש בטמפרטורה של כ-20 מעלות ללא חשיפה לשמש. אין צורך לשמור במקרר.

 (צילום: באדיבות מועצת הדבש) (צילום: באדיבות מועצת הדבש)
(צילום: באדיבות מועצת הדבש)
 

מחירי הדבש בארץ זולים ולעתים קרובים למחירים בחו"ל. יש לשים לב בעת קניית הדבש כי המחיר אינו נמוך מדי, כי דבש זול שמחירו פחות מ-20 שקלים לקילוגרם, מעורר חשד, וייתכן שהוא מאיכות נמוכה או שהוא מזויף ומיוצר בעיקר מתערובת של סוכר המחומם עם צבעי מאכל וטעם. נכון שלעתים מפתה לקנות דבש בדוכנים בצדי הכבישים ובשווקים, אבל חשוב לזכור, על אף הפיתוי, שחלקו הגדול אינו איכותי או מזוייף, היות ואינו בפיקוח מועצת הדבש. מומלץ לקנות דבש מיצרנים ידועים עם תווית יצרן דבש שעל האריזה מוטבע סימן תו איכות. אפשר גם לקנות דבש ברשתות ובחנויות ולהקפיד כי על הצנצנת תווית עם כל הפרטים: שם ומספר יצרן, כתובת וטלפון. גם קניה ישירה אצל מגדלי הדבורים עדיפה.

 

ולשאלת השאלות: מה בנוגע לקלוריות? הערך הקלורי ב-100 גרם דבש הוא 300 קלוריות, והוא  מתוק יותר מסוכר לבן בגלל תכולת הפרוקטוז (סוכר פירות) הגבוהה שבו.

 

"פסטיבל הדבש" יתקיים במכוורות ברחבי הארץ, בין התאריכים 7-23.9 במטרה לעודד צריכת דבש ישראלי כחול לבן ומודעות לחשיבות קיום הענף בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
כל מה שרציתם לדעת על הדבש
צילום: shutterstock
מומלצים