שתף קטע נבחר

18 הטרנדים באוכל ובאלכוהול לשנת 2018

אבקה ממזונות על, פטריות פונקציונליות, מקומות על הבר אחר הצהריים וורמוט תוצרת בית: הטרנדים שכנראה ילוו אותנו בשנה הקרובה

קשה לחזות בדיוק אילו טרנדים יכבשו את לב הסועדים וחללי הברים, בתי הקפה והמסעדות בשנת 2018, אבל תמיד אפשר לנסות לזהות את המגמות המובילות:

 

1. לאכול לבד 

דון דרייפר מהסדרה "מד מן" עשה זאת כבר בשנות ה-60, אך הישראלים רגילים פחות לסעוד בגפם. למרבה השמחה, נראה שמגמה זו עומדת להשתנות ב-2018: הסטיגמה שדבקה במי שאוכלים לבדם הולכת ומתפוגגת, ולראיה, כ-78% מהעונים על סקר של Waitrose (חברת קניות מזון מקוונת) טוענים כי לסעוד לבד מקובל היום מבחינה חברתית, הרבה יותר מאשר לפני חמש שנים.

למה לאכול עם אנשים, אם אפשר לאכול עם הטלפון? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
למה לאכול עם אנשים, אם אפשר לאכול עם הטלפון?(צילום: shutterstock)
 

קל לאתר אנשי עסקים שסועדים בגפם וכמוהם גם תיירים (ולא רק בפלאפלייה או שווארמייה), ויש גם כאלה שמחפשים בת או בן זוג ורואים בארוחת הסולו הזדמנות חברתית. דרך אגב, שיטת סעודה זו מקובלת מאוד בניו יורק כבר עשרות שנים: פשוט נכנסים למסעדה ומזמינים שולחן לאחד. חשוב לזכור שבשנים האחרונות הצטרף גם הטלפון החכם, והוא משמש חברה נהדרת לסועדים יחידים רבים.

 

2. אוכל רחוב הודי

חשבתם שכבר אין לאן לשאוף אחרי הפריחה של המטבח ההודי בישראל? ובכן, טעות בידיכם. תגידו נמסטה לטאפאס רחוב בסגנון הודי, שגם שואב השראה ממטבחים בינלאומיים ומציג מנות כמו המבורגר מתובל או טלה בתוך טאקו. המסעדות הישראליות שמובילות את המגמה הזאת הן בין היתר "קפטן קארי" של השף יונתן רושפלד, "מאפאו" ו"דוסה בר".

ממשיך לסחוף את כולנו. מנות מהמטבח ההודי (צילום: יח"צ) (צילום: יח
ממשיך לסחוף את כולנו. מנות מהמטבח ההודי(צילום: יח"צ)
 

3. מנות מבוססות צמחים

כמעט בכל קבוצת סועדים נמצא היום לפחות סועד אחד שמעמיד דרישות תזונתיות מיוחדות, החל בצמחונים ופסקטריאנים (מי שאוכלים רק מאכלי ים), עבור בתומכי גישת הפליאו והטבעונים ועד לנמנעים מקטניות, אלה שמוותרים על גלוטן, מי שמחרימים לקטוז ועוד.

גם קרניבורים אדוקים אוכלים פחות בשר (צילום: יח"צ) (צילום: יח
גם קרניבורים אדוקים אוכלים פחות בשר(צילום: יח"צ)
 

גם קרניבורים אדוקים החלו לאכול פחות בשר, ובהובלת המטבח הסקנדינבי של השנים האחרונות – גם בישראל דפוסי האכילה משתנים לקראת דיאטה צמחונית, או לפחות כזאת שממוקדת בצמחים. מכאן, צפו למנות עם יותר צמחים מבוססי חלבון, זרעים, סויה, אצות ושאר הפתעות, שבהן הבשר יוחלף בהרבה עשבים אקזוטיים ומסקרנים.

 

4. ארבע ארוחות ביום

תשכחו מהסיסמה הקוראת לאכול שלוש ארוחות ביום, כיוון שאורח החיים המהיר שלנו מאלץ אותנו להיות גמישים. וזה לא עניין של גרגרנות ותאווה, אלא התאמת זמני האכילה לחיים שלנו.

זמני האכילה מותאמים לשגרת היומיום (צילום: יח"צ) (צילום: יח
זמני האכילה מותאמים לשגרת היומיום(צילום: יח"צ)
 

למשל, אם אכלתם ארוחת ערב מוקדמת, סביר להניח שתגידו תודה על טוסט לפני השינה. ואולי דווקא אחר הצהריים תתענגו על איזה סלט ירקות בריא, לפני ארוחת ערב משפחתית מאוחרת או במקומה. אז תזכרו - אין היום מספר זהב לכמות הארוחות הנכונה.

 

5. שקיפות 2.0

לצרכן המודרני חשובה חוויית השקיפות. בשנים האחרונות לסועדים חשוב יותר ויותר לדעת מנין מגיע המזון לצלחת שלהם וכיצד הוא הוכן. גם הרפורמה הקוראת לציין את רכיבי הבריאות על מוצרי המזון עשויה לסייע למגמה זו. 

 

6. אבקות על

אבקות שמכינים ממזונות על, כמו מאקה, מאצ'ה וקקאו, צוברות פופולריות. חזאי הטרנדים טוענים כי הרלוונטיות שלהן גוברת גם מבחינה בריאותית, ואנו צפויים לראות אותן בכל מקום: בשייקים, במיצים, במרקים ואפילו בקוקטיילים בברים. 

 

7. פטריות פונקציונליות

מה בדיוק עושה פטרייה פונקציונאלית יותר מאחרת – קצת קשה להבין. אבל לפי הגדרת רשת Whole Foods, המפיצה מזון בכל העולם, אנו עומדים לראות שנת שיא של פטריות והצפה של זנים חדשים, כמו ריישי, צ'אגה, קורדיצפס ואחת נוספת, שקיבלה את השם "רעמה של אריה". בדיוק כמו פטריות אחרי הגשם, נראה אותן בטעמי הקפה, בסבונים ובמשקאות מבוקבקים.

זה זמנן של הפטריות ()
זה זמנן של הפטריות

 

8. לא משאירים מזון מאחור

פסולת המזון בירידה (אנו מקווים), וכשם שהקצבים יודעים לנצל ולמכור כל חלק בעוף או בפרה - ובהחלט יש קונים גם לחלקים אקזוטיים - אפשר למצוא לזה הקבלה גם בעולם הירקות והפירות; כיום יש מתכונים היפסטריים לגבעול, לעלים ואפילו לקליפה. הכינו את עצמכם לנסות דברים חדשים, כמו קליפות אבטיח כבושות או גבעולי ברוקולי בתוך סלט הקולסלאו - כל זה עומד להגיע בשנת 2018.  

  

9. האפי האוור בשעה 18:00 עם אפרטיבו קריר

כבר ב-2015 הבינו חברות הכהילים המובילות את הפוטנציאל של האפרטיבו, המזוהה עם תרבות השתייה המוקדמת באיטליה, והחלו להציע שתייה מבוססת אמרו, ורמוט, דרינקים באחוז כוהל נמוך ויינות צעירים.

 

בארץ התחזקה מגמת השתייה המוקדמת, ושעות הבילוי בפאבים הוקדמו גם הן כבר לשעה 18:00. על כן תמצאו את ברי הקוקטיילים ומקומות הבילוי המרכזיים בתל אביב בתפוסה נאה כבר בשעות הערביים, כשכולם שותים אפרטיבו. ובזמן שבאיטליה הצרכן משלם על הוורמוט או היין ומקבל חטיפים בלי הגבלה, אצלנו אומץ הטרנד לפי המודל האמריקני של 1+1 על המשקה. שונה, אבל דומה.

 

10. ורמוט תוצרת בית

וודקה וג'ין היו עד כה הספיריטים המועדפים להשריות, וכל ברמן מתחיל יכול היה לקחת צנצנת ולהוסיף לכוהל גם מלפפון, חלפיניו, מרווה, היביסקוס ועוד וליצור אינפיוז'ן ביתי מרהיב.

 

יותם שילה, הבעלים של ברי הקוקטיילים "דאבל סטנדרט" ו"ספייס האוס", מספר כי הברמנים הולכים ומחדדים את יכולותיהם והתמקצעותם, והשנה נזכה לטעום יינות מתובלים ושיכרי ענבים מחוזקים שהפכו לוורמוט ביתי איכותי. כל אלה ישמשו מרכיב בסיסי לממזגים בברים הקרובים לביתכם.

 

11. יינות במארזי קופסה

בעבר היו מספר ניסיונות לשווק בארץ יינות בקופסה (Wine in a Box), ואף נפתחה חנות ששאפה להתמחות בתחום באבן גבירול בתל אביב. החנות אומנם לא שרדה והטרנד לא הכה שורש, אבל נראה ש-2018 תהיה השנה שבה הציבור הישראלי יתגבר סוף-סוף על המכשול הפסיכולוגי וינסה לרכוש יינות בקופסה - גם בסופרמרקט שמתחת לבית.

יין בקופסה (  )
יין בקופסה

יקבים כמו יקב ירושלים, יקב בנימינה, יקב מרגלית, יקב תשבי ועוד התחילו למכור יינות בקופסה בשנה האחרונה, וכנראה שיצטרפו אליהם עוד הרבה אחרים. אגב, גם התמורה למחיר בהחלט משתלמת.

 

12. קוקטיילים ביתיים 

חובבי האלכוהול בארץ אוהבים לצאת לברים, אך הם גם רוצים לשחזר חוויות דומות בבית. מחקרים מלמדים כי 73% מהשותים הצעירים בארצות הברית נוהגים לרקוח קוקטיילים בבית בהזדמנויות מיוחדות. אז אצלנו זה עדיין לא תפס, אבל המגמה עתידה להשתנות.

 

קוקטייל ביתי (  )
קוקטייל ביתי
 

חברים מוזמנים לארוחת ערב? במקום לפתוח בקבוק יין או לרדת על שישיית בירות, קונים בירה, ג'ינג'ר וכוסות קופר כדי להכין בבית מוסקו מיול, או שמוותרים על הקולה לטובת חלבון ביצה ומיץ לימון. ובקיצור - הקהל מחליף את המצרכים בארון המשקאות ומצטייד בשייקר וקונה ליקרים מעניינים כדי להפתיע את האורחים.

 

13. קטגוריית יינות הרוזה מתפתחת 

הרוזה אינו רק יין לאוהבים ואוהבות, ובקיץ הקרוב הוא צפוי להיות המשקה שיאפיין את העונה החמה. ברים, בתי קפה על חופי הים וגם מסעדות יוקרה יגישו את היין הוורוד במנעד טעמים, זנים ובקבוקים – וחלק מהכוסות אפילו יוגשו עם קוביות קרח.

ורוד זה הלבן החדש. עונת הרוזה (  ) (  )
ורוד זה הלבן החדש. עונת הרוזה
 

יקבים שמפיקים רוזה נהדר, כמו אמפורה, רקנאטי או יתיר, יעלו שלב באיכות היינות הבוהקים, וגם היבואנים יציעו מבחר יינות מרתקים במחיר נגיש לכל נפש.

 

14. מיקסרים ברמת פרימיום

טוניק, ג'ינג'ר אייל, ביטר למון ואפילו ג'ינג'ר ביר הם רק חלק מהטעמים שמוסיפים לכהיל או לקוקטייל כדי לרכך את הטעמים ולהוסיף צבע. לפני כשנתיים הגיעו לארץ מותגי "פיבר טרי" (Fever Tree), והשנה הגיע גם המותג היוקרתי "תומאס הנרי" (Thomas Henry) מברלין, ואלו מציעים בקבוקונים אישיים שמוסיפים למשקה.

