החייל הבודד שחלם על אוכל של בית
חייל בודד, שפינטז על אוכל ביתי, הקים רשת חברתית חדשה שמאפשרת קשר בין אנשים שרוצים למכור או לקנות מצרכי מזון ואוכל: "כשהייתי יוצא הביתה מהבסיס, הייתי חולם להכיר את השכנים שלי ולקנות אוכל אמיתי של בית"
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
- "למה צריך לייבא שום מסין?"
ויש עוד כמה אפיקים מעניינים, למשל - כמה סיטואציות חדשות אליהן נחשפנו רק בחודש האחרון, בחסות הקורונה: נגיד שנתקעתם בלי ביצים. בסופר אין ביצים (או שהוא כבר סגור), אבל שני רחובות לידכם, מישהו קנה יותר ביצים ממה שהוא צריך וחבל לו לזרוק אותן, אז הוא מחליט למכור ביצים לכל דורש. אתם נכנסים ל-GMUNCH, מגדירים בחיפוש ביצים, את האזור הגיאוגרפי שבו אתם נמצאים והופ, הנה השכן שמוכר את הביצים שהוא לא צריך.
או למשל, נניח יש לכם יותר מדי קופסאות שימורים שממלאות עד אפס מקום את כל הארונות במטבח. אין סיבה לזרוק לפח או לחפש מתכונים יצירתיים רק כדי לא לבזבז מזון. פשוט נכנסים לאתר, מעלים תמונה, מפרסמים ומוכרים את מה שלא צריכים במחיר אטרקטיבי.
ויש גם את החקלאים, שחוו בחודש האחרון מצב שכנראה ייזכרו לעד. תוצרת חקלאית ישראלית שהבשילה, והמסעדות שהיו רוכשות אותה - סגורות. לא לכל החקלאים יש פייסבוק עם אלפי חברים, ולא כולם יודעים למכור בקבוצות וואטסאפ. יש חקלאים שמצאו דרך לא דרך למכור את התוצרת בעזרת אנשים טובים שנרתמו למשימה, וכן - יש גם כאלה שזרקו משאיות שלמות של סחורה יקרה עליה הם עמלו קשה.
השבוע הושקה GMUNCH, רשת חברתית חדשה של אוכל, או לדברי היזם שהקים אותה - "הגוגל של האוכל". בכל הסיטואציות שתיארנו כאן, ההזמנות יתבצעו באתר, התשלום לבחירת המשתמש יועבר בביט או במערכת הסליקה המובנית, והאספקה תהיה במשלוח או בטייק אווי.
היום, אפליקציות שונות יכולות לספק פתרון לסיטואציות החדשות שנאלצנו להתמודד אתן בחסות הקורונה: בפלטפורמה של GMUNCH, למשל, יש מחלקה נפרדת עבור חקלאים שיכולים בקלות לפרסם ולמכור את התוצרת שלהם ישירות לצרכן הפרטי ובמחיר שהם עצמם קבעו, ללא תשלום דמי תיווך למשווקים או למפיצים.
צמצום בזבוז מזון
סול לפלר (24), שהקים את הפלטפורמה החדשה, בכלל לא חשב על הקורונה. הרעיון נולד אצלו כאשר בתור חייל בודד היה חוזר מהבסיס לדירתו ומפנטז על אוכל ביתי שיוכל לקנות מאחד השכנים. במציאות של היום נראה שהוא לא יכול היה למצוא טיימינג מושלם יותר להשקה של הרשת החברתית שלו.
"במהלך השירות הצבאי שלי אכלתי יותר מדי ארוחות שישי בבסיס", מספר לפלר, "וכשהייתי יוצא הביתה, הייתי יושב בדירה שלי וחולם להכיר את השכנים שלי ולקנות אוכל ביתי אמיתי".
הפלטפורמה החדשה עתידה, לדברי לפלר, לשנות את חיינו. אבל במה היא שונה מהפלטפורמות שכבר קיימות? GMUNCH מאגדת מעל 10,000 בשלנים ביתיים שפועלים כיום בארץ, כולל שני אפיקים נוספים: הראשון מכונה "24/7" - אפיק הומניטרי שיאפשר לכל אחד למכור חומרי גלם שברשותו (כל עוד הם סגורים ובתוקף). זה נועד לצמצם בזבוז של מזון ולחזק את ערכי הקיימות.
האפיק השני, שנקרא "fresh", פותח במיוחד עבור החקלאים שחולמים על היום שבו יוכלו להעלות לרשת תמונה של התוצרת שלהם, ופשוט למכור אותה לציבור הפרטי ללא פערי תיווך שמייקרים בסוף את המוצר. האפיק השלישי נקרא "GMUNCH", והוא מיועד לבשלנים הביתיים שמציעים אוכל מוכן למכירה, ויש בו כמה חידושים שאינם קיימים בפלטפורמות אחרות כדוגמת cookin ו- yummi.
אז מה הבשורה כאן בעצם? האפשרות לעקוב לא אחרי אנשים שמעניינים אותנו, כמו ברשת האינסטגרם, אלא אחרי האוכל שאנחנו אוהבים.
"הרעיון היה לצמצם את בזבוז המזון ולהתחבר ערכי הקיימות", מסביר לפלר. "אני רוצה לאפשר לחקלאים פלטפורמה קלה ופשוטה לתפעול עבור מכירת התוצרת ללא מתווכים שגוזרים עליהם קופון, ולספק חנות מקוונת עבור בשלנים ביתיים שבה הם יוכלו לנהל בעצמם את כל האופרציה - מהעלאת התמונה ועד לסליקה".
כיצד זה עובד?
הממשק פשוט מאוד ומזכיר שילוב בין אינסטגרם, בוקינג, איזי ופייסבוק. אתם נרשמים באמצעות המייל או הפייסבוק, מעלים תמונה, מציינים את אזור פעילות, את שעות הפעילות, את המחיר ואת אופן השליחות - משלוח או איסוף עצמי. בממשק אתם ממלאים פרטים אישיים כמו מייל וטלפון, ומציינים אם תרצו לעבוד עם מערכת פנימית של סליקה (לשם כך יש צורך במספר תעודת זהות ובמילוי פרטי כרטיס אשראי).
כשהמשתמש נכנס לחפש אוכל או מוצר כלשהו הוא ייבחר בין כשר או לא כשר, עם או בלי גלוטן, עם או בלי לקטוז, צמחוני או טבעוני וגם יש אופציה של מזון המותר על פי ההלכה המוסלמית. גם את הפרטים הללו תתבקשו למלא בתור ספקי השירות, על מנת שיוכלו לאתר אתכם בקלות רבה יותר ובהתאמה מדויקת יותר לצרכי הרוכש. אתם יכולים להירשם לשני הערוצים יחד, גם לזה שנועד לבשלנים וגם לערוץ שנועד למכירת מוצרי מזון, וכל משתמש באתר יכול לראות כמה עוקבים יש לכם, לפנות אליכם ישירות ולהשאיר חוות דעת על השירות שלכם.
כאשר תרצו לקנות אוכל, מנוע חיפוש יציג בפניכם את המנות הכי פופולריות ואת המנות הקרובות אליכם, על פי האזור הגיאוגרפי שהגדרתם, כולל דירוג המרחק הפיזי במטרים או בקילומטרים. בעתיד הקרוב מתוכננת ההשקה של הגרסה המלאה של GMUNCH, שבה יתווסף גם ממשק הסטורי האהוב והמוכר וגם מתכוני וידאו. בשלב זה תפעל GMUNCH בתור Webapp ובעתיד לפלר מבטיח להשיק גם אפליקציה ייעודית לטלפונים החכמים.
