כהן שרוצה להינשא לגרושתו: "למה לא מאפשרים לי?"
ביהדות ישנה מצווה להינשא לגרושה - "מחזיר גרושתו" - אבל האם היא חלה על כהן? ומה הדרך היחידה לאפשר מצב כזה?
שאלה:
אני כהן, התגרשתי לפני שנה - ועכשיו אנחנו רוצים לשוב ולהינשא. למה לא מאפשרים לנו? הרי אין היום בית מקדש.
- יש לכם שאלה? לחצו על "שלח שאלה" (בקוביית החדשו"ת, בצד שמאל
)
<< לכל השו"תים במדור החדשו"ת >>
תשובה:
ראשית, גירושין מותרים מן התורה, אם כי הדבר איננו רצוי. אמרו חכמים: "כל המגרש אשתו ראשונה - אפילו מזבח מוריד עליו דמעות" (תלמוד בבלי, מסכת גיטין דף צ).
אולם, הגירושין אפשריים ומותרים (ולפעמים גם הכרחיים). אם אחרי הגירושין בני הזוג מתחרטים ומחליטים לחזור, הרי שהדבר חיובי ביותר, ולפי חלק מהפוסקים זו אפילו מצווה – מחזיק גרושתו.
לעומת זאת, לגבי כהן ישנו איסור מפורש בתורה להתחתן עם גרושה: "וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ כִּי קָדֹשׁ הוּא לֵאלֹהָיו" (ויקרא פרק כ"א, ז'). אמנם, כיום קצת קשה להבין את האיסור הזה, משום שעניינו של דין זה הוא בייעודו המיוחד של הכהן, דבר שלא בא לידי ביטוי גלוי בחיינו, באין לנו מקדש או אפשרות של קיום הלכות הנוגעות לקדושת הכהן.
עם זאת, עלינו לקבל שיש מגבלות בחיים. כשם שיהודי איננו יכול לוותר על יהדותו, גם אם הוא ממיר את דתו, שכן מבחינה הלכתית אין הפעולה תופסת, והוא ממשיך להיות יהודי - כך גם מי שנולד כהן לא יכול לשנות זאת ו"לוותר" על כהונתו. מכיוון שהאיסור מפורש בתורה, אין שום יכולת לחכמים לשנות הלכה זו.
וכהן שמחזיר גרושתו?
אך האם האיסור של נישואי כהן וגרושה תקף גם לגבי גרושתו של הכהן?
התורה לא חילקה באיסור, ולכן הורו כל הפוסקים שהאיסור כולל גם את גרושתו שלו. למשל, בספר חרדים כתוב: "שלא יישא כהן הדיוט גרושה אפילו היא גרושתו" (מצוות לא תעשה, פרק ז).
מכיוון שכך, הורו חכמים בזמנים קדומים שכאשר כהן מגרש את אשתו - יעשה זאת בגט מיוחד שקשה לכותבו, כדי שיעבור זמן רב ואולי בינתיים יוכל להתחרט. גם היום נוהגים בבתי הדין להזהיר את הכהן המגרש את אשתו, שהדבר הוא בלתי הפיך.
הדרך היחידה להתיר להם להתחתן היא אם התברר שהבעל איננו כהן, או שהנישואין הראשונים לא היו כשרים מאיזו בחינה. ולכן לסיכום: אין אפשרות לכהן שהתגרש להחזיר את גרושתו (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר).