שתף קטע נבחר

"הסיכון-סיכוי בתעשיית המסעדנות הפך להיות לא כדאי"

חוק הפיקדון, חוק הטיפים, מס מעסיקים ושאר ירקות על הפלאנצ'ה: השנה האחרונה הייתה השנה שתיזכר לעד כשנה הקשה של עולם המסעדנות בארץ. המסעדן תומר מור, ממנהיגי מאבק המסעדנים, ירצה בסוף השבוע בפאנל בוועידת העסקים של "ידיעות תקשורת" באילת. אז מה בעצם המסעדנים רוצים ולמה הם בתחושה שאין מי שמקשיב להם?

 

המשבר בענף המסעדנות פגע בשנה האחרונה בכולם: במסעדות ותיקות שנאלצו לסגור את שעריהן אחרי 20 שנה ולפעמים גם 40 שנה - כמו מסעדת סעיד באור יהודה או מסעדת השקד בתל אביב, וגם במסעדות חדשות, שנראו מבטיחות ביום פתיחתן, אך לא הצליחו לשרוד יותר מדי בג'ונגל שבחוץ, כמו מסעדת גריג שנסגרה שנתיים אחרי שנפתחה או מסעדת אחוזת בית 3 בתל אביב, שנסגרה אחרי שמונה חודשי פעילות בלבד. המשבר פגע בכולן - גם באלה שנראו חזקות ויציבות, ובוודאי באלה שדישדשו. אף אחת לא נשארה חסינה.

קשה במטבח, וקשה עוד יותר במסעדה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קשה במטבח, וקשה עוד יותר במסעדה(צילום: shutterstock)
  

בתוך כל זה נולדה ההתארגנות של "מסעדנים חזקים יחד" - התאגדות של מסעדנים ושפים מכל הארץ, ששמו להם למטרה להחזיר עטרה ליושנה ולהחזיר את שורת הרווח לתחום המסעדנות שנמצא בקריסה.

 

"בשנים האחרונות הפכנו להיות שק החבטות של רשות המסים", אומר המסעדן תומר מור, ממנהיגי המאבק והבעלים של קפה "ג'רמייה" בתל אביב. מור, ירצה בוועידה השנתית לעסקים 2019 של "ידיעות תקשורת" (רשת המקומונים של קבוצת "ידיעות אחרונות") שתתקיים בסוף השבוע הקרוב באילת, על עיקרי המאבק ועל המצב בתחום. "לאור זה שאין מדיניות כלכלית במשרד האוצר שמטפלת בעסקים קטנים בתחום הקולינריה - תעשיית המסעדות נמצאת בקריסה".

תומר מור (צילום: מתוך אלבום פרטי)
תומר מור: "פועלים בשביל להפוך לכוח כלכלי"(צילום: מתוך אלבום פרטי)
 

למה דווקא עכשיו הגעתם לנקודה שבה אתם כבר לא יכולים לשרוד?

מור: "כי המסים שאנחנו משלמים רבים, והם יותר מכל מה שמשלם עסק אחר בארץ".

 

ואיך זה קשור להעסקת מבקשי מקלט?

"אנחנו חושבים שלממשלת ישראל אין מדיניות לגבי העובדים הזרים, ולכן הם מנסים להצר את צעדיהם של העובדים הזרים בצורה של מיסוי. אבל המיסוי הזה יושת על בעלי העסקים, אותם בעלי עסקים שלפני כמה שנים המדינה ביקשה מאיתנו להעסיק אותם (העובדים הזרים) בשביל שלא יסתובבו ברחובות. ביד אחת הממשלה ביקשה שנעזור להם, וביד שנייה היא השיתה מסים".

 

מה היה הטריגר ליציאה למאבק ולהקמת ההתארגנות "מסעדנים חזקים יחד"?

"אנחנו משלמים גם את ההיטל על העובדים הזרים וגם את חוק הפיקדון, אבל זה לא היה מה ששבר אותנו. הדבר שהוציא אותנו למחאה היה חוק הטיפים. הפסיקה מכלילה את הטיפים כשכר העובד, אבל הפסיקה לא שלמה, כי לא החליטו מה המשמעות של זה מבחינת הפנסיה של העובד ומבחינות נוספות".

