הסלבס מתנדבים: זה נחשב ל"מעשר כספים"?
אמן שמתנדב להופיע באירוע צדקה יכול להחשיב את עלות ההופעה כ"מעשר הכספים" שלו? "צדקה" זה לעניים בלבד? ומי קובע כמה מפרישים ולמה?
שאלה:
האם אפשר להחשיב למעשר כספים התנדבות של מוזיקאי לנגן באירוע צדקה? (עמית ס').
יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" - כתבו ותיענו
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
מעשר כספים – חובה או מנהג?
בתורה כתוב שיש חובה לעשר את התבואה: "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂ֔ר אֵת כָּל תְּבוּאַת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה שָׁנָה שָׁנָה" (דברים י"ד). לעומת זאת, החובה לתת מעשר מן הרווחים הכספיים מופיעה רק במדרש אגדה: "עשר תעשר את כל תבואת זרעך... אין לי אלא תבואת זרעך... ריבית ופרקמטיא וכל שאר רווחים מניין? תלמוד לומר 'את כל'" (תוספות תענית ט, א).
הפוסקים נחלקו בתוקף חובת הפרשת תרומת מעשר מן המשכורות והרווחים. יש אומרים שחובה זו היא מן התורה, כיוון שהיא נלמדת מהפסוק "עשר תעשר", אך דעת רוב הפוסקים היא שחובה זו איננה מן התורה ולא מדרבנן, אלא מנהג טוב בלבד, והדרשה הנ"ל נאמרה רק כדרך אגדה ואף לא הוזכרה בתלמוד ובראשונים ולכן איננה מחייבת.
מכל מקום, מי שנהג להפריש מעשר כספרים ממשכורתו ומרווחיו, מחויב להוסיף ולהפריש משום שהדבר נעשה עליו כדין "נדר", אלא אם כן אמר בפירוש בתחילת מנהגו שהוא נוהג כן "בלי נדר" (ואם לא אמר יכול לעשות התרה בפני שלושה על שלא אמר שהוא מפריש המעשר "בלי נדר").
לסיכום, חובת הפרשת מעשר כספים לרוב הפוסקים היא מתוקף מנהג בלבד, ומי שנהג להפריש שלוש פעמים מחויב מדין נדר.
מעשר כספים – רק לעניים?
יש אומרים שאת כספי מעשר הכספים מותר לתת רק לעניים ולא לשאר צרכי מצווה (רמ"א יו"ד בשם מהרי"ל) לשיטתם, למשל, אסור לרכוש סידורים או ספרי קודש לבית כנסת בכספי המעשר. לעומתם, יש המתירים לעשות בכספי המעשר כל צרכי מצווה, ובתנאי שלא היה יכול לעשות אותם ללא השימוש בכספי המעשר (ש"ך שם בשם הדרישה והמהרש"ל).
להלכה, כיוון שחובה זו היא רק מתוקף מנהג, המקל יש לו על מה שיסמוך וטוב שיתנה כך מלכתחילה.
לפיכך לכתחילה יש להחשיב כמעשר כספים התנדבות באירוע צדקה למען עניים, והמקל לשאר צרכי מצווה, כגון גיוס כספים למכשור רפואי מציל חיים, הקמת בית מדרש וכדומה - יש לו על מה שיסמוך.
לאיזו מטרה ניתן להפריש מעשר כספים?
בגמרא מופיע הכלל הבא: "וכל דבר שבחובה אינו בא אלא מן החולין" (פסחים עא, א). פירוש הדבר שהנודר לתרום לא רשאי לשלם את נדרו מכסף שהוא ממילא חייב לשלם. ולכן בזמן שבית המקדש היה קיים - מי שנדר קורבן לבית המקדש לא היה רשאי היה לשלם את הנדר ממעשר השני שהיה מחויב ממילא.
לכן בימינו, אסור להשתמש בכספי מעשר כספים לצורך מתנות לאביונים או מחצית השקל בפורים, כי ממילא כל אחד מחויב בהם. מטעם זה התירו רבים להשתמש בכספי מעשר לצורך פרנסת ילדיו הגדולים מגיל 6, מכיוון שחובת האב לזון את ילדיו מעיקר הדין היא עד גיל 6.
לפיכך, כיוון שאין חובה על מוזיקאי לנגן באירוע צדקה בחינם - הרי שיש להחשיב זאת ככספי מעשר.
לסיכום
חובת הפרשת מעשר כספים לרוב הפוסקים היא מנהג בלבד, והנוהג להפריש כך באופן קבוע מחויב מדין נדר.
לכתחילה ראוי להשתמש בכספים לעניים ונזקקים, אולם ניתן להקל ולהשתמש בכספים גם לכל צורך מצווה.
כספי מעשר מותרים לשימוש לדברים שאיננו מחויב בהם. לאור האמור המנגן באירוע צדקה בחינם - ניתן להחשיב שכר ההופעה שלא גבה ככספי מעשר (משיב: הרב חן שריג).
לבירורים ושאלות אפשר לפנות למענה הטלפוני של צהר בענייני בהלכה. ימים א'-ה', בין השעות 19:00-23:00, בטלפון 1-800-200-377.