שתף קטע נבחר

הסודות הקולינריים של ירכא

בשביל איזו מסעדה כדאי לטפס במעלה ההר, איפה תמצאו את הכנאפה המושלמת עם גלידת מסטיקה ואיפה השיפודייה הכי טובה באזור? לקחנו שני חברים מקומיים שמכירים את כל הסודות הקולינרים של האזור, ויצאנו איתם לברר - מה אוכלים בירכא?

רובנו מכירים את ירכא לאו דווקא מהפן הקולינרי של המקום אלא יותר מהפן של השופינג: ירכא הוא כפר דרוזי בן יותר מ-1,000 שנה, והוא מיושב בדרוזים מאז המאה 11. בשנים האחרונות הוא הפך למרכז המסחר באזור. מלבד האוכל האותנטי שיש בו, נפתחו בו קניונים שהביאו לכפר רשתות מזון כמו BBB, קפה קפה, לנדוור, מקדולנד'ס וארומה, וממש בקרוב ייפתח שם גם סניף של הרשת האמריקאית KFC.

כנאפה קפה, ירכא (צילום: לין לוי)
כנאפה קפה, ירכא(צילום: לין לוי)
 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

 

נסיעה על הכביש הראשי של הכפר (שכלל לא נראה כמו שום כביש כפרי אחר, לא בארץ ולא בחו"ל) כשאתם רעבים, היא משימה לא פשוטה בכלל: כמעט בכל פינה ובכל צומת תראו שלטים שזועקים "אוכל".

 

כדי לבחור היכן לעצור, ולהבטיח שזו לא תהיה נפילה, צריך להכיר את המקום, לכן הצטרפו לסיור שלנו בכפר שני מומחים מקומיים: דניאל סלימי, כתב ynet לענייני ערבים שמתגורר בכפר ג'וליס הסמוך, ומרואן חאג׳, מהנדס תעופה ואלקטרוניקה בכיר בהייטק, פודי מושבע, ובשלן חובב שהקים ומנהל כבר שש שנים את אחת מקבוצות האוכל המעניינות בפייבסוק - "עולם הבישולים של מרואן". מלבד העובדה שמדובר על קבוצה עם 15,000 חברים, ומעבר לכך שהיא הפכה ל"גוגל" של מתכונים, כותבים בה בשלנים מהארץ ומחו"ל (גם מלבנון), בערבית ובעברית, ומדי יום מתפרסמים בה כ-40 פוסטים חדשים.

 (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
(צילום: חסן שעלאן)

כפר ירכא (צילום: חסן שעלאן) (צילום: חסן שעלאן)
כפר ירכא(צילום: חסן שעלאן)
 

"השינוי הגדול קרה בירכא רק לפני ארבע שנים, כשהתחילו לצוץ פתאום מסעדות מהזן החדש", מסביר חאג', "לפני כן היו כאן בעיקר חומוסיות ופלאפליות שפעלו רק עד שעות אחר הצהריים, ואם רצינו לאכול במסעדה בערב היינו צריכים לנסוע לחיפה או לעכו. עכשיו יש כאן הכל ולא צריך יותר לנסוע לשום מקום". וכשחאג' אומר "הכל", הכוונה היא באמת - להכל: לצד מסעדות אותנטיות יש בכפר קונדיטוריות, סטייקיות, המבורגריה, פיצריה שהפכה למסעדה איטלקית, בית קפה קטן ומהמם, מסעדה חדשה המשלבת אוכל דרוזי ואוכל מערבי ועוד.

יצאנו לסיור קולינרי בכפר ירכא ויש לנו המלצות טעימות במיוחד:

 

מתוקה - קונדיטוריה ובית קפה

נורה אבוטריף פתחה בית קפה קטן לפני חמש שנים, כשהייתה רק בת 22. בהתחלה המקום היה פצפון, ונורה הייתה מכינה בו עוגות מעוצבות בהזמנה ומגישה קפה וקינוחים. בזמנו זה היה מקום פורץ דרך ומיוחד, מז'אנר של מקומות שלא היו לפני כן בכפר. הביקוש הפתיע גם אותה, והעסק התרחב וגדל.

מתוקה ירכא (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)

נורה, בוגרת לימודי קונדיטוריה, היא היום בעלת חשבון אינסטגרם עם 50k עוקבים, קונדיטוריה המתמחה בעוגות מעוצבות ובית קפה קטן בסמטה מפותלת במרכז הכפר. היא מגישה במקום סלטים כמו פטוש (48 שקלים) וטבולה (48 שקלים) וגם "קרימוסו" - ג׳בטה פתוחה עם חזה עוף, פטריות, פסטו ומוצרלה.

