רבי נחמן באומן - וגם המאמינים שם
"ניתן להתגעגע לארץ ישראל, ולהיות מקושר לצדיק בחו"ל"; "אומן היא מעבדה לחיזוק אמונה ולחזרה בתשובה"; וגם "אין לצאת נגד עשרות חצרות חסידיות הנוהגות כן": הרב אלון גושן גוטשטיין, הנוסע כבר 30 שנה להתפלל על קבר רבי נחמן, עונה לרב יואל בן-נון בעקבות הסערה שחוללו דבריו
הרב יואל בן-נון היקר,
אנו קרובים זה כ-45 שנה. רבות למדתי ממך במשך השנים. פתחת לי שערים בהבנת הרב קוק. אתה מן האנשים המוערכים עליי ביותר. ודווקא משום כך מרגיש אני צורך להגיב בפומבי לדבריך שנאמרו בשבוע שעבר כאן, אודות העלייה לקברו של רבי נחמן באומן.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
דבריי נאמרים כדברי ידיד ושותף לדרכו של הרב קוק, אך גם כדברי מי שפוקד את קברו של רבי נחמן מדי שנה בשנה במשך 27 שנים, ומתפלל עם חסידי ברסלב בראש השנה קרוב ל-40 שנה, כפי שלמדתי ממורי ורבי החסידי הדגול גדליה קעניג, שאף הוא העריך את הרב קוק הערכה עמוקה.
א. אין לשפוט תופעה מבלי שמכירים אותה.
הייתכן שמישהו ידון בתופעה מבלי להכירה מקרוב, ועל פי השמועה? מעולם לא היית באומן, ועל פי מה שציטטת ב-ynet נראה שגם ספרות ברסלב אינה נהירה לך (ייחסת תפילה מליקוטי תפילות של ר' נתן לר' נחמן). התנגדותך נובעת מסדר יום אידיאולוגי אחר, ולא מביקורת עניינית, לגופה של התופעה.
ב. קבעת קביעות על מיקום נשמתו של רבי נחמן
על בסיס מה? יעסקו בנשמות מי שנתברכו לחוש ולהתקשר בנשמות. לכל הפחות, יש להמציא תימוכין ספרותיים לטענה זו. אף לשיטתך, אם נשמתו עולה למעלה לארצות החיים - אין היא נמצאת בארץ ישראל דווקא. אמירתך איננה נובעת מהכרת נשמת ר' נחמן והתקשרות אליה, אלא מן העובדה שאתה מחזיק בשיטה, באידיאולוגיה, שבמרכזה ארץ ישראל.
ג. רבי נחמן שאף והתגעגע לארץ ישראל
הוא גם אמר שקברי צדיקים קדושים בקדושת ארץ ישראל. חסידות ברסלב כולה מעניקה מקום גבוה מאין כמותו לארץ ישראל. רבי ישראל מאודסר, "בעל הפתקא" שבעקבותיה נוצרה המנטרה של נ-נח-נחמ-נחמן מאומן, אף ניסה להביא את גופתו של רבי נחמן לארץ.
מערכת רוחנית בריאה יכולה להכיל מתחים וסתירות. ניתן להתגעגע לארץ ישראל, ואף על פי כן להיות מקושר לצדיק בחו"ל. דבריך מרדדים כל מורכבות, ומציגים את החיים הרוחניים באופן חד-ערכי.
חד-ערכיות זו נשענת על מושגים הלכתיים של קדושה וטומאה, ומתעלמת מממדים אחרים של קדושה ורוחניות. המורכבות, כפי שאתה יודע מתורתו של הרב קוק, היא סממן של חיים רוחניים בריאים. הפשטות והחד-ערכיות הם סממנים של אידיאולוגיה. האם לא נפלת בשבי קסמה של האידיאולוגיה הרוחנית של ארץ ישראל?
ד. אומן היא מעבדה לחיזוק אמונה
אני יכול להעיד (ופרסמתי את הדברים במאמר אקדמי) שאומן היא מעבדה לחיזוק אמונה, לחזרה בתשובה, לביצור זהות ולשינויים בחיים. מי שנוסע לאומן לא מחפש חוויות על דרך חטא העגל, אלא מחפש לידה מחודשת והתחלה חדשה.
הפרי בא לידי ביטוי בשיבה הביתה, בהמשך החיים, ברצף הזמן. האם יש לכל האורות גם צללים? ודאי ובוודאי. את יחס האורות והצללים ניתן לראות רק במקום ורק על פני רצף זמן. מי שניזון מדיווחים מכלי שני ושלישי, איננו מסוגל להעריך את מה שהרבי מלובביץ' כבר ראה כגילוי אמונה גדול.
ה. אנחנו חיים בדור של משבר רוחני
תלמידיך ותלמידי-תלמידיך (ואולי גם רבותיך) לא הצליחו להעביר את כל העושר של תורת הרב קוק על העומק הרוחני שלה. כפי שאמר לי ראש ישיבה שהתחנך איתי בישיבת הכותל – אנחנו לא מסוגלים להבין מה שכתוב שם. ממילא, הרב קוק הפך בסיס לאידיאולוגיה ולא לחיים רוחניים. כאשר יש משבר, מי יכול להרשות לעצמו לבקר את האמצעים שבאמצעותם יכול משבר זה להתרפא?
ו. הרב קוק הכיר בערך הצדיק
והוא גם היה ללא ספק בעצמו צדיק בקנה המידה הגדול ביותר. עיון בתורתו מספק בסיס רעיוני מקיף להערכת צדיקים ולהתקשרות בהם. בצעירותי הזהירו אותי תלמידי הרב קוק נגד רבי נחמן. בבגרותי למדתי עד כמה היה קרוב הרב קוק (וכן בנו, הרב צבי יהודה), גם לר' נחמן וגם לחסידי ברסלב.
הרב קוק העיד על עצמו: "אני נשמת ר' נחמן מברסלב" ובכך לא התכוון שיש לבוא לארץ ישראל ולא לאומן. ספרו של משה נחמני, "שני המאורות", מוקדש לקירבה שבין הרב קוק לברסלב. עד שלא נשכיל להפנים פן זה ברב קוק, לא נוכל לדון ביחס לברסלב על פי תורתו.
ז. אנו חיים בדור שסוע ורדוף מחלוקות
האם אנו זקוקים לעוד מחלוקת? האם דבריך מגדילים הבנה רוחנית, או מלבים מחלוקת מיותרת? והאם תצא גם נגד עשרות חצרות חסידיות (למעשה כל העולם החסידי היום) שבהן החסידים נוסעים לרבם לראש השנה, שביעי של פסח, שבועות וכו'?
אנו זקוקים להבנה מקיפה של התהליכים הרוחניים של הדור והדרכים שבהן הנפשות של צעירים ובוגרים מוצאות את הדרך לחיים הרוחניים. הטפה מפלגת היא נגד צו השעה.
ח. אלול הוא זמן תשובה
הרב יואל ידידי, עליך לעשות תשובה על דבריך. אינני מתכון רק לתשובה במובן של חרטה על טעות בהבנת טקסט או אפילו במסר. אלא תשובה במובן של התעלות להבנה הרוחנית הגבוהה שרק באורה ניתן להעריך אל-נכון את התופעה של התקשרות בצדיקים בכלל, רבי נחמן בפרט והנסיעה אליו.
כולנו זקוקים לתשובה בשעה זו, להגדיל את אהבתנו, קבלתנו את הזולת והבנתנו את השורשים הרוחניים של קיומנו המשותף. נתפלל שנוכל לחזור בתשובה עליונה.