 

בשנה האחרונה נסקו מכירות המיקסרים האיכותיים ב-77%, ובהתחשב שמותגים אלה נחשבים עדיין בשלב חדירה לשוק הישראלי, יש עוד לאן להגיע. חלק גדול מהמיקסרים האלה נקיים מתוספי סוכר מלאכותיים, והטעם פשוט נהדר.

 

כאמור, שוק הקוקטיילים לומד שלא רק מותג האלכוהול המרכזי בבסיס המשקה חייב להיות מוכר וברמה גבוהה, אלא גם המיקסר, התוספת, המיץ ואפילו הקישוט – חייבים להיות איכותיים.

 

15. וריאציות קפה

קפה נספרסו מדשן כרם של יקב הרי גליל 

 

משקאות מפוצצים קפאין חדרו לשוק זה מכבר, ובתי הקפה המתוחכמים ברחבי הארץ מציעים מבחר גרסאות לאספרסו ולמשקאות הקפה – כמו קפה עם טוניק, אספרסו מרוכך במעט גלידת שמנת, קפה בבישול קר ואפילו קפה מחוזק במעכבי חמצון.

קפה ויין. שילוב מרתק (צילום: איתן וכסמן) (צילום: איתן וכסמן)
קפה ויין. שילוב מרתק(צילום: איתן וכסמן)
 

אחת ההפתעות השנה מגיעה דווקא משיתוף הפעולה בין חברת "נספרסו" העולמית לבין יקב "הרי גליל" בארץ: חברת הקפה מוציאה את שיירי הקפה מתוך הכמוסות (קפסולות) המשומשות ומדשנת בהם את הכרמים של היקב. האם בעוד כמה בצירים נלגום באיטיות יין בטעם קפה?

 

16. ג'ין בטעמים שונים ומשונים

כנראה שהג'ין על תבליניו השונים יאפיין את מרבית הקוקטיילים בברים בשנה הקרובה: השוק בישראל נהנה זה זמן מה מג'ין הנדריקס (בשומת וטעם של מלפפונים), וגם שבענו נחת מבומביי ספיר איסט (בתיבול למון גראס מתאילנד ופלפל שחור מווייטנאם).

ג'ין (  ) (  )
ג'ין

ב-2018 נתחיל לקבל גם ג'ין המגיע מיפן (ממזקקות כמו ניקה, סנטורי ואף יצרנים קטנים) ונמשיך ליהנות מג'ין מצמחי ארץ ישראל של מזקקת יוליוס, ומג'ין עם לואיזה וזעתר של מזקקת מילק אנד האני. 

 

17. IPA ובירות כשותיות

ישראל קצת בדיליי ביחס לעולם בכל הקשור לשתיית בירה. אבל גם לכאן הגיע בסופו של דבר סגנון ה-IPA, שבו נהנים להתעסק בשלני בירות הקראפט הארטיזנלי. זני כשות מרחבי העולם מעניקים בשומות שונות ומגוונות, טעמים וריחות שטרם התרגלנו אליהם.

 

לדוגמה, בירה IPA פאנק של מבשלת ברודוג נחשבת לאחת ממובילות טרנד ה-IPA והשימוש הנרחב בכשות, וזו רק ההתחלה. החורף הזה יתאפיין בגשם של בירות IPA, שלא תגידו שלא אמרנו.

 

18. המבעבעים יורים במגנום

חגיגות גדולות עם בקבוקים ענקיים אינן נחלת ההיסטוריה. בעבר נשמרה יוקרת הגודל לבקבוקי שמפניה למיניהם, אך בשנים האחרונות יותר ויותר יקבים משיקים את יינות האיכות שלהם בבקבוקי מגנום (כלומר בנפח של 1.5 ליטר).

 

מכירות של בקבוקי פרוסקו (מבעבע איטלקי) זינקו בכ-1,000% אחוזים בשנה האחרונה, והרומן עם הבועות האיטלקיות האלו רק בתחילת דרכו. עם הרבה מזל, אולי נזכה השנה להתבעבע גם עם בקבוקי ירבעם (4.5 ליטר).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יח"צ
הטרנד הקולינרי של השנה הקרובה. אוכל הודי
צילום: יח"צ
מומלצים