סדר יום יהודי חדש: חילונים, תתחילו ללמוד יהדות
נושאים יהודיים מעסיקים את החברה בישראל רק בהקשר פוליטי של מאבקי כוח וזהות. אבל ערב הבחירות, לא ברור כלל מה התוכן היהודי של מדינת ישראל. הגיע הזמן לחשוב איזה סוג של יהדות נקדם כאן - אילו ערכים, רעיונות וטקסים חשובים לנו. הגיע הזמן ללמוד יהדות
פיזור הכנסת וקיום הבחירות החוזרות הציפו בעיה כאובה ומתמשכת בהוויה הישראלית. הציבור היהודי בישראל קרוע בין גישות סותרות לאופייה היהודי של המדינה. עבור רבים, "השאלה היהודית" נוגעת כיום לחוקים ולתקנות רשמיות כגון תחבורה ציבורית בשבת וגיוס חרדים לצבא. עבור רבים, האופי היהודי הדתי או הרוחני של המדינה הוא מעמסה ולא ערך.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
אבל מה בעצם יהודי במדינת ישראל? הזהות הלאומית שלנו, כיהודים, ממשיכה להעסיק אותנו כבר למעלה ממאה שנים. מזהירים אותנו מימין ומשמאל שהאופי היהודי של מדינת הלאום היהודי בסכנה. אבל היותנו עם או לאום עצמאי היא רק עטיפה. מה המטרה היהודית של המדינה היהודית? מה הלאה? תכנים יהודיים לא מעסיקים אותנו במיוחד מעבר לנושאים שעל סדר היום הפוליטי. אנחנו לא מקדישים תשומת לב לשאלת היסוד - איזה תוכן ואופי אנו רוצים שיהיה למדינה היהודית שלנו, מעבר לעטיפה של מדינת העם היהודי - ודמוקרטית לתפארת?
קיראו עוד בערוץ היהדות :
- הרב חיים נבון: "ילדים הם מין נכחד בעולם המערבי"/ y+
- יהודית או דמוקרטית: זה מה שמציעות המפלגות בנושא ההדתה וההפרדה
- ד"ש מהכלא: קמע שכתב דרעי במעשיהו מוצע למכירה
המורשת היהודית עתיקה, עמוקה ורבת שכבות, ונוצרה במשך עשרות דורות. כמעט בכל בית בישראל ישנה ספרות דתית והגותית עצומה שהשפיעה על הנצרות, האיסלאם והמחשבה הדמוקרטית-ליברלית המערבית. אבל אנו רואים אותה בעיקר דרך הסדק הצר של הסטטוס-קוו בין חרדים לחילונים. אנו - חרדים, חילונים, דתיים ומסורתיים - לא עוסקים ביהדות שלנו מן הפן המהותי, הרוחני והציבורי מעבר להבטחת האינטרסים של השבט או המגזר שלנו.
דרוש לנו סדר יום יהודי חדש - דיון פתוח ומעמיק בנושאים יהודיים. עלינו לחזור לכתבים ורעיונות יהודיים, ישנים וחדשים, ולחשוב מה מהם משמעותי לחיינו במדינת ישראל כאן ועכשיו. אנחנו חייבים להתווכח, לא לריב. עלינו לחזור ולהכיר את סיפורי התנ"ך, ההלכות, האגדות, המדרשים, התפילות, הפיוטים, האישים והאירועים ההיסטוריים. אנחנו חייבים לדעת יותר, ולחשוב - לאן הם מובילים אותנו? לשאוב מהם רעיונות, ולנסות להחיות אותם מחדש במדינה היהודית, במרחב הפרטי והציבורי.
במדינה יהודית, שומה על מקורות הדת היהודית לתת השראה לתרבות יהודית עכשווית, שכלל הציבור ייקח בה חלק, איש לפי דרכו. תרבות איננה חוקים, איסורים והיתרים. היא נמצאת סביב להם בתקשורת, ברחוב, ובבית. התכנים היהודיים המגוונים שנצטברו במשך למעלה משלושת-אלפים שנה צריכים ללוות אותנו כשאנו חושבים ומתווכחים על משפחה, חברות, כלכלה, מיניות, מנהיגות; וכן, גם גיוס לצבא, משפט פלילי, ויחס ללא יהודים.
להכיר את עצמנו דרך היהדות
כדי שנוכל לדבר על יהדות עלינו קודם כל ללמוד יהדות. להכיר את הרעיונות, האנשים והפולמוסים - וללמוד אותם ביחד, במסגרות שונות, ולא רק בבית הספר. צריך לעסוק ביהדות במשפחה, בין חברים, במתנ"סים ובמוסדות שונים, וכן, גם באוניברסיטה.
אם נביא את החיים שלנו, הבעיות, התשוקות והלבטים שלנו כפרטים וכציבור לתוך לימוד הכתבים היהודיים העתיקים והחדשים נגלה שיש בהם קולות רבים וסותרים. נכיר טוב יותר את עצמנו – במה אנו מאמינים או כופרים, ומה אנו רוצים להיות, כיחידים ובציבור. בואו נחשוב עבור מה אנו מתפללים, מה החשיבות של התא המשפחתי, מה המשמעות של שביתה ממלאכה בשבת, עד כמה יש לעזור לעניים ולחלשים, ומדוע יש לתמוך או להתנגד לנישואין אזרחיים ולשמירת שבת במרחב הציבורי.
החזרה ללימוד היהדות בדרכים מגוונות וללא מגבלות תגלה לנו שהמפגש עם המקורות מעצב אותנו מחדש, כבני אדם וכחברה. נגלה שוויכוחים עקרוניים קיימים מקדמת דנא, ערכים מתנגשים, מתחים נפרקים. ייתכן שלימוד שכזה יפתח פצעים ישנים, אבל הוא גם ירפא כמה מהם. נדע על מה אנו מתווכחים, נבין יותר זה את זה, ובעיקר את עצמנו.
אנחנו לא צריכים ולא אמורים להגיע לאחדות דעים, אלא לדיון ושיח, ועל אלו להתפתח תחילה אצל כל אחד מאיתנו ובמסגרות ישנות וחדשות. דרושה לנו תרבות יהודית שתתאים לזמן ולמקום – ישראל 2019.
- הכותב הוא ראש בית הספר ללימודי יסוד ביהדות באוניברסיטת בר אילן, ומלמד במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה.