שתף קטע נבחר
 

לוסי וצחי מתחת לחופה: מבחן הסובלנות של החברה הישראלית

מצד אחד, הציווי הדתי שכל שומר מצוות מחויב לו, האוסר על נישואי תערובת. מצד שני, היחס הפרטי לאנשים טובים שמרגישים חלק מהעם והארץ. וברקע - היסטריה של תגובות וחוסר סובלנות מוחלט. ההפרדה בין העמדה הדתית לזו האישית קשה ומאתגרת, אבל לא נוכל לחיות בלעדיה

 

 

התקשורת והרשת החברתית סוערות ביממה האחרונה סביב נישואיהם של לוסי אהריש וצחי הלוי, וסביב התגובות לכך – בין היתר של אורן חזן, שתקף את הטקס. אלא שרק לפני מספר חודשים זכתה תופעת נישואי התערובת לתגובה חריפה יותר, כאשר בראיון לגלי צה"ל, בשעת שיא, נאמר על המתבוללים: "ישנם מעטים כאלו, ואלה המנסים מנודים ומגורשים - לא משנה אם זו נוצרייה, יהודייה או מוסלמית".

 

<<הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

הדובר הוא השייח' מוואפק טריף, ראש העדה הדרוזית בישראל, רק יממה לאחר שנבחר להיות בין מדליקי המשואות בטקס יום העצמאות ה-70 למדינת ישראל. איש לא העליב אותו, וכמובן שאיש לא קרא למנוע ממנו את הכבוד הגדול של הדלקת המשואה. הסיבה לכך פשוטה: השייח' טריף הוא מנהיג דתי, שאומר לציבור כי על פי חוקי הדת שלו, נישואי תערובת אסורים. גם הודאתו על הנידוי והגירוש של זוגות מעורבים מתוך הקהילה שלו התקבלה בהבנה ובכבוד.

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

מדהים שאת אותו הכבוד שאנשי תקשורת וגם הציבור הרחב מפגינים כלפי מנהגים של דתות אחרות, יהודים רבים אינם מוכנים להפגין כלפי מי שמאמינים בתורה. לכן למרות שמההיכרות השטחית שלי עם לוסי אהריש, אני יודע שהיא עיתונאית מוכשרת, מקסימה ואדיבה, שהייתי שמח אילו הייתה מצטרפת למשפחתי - כאדם המחויב לשמירת מצוות אני חייב להתנגד לכך. אגב, גם לנישואי כהן וגרושה אני מתנגד, מאחר וזה חוק מקראי שאני מחויב לו, גם אם אני מתקשה להבין ולהכיל אותו.

 

אבותינו נשאו נוכריות

ולמרות זאת, ועל אף כל זאת, יש לי בקשה קטנה מאחיי ואחיותיי שומרי המסורת, וגם ממי שבזים להם: די להיסטריה. התופעה של נישואי תערובת החלה כבר בימי אברהם אבינו, היהודי הראשון. אברהם העדיף שבנו יינשא למישהי ממשפחתו, אבל הבין שיש אפשרות שרבקה, הכלה המיועדת (שלא הייתה יהודייה אלא גיורת), תסרב לכך.

 

לוסי אהריש וצחי הלוי ביום חתונתם ()
לוסי אהריש וצחי הלוי ביום חתונתם

 

לרבקה ויצחק נולדו יעקב ועשיו - עשיו נשא נשים נוכריות שהרגיזו את אמו ויעקב נשא שתי אחיות ממשפחתה הנוכרית של אמו, וגם שתי שפחות גויות (גם כאשר שפחה כנענית עוברת תהליך גיור, לא ברור כמה הדבר נעשה מרצון).

 

משה רבינו נישא לאישה מדיינית שהתגיירה, ועל רקע כל החתונות האלו ואחרות ניתן להבין מדוע לפני הכניסה לארץ ישראל, העם מוזהר: "וְלֹא תִתְחַתֵּן בָּם. בִּתְּךָ לֹא תִתֵּן לִבְנוֹ, וּבִתּוֹ לֹא תִקַּח לִבְנֶךָ. כִּי יָסִיר אֶת בִּנְךָ מֵאַחֲרַי, וְעָבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים" (דברים ז', ג-ד).

 

אלא שלמרות הציווי הנ"ל ואזהרות המנהיגים היהודים, התופעה המשיכה ואף התעצמה. בימי עזרא ונחמיה, באזור המאה החמישית לפני הספירה, גם בין אלה שהוגלו לבבל אחרי חורבן הבית הראשון וגם בין אלה שהסכימו לחזור לירושלים, היו רבים שנשאו לנוכריות. המנהיגים עזרא ונחמיה נאמו ואף איימו על העם בניסיון למנוע את התופעה, אבל התנ"ך מתאר כיצד חלק מהעם אימץ את התוכחה, וכיצד רבים אחרים התעלמו. חשוב לשים לב - הנביאים והחכמים אמנם התנגדו לתופעה, לעיתים בחריפות, אבל הם לא התכחשו למצב והבינו שלמרות התוכחות, התופעה תימשך.

 

לפני פחות מ-50 שנים שודרה בארה"ב הסדרה "ברידג'ט אוהבת את ברני" (Bridget Loves Bernie). גיבור הסדרה היה נהג מונית יהודי שמתחתן עם מורה קתולית ממוצא אירי. הסדרה ירדה מהמסכים ב-1972, אחרי עונה אחת בלבד, עקב מחאה חריפה מצד הממסד היהודי-אמריקני שחשש מהענקת לגיטימיות להתבוללות, מלחמה שנכשלה לחלוטין לאחר אינספור סרטים וסדרות שבהם יש נישואי תערובת, מ"חברים" ועד "המפץ הגדול".

 

זרע ישראל

מה שמוזר, הוא שבעוד שנישואים בין יהודי למוסלמית מעוררים תגובה רגשית עמוקה אצל רבים, יש קשר שתיקה לגבי תופעה רחבה מאוד של נישואים עם יוצאי מדינות חבר העמים שאינם מוגדרים כיהודים על פי ההלכה. ישראלים אלה שעלו לארץ מכוח חוק השבות רואים עצמם כיהודים גמורים, אוהבים את עם ישראל ואת המדינה וזועמים כאשר יש כאלה שמנסים להסביר להם שהם אינם יהודים, אחרי שאת הסבים והסבתות שלהם רדפו רק בגלל יהדותם.

 

הכעס הזה, כמובן, מצטרף לעובדה שבמסגרת השירות הצבאי, יוצאי חבר העמים הוכיחו לא פעם את הנכונות להקריב את חייהם למען הגנה על המדינה והעם היושב בציון, גם כאשר הם אינם יהודים על פי ההלכה.

 

לכן צריך ללמוד לבצע הפרדה קשה ומאתגרת בין העמדה הדתית, המתנגדת לנישואים בין יהודים למי שאינם - לבין היחס שיש לתת למי שחצו את הקווים ונישאו לבני דת אחרת. בשנים האחרונות ביקרתי מספר פעמים ברוסיה ואוקראינה, וראיתי את הצמא של צאצאי היהודים, המכונים בהלכה "זרע ישראל", למסורת היהודית וגם לשמירת מצוות.

 

הדרך היחידה להתמודד עם התופעה היא גם להציג בגאווה את המסורת, הערכים והחוקים של הדת שאליה אני גאה להשתייך, אבל גם לחבק את מי שעזבו בתקווה שילדיהם ירצו בעתיד לשוב ולהתחבר אל עם ישראל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לוסי אהריש וצחי הלוי. מבחן סובלנות של החברה הישראלית
מומלצים