רבבות בכותל המערבי: "באנו להתאבל ביחד עם כל ישראל"
קריאת "איכה", אמירת קינות ואבל של אלפיים שנה: עשרות-אלפי יהודים זורמים לאורך צום תשעה באב לרחבת הכותל המערבי, וברחבי הארץ מתקיימים מפגשי הידברות ומעגלי שיח בין מגזרים שונים. ynet מעביר שידור חי מהשריד המזוהה ביותר עם בית המקדש: "מרגישים פה את אווירת האבל ותחושת החברות"
1,949 שנים לחורבן הבית השני: אלפים רבים של מאמינים נוהרים החל מצאת השבת ולאורך יום א' לרחבת הכותל המערבי, עם תחילת צום תשעה באב (השנה נדחה, לאחר שט' באב נפל על שבת שבה אין צמים) - והאבל על חורבן שני בתי המקדש. המתפללים יושבים על הארץ יחפים לאות אבל, קוראים את מגילת איכה, שרים שירי נשמה יהודיים ואומרים קינות על חורבן בית המקדש – ברחבת השריד המזוהה עמו ביותר.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
- סקר תשעה באב: האם אתם צמים? וגם: מתי יוצא הצום - וכל ההלכות
- עם בלי עבר - אין לו עתיד: היכנסו לעמוד תשעה באב
שני הגיעה לכותל המערבי אמש (מוצ"ש) ממילאנו. "באתי לכאן להתפלל ולהרגיש את עצמי הרבה יותר קרובה לעם ישראל ולקדוש ברוך-הוא", אמרה ל-ynet.
עקיבא מספר כי הגיע כדי להרגיש מקרוב את הצער על חורבן בית המקדש ולהתאבל ביחד עם כלל ישראל, וטוהר, ילד צעיר מירושלים, אומר כי הוא "מרגיש פה את השכינה והיראה", כדבריו. "יש פה אווירה טובה של חברות. הלוואי שייבנה בית המקדש באהבת חינם".
התפילות וביטויי האבלות בכותל נמשכו לאורך הלילה וימשיכו עד לצאת הצום היום (א'). לאורך הצום חסומות הכניסות לעיר העתיקה לכלי רכב, למעט כלי רכב הנושאים תו נכה שיורשו להיכנס דרך שער יפו. החל מהשעה חמש אחר הצהריים היום (א') תיסגר העיר העתיקה לכלי רכב פרטיים לקראת תפילות המנחה בכותל המערבי ועד לסיום הצום.
הצום הקשה בשנה
לפני 1,949 שנים נחרב בית המקדש השני - והעם היהודי הוגלה מארצו. המוות, ההרס והחורבן מצוינים מדי שנה בתשעה באב, שלא פחות מהעלאת המקדש באש - מסמל את קץ ממלכת היהודים בארץ ישראל, עד לימינו.
על-פי המנהג, בשל האבל, יושבים המתפללים על כיסאות נמוכים או על הרצפה - וישנם אף שישנים כך. בבתי הכנסת נהוג לקרוא את המגילה באור חלש, או אפילו לאור נרות. תשעה באב נחשב לצום הקשה בשנה בשל העובדה שהוא מתחיל כבר בלילה, ותנאי מזג האוויר הקייצי.
ברחבי הארץ נערכו מפגשי הידברות ושיח בין מגזרים שונים, שבמרכזם – קריאה לתיקון חטא שנאת החינם שעל פי המסורת הביא לחורבן בית המקדש השני. בליל תשעה באב חל איסור הלכתי על לימוד תורה מאחר שלימוד תורה נחשב לעניין משמח.
"קל יותר לשבת בבית"
במסגרת מעגלי השיח "איכה יוצרים שיחה" בכיכר ציון בירושלים, אמר אמש (מוצ"ש) אביה של שירה בנקי שנרצחה במצעד הגאווה בירושלים לפני ארבע שנים: "אנחנו מאמינים שריבוי דעות הוא חיוני לצמיחה של חברה ושכמעט, עם דגש על כמעט, אין דעות שאינן ראויות להישמע".
אורי בנקי הודה לכל מי שהגיע "להביע עניין ותמיכה בחברה סובלנית יותר", כדבריו. "זה לא טריוויאלי בעיניי, הרבה יותר קל לשבת בבית, להתבצר בתוך המוכר, להתעטף במעטה של ציניות ולהטיל את האחריות על אחרים. לקיחת אחריות ולקיחת חלק פעיל בחיים ציבוריים היא נשמת אפה של חברה בריאה ודמוקרטית. אדישות והסתגרות הם מפתח להידרדרות".
גם בכיכר רבין שבתל אביב נערכו מעגלי שיח שבהם השתתפו, בין היתר, למעלה מ-500 חניכי תנועות "הנוער העובד והלומד", "דרור ישראל" ו"בני עקיבא", זוכות פרס ירושלים לאחדות ישראל לשנת תשע"ו, באוהל הידברות מרכזי הפתוח לקהל הרחב בכיכר רבין בתל אביב.
זו השנה התשיעית שבני הנוער מהקצוות השונים נפגשים באוהל ההידברות להרצאות ופאנלים, מעגלי שיח לתוך הלילה וקריאת מגילת איכה בציבור. בין המשתתפים: חתן פרס ישראל, ישראל מאיר לאו; מלי אקלום, בתו של פורץ הדרך מאתיופיה לישראל - פרדה אקלום ז"ל; ראש אולפנת בני עקיבא הדר גנים, הרב אמיר סנדלר - ורכזי הדרכה מהתנועות השונות.
"בימים שבהם אנחנו מוקפים מכל עבר בוויכוחים, בהפרדות, במגזרים ובמפלגות - בחרנו להגיד שאנחנו ביחד", אמר מזכ"ל "בני עקיבא", יאיר שחל. "הכאב המשותף על חורבן המקדש מעניק לנו כוח לצמיחה של מדינה אחת, חברה אחת ועם אחד".
רכז "הנוער העובד והלומד", רועי יסוד, הדגיש כי "הלימוד והמפגש בין התנועות ובין הקהילות מאפשרים לנו להגיע להסכמות, לצד המחלוקות הטבעיות, ברוח הפסוק מספר שמות: 'אחר רבים להטות'. זהו החיסון המשמעותי ביותר מפני חורבן הבית".