שתף קטע נבחר

 
עיצוב: בן שפייר

הרב דובדבני: איסור הקטניות רלוונטי גם להיום מחשש חמץ

ראש מערך הכשרות של צוהר ומומחה עולמי, מסביר למה האשכנזים צריכים להפסיק לפתח ציפיות לביטול מנהג הקטניות, מדוע יש ספרדים שאף מקפידים עליו - וגם איפה אפשר להקל: "כאשר קטניות הן מיעוט במאכל, לא נראות וייצרו אותן לפני פסח - הן בטלות"

הרב אורן דובדבני ()
הרב אורן דובדבני

 

הרב אורן דובדבני הוא כוכב ווטסאפ המנהל במקביל לא פחות משבע קבוצות ווטסאפ שבהן חברים אלפים בארץ ובעולם – תחת הכותרות "כשרות חו"ל" ו"כשרות צהר" – והוא עונה לאלפי שאלות בנושאי כשרות. אבל לפני הכול, מזה כשנתיים שהוא ראש מערך הכשרות של "צהר", לאחר שכיהן בתפקידי ניהול בכירים במערך הכשרות ברבנות בארץ ובחו"ל וכראש מערך הכשרות של "השגחה פרטית" עד להתמזגותו עם "צהר".

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

כל מה שרציתם לדעת על פסח: היכנסו לעמוד המיוחד שלנו

 

על אף גילו הצעיר (46) הוא נחשב למומחה בעל שם עולמי - אולי בר-הסמכא המזוהה ביותר עם התחום. הוא נזהר מלהעביר ביקורת על כשרויות אחרות – אך בו בזמן לא מהסס לענות בתקיפות כאשר מציגים בפניו החמרות שלא שיערום אבותינו (ואמותינו). בפסח הזה יש לו חדשות טובות לאשכנזים וגם חדשות רעות.

 

פסח בערוץ היהדות :

 

על אף ההתרופפות של המנהג בקרב יהודי אשכנז, כפי שפרסמנו פה לראשונה (במחקר שנעשה לפני החג עולה כי כמחצית מהאשכנזים שומרי הכשרות ביטלו אותו בביתם) – הרי שאיסור קטניות לא יבוטל בקרוב והגזרה בעינה עומדת. אבל עם זאת, חלק מהמוצרים שעליהם כתוב "לאוכלי קטניות", מותרים גם לאשכנזים.

 

"אין מחלוקת שהמנהג הזה לא מבוטל"

קצת היסטוריה: בתקופת התורה והתלמוד היה ברור שחמץ נוצר כאשר מערבבים מים עם קמח שהוכן מחמשת מיני דגן (חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון וכוסמין). יצוין כי בתקופת האמוראים הייתה סברה שגם אורז מחמיץ, אך הרמב"ם שחי במאה ה-12 פסק באופן נחרץ "אבל הקטניות כגון אורז ודוחן וכיוצא בהן - אין בהם משום חמץ".

 

 

"האזכור הראשוני של איסור אכילת קטניות בפסח מופיע באשכנז, לפני כ-700 שנה, וכבר אז היה ברור לפוסקים כמו רבי יצחק מקורביל - מחבר 'ספר מצוות קטן' - שזה איסור ותיק, ידוע, שכולם נוהגים וכולם מכירים. שאף אחד לא חולק עליו ולא מערער עליו", הוא אומר.

 

אם זה רק מנהג, יש בעיה לבטל או לעשות התרת נדרים?

"זה בלתי אפשרי. צריך להבין את ההבדל בין איסור, גזירה ומנהג. גזירה זו החמרה שרק חז"ל יכלו לקבל. איסור בנוי בצורה של 'שקלא וטריא', כלומר משא ומתן הלכתי שבסופו אוסרים או מתירים. למנהגים יש מסלול משלהם - ברגע שמנהג התחיל, אי אפשר להתיר אותו. לדוגמה – בחו"ל חוגגים 'יום טוב שני של גלויות' בגלל שבעבר הרחוק לא ידעו מתי חל ראש חודש. גם כאשר יש לוח שנה מסודר, המנהג הזה לא מבוטל. 'הראשונים' כינו מנהג 'נדר שהודר על דעת רבים ואין לו התרה'".

 

גם בעדות המזרח יש מי שאימץ את המנהג

למנהג שאוסר אכילת קטניות בפסח, יש שלושה טעמים, והמוכר שהם הוא החשש שמא בקטניות מעורבים גרעיני דגן. "אני ביקרתי במפעלים בשלל ארצות בעולם, ומהניסיון שלי אני יודע שהחשש הזה לא מצוץ מן האצבע. כך לדוגמה, מובילים באונייה חיטה, ואחרי שלושה שבועות של מסע, מרוקנים את בטן האונייה וממלאים אותה בשעועית".

 

מצרים מחסור ב תפוחי אדמה (צילום: רויטרס)
כמעט והיה אסור בפסח. תפוח אדמה(צילום: רויטרס)

 

אבל כשאורזים שעועית או אורז, המפעל מנקה ומשאיר רק את מה שאמור להיות בשקית.

"זה עניין אחר, ואפילו ספרדים שמשתמשים בקטניות בפסח, מקפידים לברור אותו היטב לפני החג. בפסח עצמו הם בוררים שלוש פעמים, מה שמראה שהם חששו באמת שדגן מעורב בקטניות. שווה גם להזכיר שאפילו חלק מעדות המזרח, כמו למשל חלק מיהודי מרוקו ואלג'יר, אימצו את איסור אכילת הקטניות בפסח.