 

בכניסה למקום יש ויטרינת קינוחים ובתפריט יש מתוקים נוספים כמו קרם ברולה מיוחד המוגש עם קרמבל וקרם גבינת שמנת חמצמץ (30 שקלים). "המשפחה בהתחלה לא תמכה כי אף אחד לא חשב שבית קפה בבעלות אישה יכול להצליח כאן", היא נזכרת, "אבל בעלי תמיד היה לצידי וגם היום הוא מאוד עוזר לי. היום בית הקפה הזה הוא מקום מפגש של הצעירים בכפר".

בוויז: מתוקה ירכא, 04-6892492

 

Honey sweets

כשתכנסו לקונדיטוריה של האני סאלח תשכחו את כל מה שידעתם על בקלאווה ואת כל מה שסיפרו לכם על פיסטוק חאלבי ועל חמאה מזוקקת, סמנה. קודם כל מדובר על היכל ענק עם ריח מתוק משכר ובו עובדים חרוצים עמלים על סידור עשרות סוגי בקלאווה וכנאפה.

המתוקים של האני, ירכא (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

כל הקיר שמול הדלת הוא בעצם מקרר עצום שבו עשרות סוגי עוגות קרם. בין הקיר הזה לדלת ניצבים דלפקי ענק, בצד אחד מסודרים המתוקים שמכילים סמנה חלבי, ובצד שני ממתקים פרווה. את הכל מייצרים כאן במטבח האחורי, שבו מקפיאים ענקיים, מקררים ומשטחי עבודה מצוחצחים.

 

יש שם גם אזור עם שולחנות וכיסאות, ואפשר לשבת במקום עם אספרסו ולהתחיל לעוף על כל ההיצע: מאפה "נמורה" ממולא ב"קשטא" (קרם סמיך בעל מתיקות עדינה); קינוח "ברינג'י" - מעין בצק בקלאווה במילויים שונים; קינוח בשם "קולטז'" מבצק פילו ממולא; "סולטניה" - מאפה עם פיסטוק; עוגת חלב טורקית בשם "טרליצ'ה"; רחת לוקום; עשרות סוגים של עוגיות; סברינות קטנות; וכמובן גם כנאפה גלידה טורקית.

 

מחיר מנה 10-5 שקלים, ומה שתארזו לקחת הביתה יעלה לכם 50-40 שקלים לקילוגרם. הקסם של המקום הם האנשים האדיבים ומאירי הפנים שיפגשו אתכם בכניסה, וזה כבר עושה את העבודה. תזכרו שהטעם של הבקלאווה כאן שונה קצת - זה עדיין מתוק, אבל מתוק מסוג אחר, מעודן יותר ומבושם בסמנה שמשאירה על הלשון אחרי כל ביס זיכרון נעים. את הכל אורזים במקום בקופסאות מהודרות וממותגות, כאילו מדובר על לא פחות מתכשיטים, והאדיבות והכנסת האורחים הדרוזית, כלולים במחיר.

בוויז: ירכא honey sweets

 

Pizza Pala

אל תתנו לשם של המקום הזה להטעות אתכם כי מדובר על מסעדה איטלקית יפייפיה עם תפריט שמציע גם בשר, גם פיצה וגם כמה שילובים מעניינים בין המטבח האיטלקי להיי-לייטס של המטבח הדרוזי.

פיצה פלה, ירכא (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

כשחאלב תאבת ואחיו פתחו לפני ארבע שנים את הפיצרייה, אף אחד לא תיאר לעצמו שיהיה כזה ביקוש למה שהם עושים. היום, פיצה פלה היא מסעדה מעוצבת בפשטות עם בר ענקי שממנו אפשר לצפות במתרחש במטבח. שם, הטבחים בהנהגת חאלב, מכינים אוכל מעולה בטאבון גדול.

 

מגש של פיצה משפחתית אפשר להזמין כאן רק בטייק אווי (בישיבה במקום אפשר לקבל רק פיצות אישיות), אבל מדובר על פיצה נהדרת מבצק מחמצת אלסטי ודק במרכז, וקריספי ותפוח בקצוות, העשוי מקמח איטלקי ועובר התפחה של 48 שעות.

 

מבחר הפיצות כולל מרגריטה (35 שקלים), פפרוני וארטישוק עם אורוגולה או עם פטה וחציל (45 שקלים). לפני הפיצה כדאי להזמין מנת פתיחה שמורכבת מפוקאצ'ה נהדרת ושלושה מטבלים מעולים. אפשר לשדך לזה גם סלט חלומי, טבולה ופטוש (48-35 שקלים). עוד בתפריט של פלה: פסטות, בהן פסטה שחורה עם פירות ים וג'מבו שרימפס (70 שקלים) וגם המבורגר רגיל או המבורגר שמגיע בתוך פוקאצ'ה (65-55 שקלים).