ויש גם מודל עסקי
תהליך הפיתוח של הפלטפורמה החדשה נמשך שנתיים. היום יש ללפלר שותף, משקיע ועשרה עובדים שמקבלים משכורת.
ועכשיו לשאלה הגדולה - איך אתה בעצם מתכנן להרוויח מזה?
"המודל העסקי מציע כמה אפשרויות לבחירה, בתום 45 ימי התנסות בחינם. אנחנו מציעים חבילות התקשרות שונות שכולם יוכלו לבחור, בהתאם להיקף הפעילות המתוכננת. יש חבילה חודשית, חצי שנתית ושנתית".
החבילה השנתית, שהיא היקרה ביותר, עולה 103 דולר לשנה. בעת רכישת החבילה תוכלו לבחור בין האופציה המורחבת עם אפשרות לסליקת כרטיס אשראי או לבחור לעבוד ללא הסליקה ולחייב את הלקוחות דרך אפליקציית bit. האפיק ההומניטרי 24/7 אינו דורש רכישת חבילה או תשלום, ואם אתם מתכננים פעילות מצומצמת של 2-3 מכירות ביום, תוכלו להירשם ללא רכישת חבילה, אבל אז תשלמו עמלה בגובה של 10-5% מסך העסקה (5% בעסקאות מתחת ל-100 שקלים ו-10% בעסקאות מעל 100 שקלים).
קיימות היום כבר כמה פלטפורמות כאלה, מה יש לך שאין לשאר?
"רוב הפלטפורמות שקיימות זמינות בעיקר לתושבי המרכז. בפריפריה זה כמעט ולא קיים. במרכז גם יש סופרים שפתוחים 24/7 וגם מסעדות שמציעות הכל מהכל, כאן ועכשיו. בפריפריה, משם אני מגיע, המצב שונה".
לפלר ויתר על הטיול אחרי הצבא ועל הלימודים באוניברסיטה, ואת כל הכסף שהיה לו השקיע במיזם. בדרך הוא גייס מנטור, יצר שיתופי פעולה עם גופים חקלאיים ואפילו הוזמן להרצות על קיימות בטכניון. על מנת להקים פלטפורמה קלה לתפעול, הוא ערך קבוצות מיקוד, מתוך אמונה שחוכמת ההמונים תסייע ליצור חוויית משתמש נוחה באמת שבה נדרש לעשות כמה שפחות קליקים לביצוע פעולה.
"כשהבנתי שיש פער עצום בין מה שהחקלאי מרוויח לבין מה שאנחנו משלמים על התוצרת החקלאית, הבנתי שאני חייב לספק לחקלאים פתרון ולהנגיש אותו, כך שגם לאדם לא טכנולוגי וגם למי שאין זמן להתעסק בתחזוקה של רשת חברתית או חנות מקוונת, יוכלו להשתמש בו. נכון להיום, עוד לפני ההשקה כבר רשומים אצלנו 140 חקלאים ו-30 בשלנים שמוכרים אוכל מהבית", הוא אומר.
לפלר חלם להקים רשת חברתית חדשה שתשנה את העולם לטובה, "לכן אין לנו דרישות לגבי התמחור או שעות פעילות, ואין צורך לעמוד בדרישות סף כלשהן. למעשה אנחנו מציעים למשתמשים חנות וירטואלית ללא הצורך ברכישת דומיין או הקמת אתר. הממשק שפיתחנו מאפשר ניהול עצמי בקלי קלות. אפשר להוציא בו חשבוניות וקבלות, לגבות כסף ולעקוב אחרי סטטיסטיקת ההזמנות".
איך אתם מתכננים לקדם את הפעילות של הנרשמים לאתר?
