גיור ילדי המבחנה: "אח אחד מוכר כיהודי - השני לא"
לאחר חשיפת ynet על הניסיונות לגייר אלפי ישראלים שנולדו מתרומת ביצית והוכרו עד עתה כיהודים, איילת סלע, המסייעת למשפחות בתהליך מול שרותי הדת, מספרת על פערים בין החוק האזרחי לדין הדתי ועל חוסר אחידות בפסיקה ההלכתית ומתארת "דיס-אינפורמציה ובלאגן". ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם, דיין גיור פרטי, תוקף את הרבנות: "מייצרת בעיות במקום לפתור אותן"
יממה לאחר חשיפת ynet על הכוונה לגייר אלפי ישראלים שנולדו מתרומת ביצית והוכרו עד עתה כיהודים: איילת סלע, מי שהפכה לכתובת למגיירי קטינים, מספרת על מאות פניות שהיא מקבלת מהורים בעקבות מה שהיא מכנה "דיס-אינפורמציה, חוסר מידע ובלאגן" סביב מעמדם של הקטינים, הנובע בעקבות "חוסר אחדות בפסיקה ההלכתית שתהיה תקפה לכולם".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>
סלע עצמה הביאה לעולם שני ילדים בהליך של פונדקאות, ולמדה את הנושא לעומקו לפני הליך הגיור שעברו בבית הדין. "צריך להבחין בין החוק לבין ההלכה", היא אומרת בראיון לאולפן ynet, "וגם בתוך ההלכה יש בעיקר שתי דעות גדולות: האחת שהולכת לפי הביצית שממנה נולד התינוק – והאחרת שקובעת יהדות לפי הרחם שהתינוק שהה בו.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- הראשון בלטביה אחרי השואה: בית הכנסת של האוליגרכים
- כי מניו-ג'רזי תצא תורה: מאה אלף באיצטדיון הבייסבול
- יוסף נדקר במסיבת חנוכה: "אבא שלנו כבר לא יחזור לעצמו"
"מכאן מתחילות הרבה בעיות. זה לא רק לפי 'דין ביצית' ו'דין רחם' - אלא גם איפה התינוק נולד, בארץ או בחו"ל. במדינת ישראל קובע החוק, נכון להיום, כי היהדות נקבעת לפי הרחם הן להליך של פונדקאות והן לטיפולי פריון. בחו"ל, לעומת זאת, נקבעת היהדות גם לפי הביצית".
הרב חיים אמסלם, לשעבר חבר כנסת מטעם סיעת ש"ס, לא האמין למראה עיניו נוכח הדיווחים כי בית הדין הרבני בתל אביב ישתתף במבצע חסר תקדים לאיתורם ולגיורם של אלפי ישראלים שנולדו מתרומת ביצית, מחשש כי הם אינם יהודים על פי ההלכה.
"אני חושב שזו שערורייה", הוא אומר. "טירוף מערכות טוטלי, להתחיל לחפש הורים שבזמנו הביאו לעולם ילד שנרשם כיהודי, גדל כיהודי, ופתאום לבלוש אחריו, לאתר את אותם הורים, ולהציע בעצם בן אדם להתגייר בבית דין".
איש הישר בעיניו יעשה
הרב אמסלם מוסיף כי "אנחנו יודעים מה קורה בבתי הדין הרבניים. אנחנו יודעים בדיוק מה קורה כאשר הורים מביאים את ילדם, או ילד מאומץ, להתגייר, ולרוב לא מצליחים לעבור את ההליך. ישנו מרוץ סמכויות מטורף בעולם התובעני הזה, ובהעדר רבנות ראשית שיוזמת ופוסקת הלכה – איש הישר בעיניו יעשה".
את האצבע המאשימה מפנה חבר ש"ס לשעבר, לעבר הרבנות הראשית שלא יוצאת באמירה חד משמעית. הוא אומר כי מרבית הפוסקים - במקרה של רחם אם יהודייה - סוברים כי אין צורך בהתעסקות זו.