בוויז: פיצה פאלה, 04-6801515‏

 

משאוי אלודיאן

אם רוב המקומות שאנחנו מדברים עליהם כאן נמצאים על הכביש הראשי והאינסופי של ירכא, המסעדה הזו מתחבאת באזור המכונה "אזור התעשייה", במרכז מסחרי שמולו מקומות חנייה לרוב.

משאוי אלודיאן, שיפודייה בירכא (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

על פניו מדובר על סטייקיה-שיפודיה בעלת מראה פשוט ולא מחייב, אבל חשוב לדעת שמאחורי העסק עומדת משפחת רמאל, משפחה של מגדלי בקר ותיקה מאוד באזור. מעל גריל הפחמים הצנוע עומד מוניר רמאל (דור שלישי של מגדלי בקר), שצולה במיומנות של מקצוענים מליגת העל שיפודים, צלעות וסטייקים.

 

לידו, במטבח הגדול, שלוש נשים מהמשפחה מכינות את כל שאר המטעמים שמלווים את הבשר. בהתחלה מגיעים לשולחן 15 סוגי סלטים מעולים ביניהם סלט גזר (שעל פי המלצרית מתובל בלא פחות מ-15 תבלינים), ועם הבשר יגיעו פירה, טבעות בצל ואורז מושלם מתובל בתערובת תבלינים משפחתית סודית, זיתים, חמוצים וכמה סוגים של פיתות.

 

יש בתפריט גם כמה סוגים של סינייה (מנה משפחתית עם חצי קילוגרם בשר עולה 150 שקלים וסינייה צלעות עם שמונה צלעות וסלטים למנה ראשונה תעלה 200 שקלים). אפשר להזמין כאן גם חציל על האש עם טחינה מעולה, ירק ורימון (בעונה), טבולה (15 שקלים), פטוש (35 שקלים) וששה סוגים שונים של חומוס (45-15 שקלים).

 

בגזרת הבשר תמצאו בתפריט גם כבד טלה (50 שקלים) וגם שקדי טלה ויש מנה זוגית של בשר שכוללת שני שיפודים, צלעות וארבעה קבבים, שיחד עם סלטים תעלה 230 שקלים. "רק אל תמהרו", מבקש מוניר, שלא מבין את הישראלים הנמהרים שרוצים את הכל כאן ועכשיו, "תנו לנו לארח אתכם כמו שנהוג אצלנו".

אלח'יר סנטר, בוויז: מסעדת אלודיאן, 04-6014563

 

Burger me

צמוד למסעדת "משאוי אלודיאן" של מוניר פועלת המבורגריה של מיכאל חורי, ערבי נוצרי מכפר אבו סנאן, שהוא בכלל עורך דין בעל משרד הממוקם בכפר יאסיף. חורי, שחי ולמד באיטליה במשך קרוב לעשור, התאהב באוכל ובסופי שבוע הוא היה מאכיל בבית את החברים בהמבורגרים. מכאן ועד לפתיחת המבורגרייה הדרך הייתה קצרה.

בורגר מי ירכא (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

את ההמבורגר שלו הוא מכין מתערובת בשר שכוללת אונטריב, פלדה וצלעות טלה - ארבעה נתחים שונים בכל קציצה. לצד ההמבורגר מוגשים במקום צ'יפס תפוח אדמה וצ'יפס בטטה, וגם סט רטבים, כמובן.

 

את ההמבורגר מיכאל אורז בלחמנייה מתקתקה בעלת גלייז מבריק, כמו שנהוג במוסדות ההמבורגר הכי נחשבים בארץ, יחד עם ריבת בצל שהוא מכין בעצמו, גבינת צ'דר, בייקון טלה, גאודה, קורנביף, גבינה כחולה ותוספות נוספות (10-5 שקלים לתוספת).

 

ההמבורגר מגיע בשלושה גדלים (165 גרם - 42 שקלים, 220 גרם - 52 שקלים ו-250 גרם ב-57 שקלים), ויש גם המבורגרים מוגזמים בתפריט דוגמת "מי-קסיקני", המבורגר שמגיע עם טבעות בצל, חלפניו כבוש ורוטב הבית (46 שקלים ל-165 גרם). המקום עצמו שובב וצבעוני, ויש בו קיר כחול עם כתובות גיר בכל שפה אפשרית: רק תבקשו גיר ותוכלו להשאיר במקום את חותמכם האישי.