"ביד אחת הממשלה ביקשה שנעזור להם, וביד השנייה היא השיתה מסים" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"ביד אחת הממשלה ביקשה שנעזור להם, וביד השנייה היא השיתה מסים"(צילום: מוטי קמחי)
 

נראה שתעשייה שלמה נמצאת בסחרור.

"הסחרור אדיר, ויש גם פילוג בין המעסיקים לעובדים. אנחנו חושבים שזו פסיקה לא אחראית שהביאה אותנו למצב שבו עסקים מתמוטטים כלכלית. אנחנו מבקשים להגיע לחקיקה בנושא הטיפים בשביל שנוכל לעשות סדר. המאבק שלנו הוא מאבק בראש ובראשונה על זכות המסעדות בישראל להתקיים ולעבוד ברווחה כלכלית מינימלית. אנחנו רוצים הכרה בהיקף האדיר של התעשייה שלנו שהתפתחה בעשור האחרון.

 

"אנחנו תעשייה שמייצרת 20 מיליארד שקל למדינה, מעסיקים כמאתיים אלף עובדים, ואנחנו המעסיק הפרטי השני בגודלו בארץ. יש היום 13 אלף עסקים של מזון, ו-50 אלף בעלי עסקים בישראל. שני מיליון איש בממוצע פוקדים את העסקים שלנו ביום, וזה נתון שבתוכו נכללים גם מסעדות שף וגם כאלה שמגיעים לקחת קפה טייק אווי. 'מסעדנים חזקים יחד', בעצם פועלים היום בשביל לאגד את התעשייה, ובשביל להפוך לכוח כלכלי וכוח אלקטורלי שיביא לשינוי בתעשייה".

 

זה מעניין כי אתם נתפסים בציבור כגוף של נצלנים שעושים רווחים מטורפים על חשבון ציבור המבלים.

"כל מה שאנחנו עושים זה בשביל להחזיר את שורת הרווח לעסקים שלנו. בשנים האחרונות, החל משנת 2015, חלה התדרדרות ביכולת שלנו להרוויח ואנחנו רוצים להחזיר את שורת הרווח. 2017 הייתה שנת שיא בסגירת עסקים בישראל; הסיכון-סיכוי בתעשיית המסעדנות הפך להיות לא כדאי - הסיכון הפך להיות גבוה והסיכוי נמוך".

חוק הטיפים. הקש ששבר את גב הגמל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חוק הטיפים. הקש ששבר את גב הגמל(צילום: shutterstock)
 

מול מי אתם מנהלים את הדיאלוג?

"מול משרד האוצר במשך תקופה ארוכה, אפילו היינו בתהליכים משמעותיים מולם ובסוף שום דבר לא קרה. היום אנחנו בדיאלוג מול רשות המסים לגבי דחיית המע"מ על הטיפים. הטיפים זה מרכיב משמעותי שלנו ואי אפשר להמשיך להתנהל ככה, אנחנו נמצאים בכאוס תמידי, שלא המלצרים, לא המסעדנים, לא רואי החשבון ולא עורכי הדין יודעים איך לפתור אותו. אי אפשר שתעשייה כל כך גדולה ומשמעותית תהיה בכאוס".

 

לענף התיירות יש ייצוג ולענף המסעדנות לא. זה מוזר, כי בשנים האחרונות יש תיירות קולינרית ענפה לישראל.

"אנחנו רואים עצמנו כחלק בלתי נפרד מהתיירות בישראל. שני הדברים שתיירים הכי מחפשים בגוגל כשהם באים לישראל זה 'בנדיקט' ושקשוקה, אז למה אין לנו אבא ואין לנו אימא ואין לנו שר אחראי בממשלה? אז עכשיו אנחנו אומרים עד כאן. אנחנו מייצרים כוח, ומאמינים שרק בכוח נוכל להשיג הישגים. אנחנו לא מפחדים להראות את העוצמה של המסעדנים, ועד עכשיו זה עובד יפה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"נאבקים על זכות המסעדות בישראל להתקיים"
צילום: shutterstock
מומלצים