צ'רנוביל היהודית: בין בית כנסת נטוש לשטעטל שקפא
בימיה היפים של הקהילה היו היהודים שני שליש מתושבי צ'רנוביל. פוגרומים, מלחמת האזרחים והשואה החריבו אותה - אך היהודים שבו לעיירה. האסון הגרעיני שבסוף השבוע מלאו לו 32 שנים, הותיר את ההיסטוריה היהודית קפואה: עיירה יהודית שג'ונגל עוטף את בתיה, בית עלמין שבו קבורים רבנים חשובים - ובית כנסת אחד שהשתמר, וכוכב סובייטי על חזיתו
בסוף השבוע מלאו 32 שנה לאסון הגרעיני החמור בעולם - צ'רנוביל. זה יותר משלושה עשורים שהמילה צ'רנוביל נקשרת בקורבנות הגרעין, במאות אלפי מוכי גורל, תחלואה גבוהה וצרות אחרות. עוד נשוב אל הבעיות של הנפגעים, ובינתיים, קצת היסטוריה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
צ'רנוביל הייתה עיר מפורסמת עוד הרבה לפני האסון. כיום ניתן להגיע אליה רק במסגרת "נסיעות מחקר", אבל מכיוון שהאיזור סגור, הנסיעה לשם כרוכה בהוצאת אישור מיוחד מראש. לצד תחנת האטום המפורסמת ביותר בעולם, הסמלים הסובייטים שהזמן לא נגע בהם, עיר הרפאים הנטושה, פריפאט - ועדרי חיות בר הזזים בה לכל עבר, יש בצ'רנוביל כמה אתרים מסקרנים שקשורים להיסטוריה היהודית.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- אבולוציה מאחורי וילון: החרדים דרשו - המוזיאון הסתיר
- אבל אשמים אנחנו: במקום מערכת החינוך - המכינות הקדם-צבאיות/ הרב יואל בן-נון
- המהפכה כבר כאן: האישה שמאחורי מפעל פרשנות התנ"ך
צ'רנוביל עצמה הייתה מרכז יהודי וחסידי גדול באיזור. בהתאם לספרי הקהילה בשנת 1884 חיו בה 6,559 יהודים, כמעט פי-שניים משאר תושבי העיירה שאינם יהודים. העיר אף מפורסמת מאוד בזכות שושלת הרבנים טברסקי. מייסדה, הרב מנחם נחום טברסקי, התנחל בעיירה במחצית השנייה של המאה ה-18. בתקופת בנו מרדכי, התגבשה חצר שהגיעו אליה יהודים מערים ועיירות רבות באוקראינה. הצדיקים משושלת טברסקי הגיעו מצ'רנוביל לעיירות אחרות בסביבה, ועמדו בראש חצרות חסידיות.
קוראינו דוברי הרוסית בוודאי מכירים את המשפט מהסיפור "רבי", פרק ב"חיל הפרשים" מאת איסאק באבל. "התן מיילל בשעה שהוא רעב, כל אוויל יש בו איוולת מספיקה לעצבות, ורק החכם קורע בצחוקו את הלוט מעל פני ההוויה". משפט זה משקף במידה מסויימת את הקונספט של החסידות, כשמחברו מייחס אותו לרבי מוט'לה, האחרון שבשושלת רבני צ'רנוביל (תרגום נילי מירסקי).
בית הכנסת היחיד ששרד
היום ניתן לבקר באוהל על קברי רבני טברסקי, שנבנה בבית הקברות הישן של צ'רנוביל בשנת 1990 על ידי הרב לייזר סורקיס שמצא אותם. על דלת האוהל רשום בעברית: "רבי אהרון ובניו", ומגיעים אליו חסידים רבים להתפלל. המפתחות של האוהל נמצאות בסוכנות המקומית "צ'רנובילאינטראינפורם".
בצ'רנוביל שרדו הרחובות היהודיים עם הבתים האופייניים כמו בעיירה יהודית טיפוסית, רק עם ג'ונגל של צמחייה מסביב. בבית הכנסת הגדול של העיירה מוקמה לשכת הגיוס של ברית המועצות. עד לשנים האחרונות זה היה בית הכנסת היחידי בעולם שהגדר בחזיתו הייתה מעוטרת בכוכב אדום. מספרים כי בצ'רנוביל היו עשרות בתי כנסת, אבל זה הבניין היחידי ששרד.
הקהילה היהודית של צ׳רנוביל ספגה פגיעות אנטישמיות רבות: החל מתקופת חמלניצקי (בין השנים 1648-1650), דרך תקופת מלחמת האזרחים (1918-1920) אז נרצחו יהודים רבים נרצחו בצ׳רנוביל – וכלה בשואה: הנאצים נכנסו לעיירה בשנת 1941 – וכל יהודיה הושמדו.
אוקראינה מתעלמת מהליקווידטורים שעלו
ובינתיים, חיים בישראל מאות ליקווידטורים (אנשים שגויסו לצבא הסובייטי בגיוס חירום כדי לחסל את השלכות האסון, וספגו לגופם רמות קרינה גבוהות). אוקראינה לא מכירה בהם אחרי העלייה, ולא תומכת בהם.
אלכסנדר קלנטירסקי מבת ים הוא יו"ר ארגון הליקווידטורים בישראל. בעברו היה מהנדס בכיר בבניית הסרקופג (מעטה הבטון מעל הכור). "אוקראינה לא ממלאת את ההסכמים הבינלאומיים", הוא מספר. "מי שעלה מאוקראינה לישראל, הפסיק לקבל את הפנסיה".
"אני אזרח רוסיה, אז אני כן מקבל פנסיה בישראל, אבל מי שעלה מאוקראינה - לא. זאת מדיניות אנטישמית של אוקראינה כלפי אזרחיה שעלו לישראל. משא ומתן שמתנהל שנים ארוכות בנושא בין ישראל לאוקראינה לא הניב שום תוצאה. הליקווידטורים מאוקראינה שעלו לישראל, ספגו את הקרינה וסיכנו את בריאותם בדיוק כמו האחרים".