אלח'יר סנטר, בוויז: בורגר מי, 04-8277720‏

 

לה מינור

מסעדה מודרנית יפייפיה שממוקמת בתוך הכפר, במרחק נסיעה של חמש דקות מהרחוב הראשי שבו מרכזי הקניות העצומים. המקום הזה, שבשבילו ממש כדאי לכם לטפס במעלה ההר, שייך לאישה צעירה בשם נידאא קויס, בשלנית בעלת ידי זהב שבחשבון האינסטגרם שלה לא פחות מ- 23k עוקבים.

לה מינור, ירכא (צילום: לין לוי)
(צילום: לין לוי)
 

אין סיכוי שתיכנסו פנימה ולא תהיו מוקסמים כי המסעדה שלה נעימה, וברקע מתנגנת מוזיקת ג'אז ובלוז. מנורות פחם ובר ארוך שמאחוריו מכונת אספרסו חדשה ונוצצת, יגרמו לכם לשכוח שאתם בעצם בכפר דרוזי.

 

התפריט מציע פסטות, מוקפצים, סטייק אנטרקוט (129 שקלים) צלעות טלה בקראסט פיסטוק (110 שקלים), סלמון ברוטב שום לימון עם ניוקי (85 שקלים), ויש גם סלטים כמו "תמרייה" שזה סלט עם תמרים, אגוזי מלך, גבינה, עלי חסה ורוטב רימונים (55 שקלים). יש שם גם אצבעות חלומי מטוגנות בציפוי עבה וקראנצ'י (29 שקלים) ועראייס מושלם (39 שקלים).

בוויז: מסעדת לה מינור, 04-8862525

 

כנאפה קפה

אם כבר נשבתם בקסמה של הכנאפה עם הגלידה הטורקית ואתם לא רוצים לעמוד 40 דקות בתור לכנאפה ביפו, כדאי שתכירו את "כנאפה קפה" - בית קפה מהודר שבכניסה נראה כמו עוד מקום לממכר בקלאוות, אבל מבפנים זה סיפור אחר לגמרי: המקום מעוצב בסגנון אוריינטלי עם ריהוט קטיפה, ריצוף של אריחים צבעוניים וקירות מחופים לבנים. בפנים יש מספר נישות עם שולחנות גדולים לקבוצות, והתפריט מציע כנאפה ממולאת בגלידה טורקית, כנאפה ממולאת בגלידה תאילנדית, וכנאפה נאבלסיה.

 

יש גם קינוחים מוגזמים עם הרים של קצפות וסירופים מכל סוגי השוקולד, ואת הכל אפשר להזמין כמנה אישית (35-40 שקלים) או כמנה משפחתית שתספיק למשפחה וחצי (80 שקלים). המלצה שלנו - אל תוותרו על הקפה הטורקי לאיזון של רמת הסוכר בדם, ואל תצאו מכאן בלי הכנאפה המושלמת שממולאת בגבינה חמה ומעליה גלידת מסטיקה.

בוויז: כנאפה קפה, 04-8282350‏

 

בוקר טוב

החומוסיה הזו היא אולי הרבה פחות מוכרת מזו של "אבו אדהם", אבל היא אהובה יותר על המקומיים בשל העובדה שהיא נקייה, זולה ובעיקר - לא ממוסחרת. המקום פתוח רק עד השעה 17:00 והוא מציע חומוס גלילי טעים טעים. כל מנה מוגשת כאן עם שמן זית גלילי, כדורי פלאפל, בצל, עגבניה טרייה, חמוצים, פיתות וצלחת של חריף בצד. כדאי להזמין את החומוס עם תוספת המסבחה הקטיפתית. מחיר המנות 20-15 שקלים.

בוויז: מסעדת בוקר טוב ירכא, 04-9956214

 

 

מקומות נוספים שכדאי להכיר בירכא

מקום נוסף בכפר לממתקים מעולים נקרא "ממתקי אל סראיא"; הפלאפל הטוב ביותר בכפר, לטענת המקומיים, הוא פלאפל "אבו חלים"; אם אתם בעניין של שווארמה כדאי שתגיעו ל"שווארמה אבו עלי",שווארמיה עם שלט שחור ענקי המתנשא לגובה. כאן מכינים שווארמה מבשר הודו שגורמת גם לבשלניות עם 40 שנות ניסיון במבטח, לעזוב את הסירים כדי לעוף על מנת בשר בפיתה.

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לין לוי
מה אוכלים בירכא?
צילום: לין לוי
מומלצים