"מנוע החיפוש המובנה של GMUNCH יודע לטרגט כל מנה וכל מוצר, כך שמציעי השירות לא יצטרכו לעשות קידום ממומן על מנת לייצר חשיפה. בנוסף, אפשרות בחירת המיקום נועדה להבטיח לגולש שהמערכת תציע לו את מה שזמין בסביבה הקרובה אליו, בדומה ל-Easy. הדירוג שימלאו הלקוחות אחרי קבלת השירות יאפשר ללקוחות חדשים לקבל מידע על טיב השירות".
רגולציה וחיות אחרות
לפלר הקים שתי גרסאות של GMUNCH - אחת בעברית ואחת באנגלית, והחלום הגדול שישתמשו בה גם מחוץ לישראל. חוץ מזה, המערכת גם מאפשרת לצבור כסף ולפדות אותו מתי שרוצים. בכסף שנצבר אפשר להשתמש לרכישות באתר ובעת הפדיון, הסכום עובר לכרטיס האשראי, בדומה ל-bit או pay pall. עבור המשתמשים בשירות, המערכת מציעה לעקוב אחרי ההזמנה מרגע ביצועה ועד להגעתה ליעד.
איך תוכלו לפקח על תמחור הוגן ועל רמת השירות?
"אנחנו לא נתערב בזה. מצידי שהמשתמש יחליט למכור קופסאות שימורים בשקל אחד אם זה מרגיש לו הוגן. אנחנו מספקים פלטפורמה המבוססת על אמון הדדי ויצרנו אותה כך שספקי השירות המקצועיים יוכלו לצבור חוות דעת חיוביות שיקדמו אותם".
האם גם בעלי מסעדות ומעדניות יוכלו לפתוח פרופיל ולמכור דרך GMUNCH?
"הם לא קהל היעד שלנו, אבל אני לא אמנע מהם לפתוח אצלנו פרופיל. אם בעלים של מסעדות יראו בפלטפורמה שלנו יתרונות שנוחים להם, אנחנו לא נגיד להם לא".
גם חקלאים המייצאים סחורה לחו"ל יוכלו לפתוח אצלכם פרופיל ולמכור ישירות לצרכן?
"בהחלט. הפלטפורמה פתוחה גם למי שיש עץ לימונים בגינה, וגם למי שמגדל עשרות דונמים של עגבניות".
על מנת למכור אוכל בארץ המוכרים נדרשים לעמוד בדרישות מסויימות של משרד הבריאות. איך תפקחו על זה?
"אין לנו אפשרות להתערב בעניינים רגולטוריים כי אין לנו זיקה ישירה לכל ספק. אנחנו סומכים על כך שמי שרוצה למכור אוכל מהבית עובד על פי תקנים, ואנחנו מציעים אפשרות של דירוג איכות השירות על מנת לאפשר למשתמשים אינדיקציה להשוואה וכדי לבחור להזמין מהטובים ביותר".
אז בעצם הטיימינג של הקורונה בא לכם טוב.
"אנחנו מציעים שטח מסחרי קיים. לא כיוונו לכך, אבל הקורונה הוכיחה כמה זה נחוץ במיוחד לנוכח העובדה שלאלפי הבשלנים הביתיים שפעלו בארץ לפני פרוץ המשבר, נוספו בחודש האחרון אלפי בשלנים נוספים שרוצים להתפרנס מעבודה מהבית".
אפליקציות נוספות וקבוצות פייסבוק חדשות שכדאי להכיר
DIRECT FARMER - שוק איכרים בלחיצת כפתור
Sundo - משדכת בין חקלאים למתנדבים בקטיף
קבוצות פייסבוק:
מצבקורונה - עוזרים לעסקים כחול לבן
תוצרת הארץ - המלצות בזמן קורונה ובכלל
משלנו - קונים ותומכים בתוצרת מקומית
ישראל ביחד - חקלאים ואזרחים משתפים ומשתתפים, קניה תוצרת הארץ
SHOOCO - שוק חקלאים נפגעי קורונה
מהשדה לשולחן - Farm to Table -Israel