 

"מכל מקום, הטעם השני הוא הדמיון בין קטניות לגרעיני דגן - והטעם השלישי הוא שקטניות הן 'מעשה קדרה'. כלומר, כמו שמדגן מכינים קמח וממנו מכינים לחם ומאפים, גם מקטניות יוצרים קמח, כמו למשל קמח חומוס שממנו מכינים לחם ומאפים, ובשל חשש שמא יחליפו בין קמח הקטניות לקמח ממיני דגן, אסרו על השימוש בקטניות בפסח".

 

הקרב על תפוחי האדמה

מתברר שבמזרח אירופה היו רבנים שהשתמשו בסיבה האחרונה כדי לנסות ולאסור גם שימוש בתפוחי אדמה בפסח, כי מקמח תפוחי אדמה אפשר להכין לחם ומאפים. בשורה התחתונה, זעקת ההמון וההבנה שבלי תפוחי אדמה לא יהיה מה לאכול, גרמה לרבנים להתקפל לפחות בכל הקשור לתפוחי אדמה.

 

למה באמת לכלול באיסור הקטניות דברים שמעולם לא נחשבו לקטניות?

"יש הבדל בהיקף של האיסור. יהודי גרמניה, אוסטריה, הולנד, אנגליה וצפון צרפת, אוסרים שימוש רק בקטניות שנראות 'בעין' כמו אורז, שעועית וכדומה, ולעומת זה יהודי מזרח אירופה (פולין, הונגריה ורוסיה, למשל), הרחיבו את ההוראה שלא לאכול קטניות לבוטנים, למשל, שהם בוודאות לא קטניות".

 

הרב דובדבני לא מהסס לסנוט, מדי פעם, בפומבי באשכנזים שמתבכיינים על מר גורלם, ואף ועל אלה שעושים דין לעצמם ומזלזלים במנהג העתיק הזה. יחד עם זאת, הוא מודע לשינוי שעובר הציבור. "כאשר בא יהודי ואומר לי 'הרב, קשה לי', אני מרגיש שאני צריך להגיע ממקום של הכלה. הרב יהודה עמיטל סיפר בעבר שכאשר מישהו שואל רב, צריך לחשוב מה התשובה שהפונה רוצה לשמוע. לפעמים הוא רוצה לשמוע כן אבל לא תוכל להגיד כן, אך חשוב להבין'".

 

הוא מוסיף כי "כאשר הרמ"א, גדול פוסקי אשכנז במאה ה-16, הזכיר את מנהג הקטניות - הוא הוסיף את המילים 'ואין לשנות'. כנראה שגם פעם היה מדובר בנושא רגיש, כי באמת יש פה משהו שנאסר על אף שהוא לא חמץ. הדרך הנכונה היא לזכור שמדובר במנהג, ולכן להעמיד את הדברים בפרופורציות הנכונות.

 

"כך לדוגמה, חולי צליאק שרגישים לגלוטן, או אנשים עם אלרגיה לביצים או חלב, שמראש מוגבלים מאוד בתזונה, נחשבים כ'חולה שאין בו סכנה' ויש להקל ולהתיר להם אכילת קטניות בפסח. צריך גם לדעת שמה שנאסר זה אכילת הקטניות ולא טעם הקטניות. לכן אם אשכנזי מתארח אצל משפחה ספרדית, אפשר לאכול בכלים שבישלו בהם קטניות.

 

"אגב, בחסידות צאנז, בטיש 'אחרון של פסח', אוכלים אורז, ורבים מהאשכנזים מחו"ל נהגו לאכול קטניות ביום השמיני של פסח, כדי להראות שזה רק מנהג. לכן גם רבים מהחרדים מאפשרים לילדים לאכול ביום השמיני חטיפים שמכילים קטניות".

 

לפתית היא לא קטניות

בשנים האחרונות החלו חברות מזון רבות לכתוב על מוצרים כשרים לפסח שהם "מכילים לפתית". רבים מהאשכנזים משוכנעים כי מדובר בסוג של קטניות, אולם הרב דודבני מסביר כי מדובר בחוסר דיוק. ללפתית, המכונה גם "כרוב הנפוס", אין שום קשר משפחתי. מדובר בצמח עשבוני שמזרעיו מכינים שמן קנולה ולציטין, המשמש כ"חומר מתחלב" שמשמעותי מאוד בתעשיית מוצרי החלב.

 

בשביל אשכנזים זה געגוע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בשביל אשכנזים זה געגוע(צילום: shutterstock)

 

"טעו לחשוב שאם מסויה מפיקים שמן, כך מכינים מלפתית שמן קנולה, והדמיון בין הסויה לקנולה גרמה לטעות. תקופה מסוימת כתבו על מוצרים שהכילו לפתית שהם מכילים קטניות, אולם הרב יעקב אריאל כתב בשעתו תשובה יסודית שאין בעיה עם לפתית. הרב דב ליאור הוסיף וקבע בעבר שקטניות ירוקות, כמו שעועית ירוקה, אינם נכללים באיסור הקטניות".

 

מה קורה כאשר הקטניות הן חלק קטן מהמוצר?

"רוב אחרוני ליטא, ובהם רבי יצחק אלחנן ספקטור, רבי יעקב ריישר ורבי אברהם דנציג מחבר הספר 'חיי אדם', קבעו שכאשר קטניות הן מיעוט במאכל ולא נראות לעין וייצרו אותן לפני פסח הן בטלות והמוצר לא נאסר".

 

רגע, אז מותר לאשכנזי כמוני לאכול בפסח שוקולד שמכיל קטניות?

"אל תסבך אותי עם כל גופי הכשרות בארץ", אומר הרב דובדבני וצוחק, "שכל אחד ישאל את רבותיו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי זליגר
הרב אורן דובדבני
צילום: יוסי זליגר
מומלצים