"היא (הרבנות) שותקת או מסבכת את העניינים. ובסופו של דבר, מה שקורה בגיור בישראל הוא טרגדיה נוראה שמקרינה על יהדות העולם. במקום להיות רבנות ראשית מקלה ופותרת, היא - לעיתים בשתיקתה או לעיתים בצורה אקטיבית - רק מייצרת בעיות, ובמקום לעזור לעם ישראל היא רק מזיקה לו", מוסיף.
"איזה מין דבר זה לחטט ככה?"
כשנשאל הרב אמסלם האם מדובר באקט אנטי יהודי הסותר ערכיים יהודים הוא משיב "אנו יודעים שאפילו בעניין החמור ביותר ביהדות, ממזרות, יש הלכה ידועה ומפורסמת: 'משפחה שנטמעה -נטמעה'. אין לנו רשות לגלות או לחטט. איזה מין דבר זה להתחיל לחפש משפחות שבזמנו הביאו ילד מתרומת ביצית של אישה שאינה יהודייה, לבלוש אחריהם ולהציע להם להתגייר?"
לדבריו, גם אם תהיה הסכמה בעניין הדרישה המחמירה לגיור, הרבנים יבקשו לגייר מלבד הילדים, גם את ההורים הפונים מחשש לספק ביהדותם. "זה מה שקורה, עובדתית. נכון שיש רב אחד בתל אביב, דיין שנוקט בגישה מקלה אבל כל היתר מחמירים".
הוא מספר כי כיושב ראש מטעם "גיור כהלכה" הוא מגייר על "דעת בית דין" מדי יום, קטינים וילדי פונדקאות, לפי קו ההלכה וכשהוולד קטן ולא זקוק לקבלת מצוות. "אבל אנחנו בודדים בצריח", הוא מוסיף "ואין לנו לגיטימציה מהרבנות הראשית. הם מתנגדים למה שאנחנו עושים, וממשיכים בדרכם".
איילת סלע מוסיפה "כשזוגות מגיעים להתייעץ איתי אני מפנה אותם לפי המקרה הספציפי: לבית הדין הרבני - במקרה שהביצית של האימא, או לבית הדין לגיור, במקרה של תרומת ביצית". היא הדגישה כי בדיקה שערכה בעקבות חשיפת ynet העלה כי המבצע החדש הוא יוזמה של מכון הפוריות שאמנם זוכה לשיתוף פעולה מהדיין הבכיר בתל אביב, אך הדבר לא נעשה על דעת בתי הדין הממלכתיים לגיור.
אח אחד יהודי - השני לא
מלבד עשיית הסדר והחלטה גורפת מי מחויב לעבור גיור, אומרת סלע, הנפגעות מחילוקי הדעות שגורמים לאי סדר הן בעיקר המשפחות והילדים.
"היו מספר מקרים באותה משפחה שבה אחד נולד בארץ ולכן נחשב ליהודי והשני נולד בחו"ל ולכן הוא לא נחשב יהודי", היא אומרת. "יש באותה משפחה שני אחים שאחד יהודי - ואחר לא. זו בעיה מאוד קשה שצריך לתת עליה את הדין".
"לגשר בין הממסד הדתי להורים ברכות"
סלע מדגישה כי גם אם היא סבורה שהרבנות צריכה לבוא יותר לקראת ההורים המבקשים לגייר את ילדיהם, את האנרגיות שלה היא לא משקיעה במאבקים נגד המערכת אלא בשיתוף פעולה איתה לטובת האנשים הפונים אליה.
"כשהגיע שעון הקיץ אמרתי לבעלי: 'אנחנו מזיזים את השעון שעה אחת קדימה והרבנות צריכה להזיז אותו אלפיים שנה קדימה'", מסבירה, "אבל בסופו של דבר לא אני הפוסקת ולא אני קובעת המדיניות, והפער הזה בין החוק להלכה הוא מצב קיים שאני צריכה להסתדר איתו. בדיוק כמו שאסור לי לנסוע ברמזור אדום גם באמצע הלילה כשהכביש ריק - בין אם אני אוהבת את זה ובין אם לא".
לדבריה, עיקר המאמץ שלה הוא מצד אחד לשכנע את ההורים, גם אם אינם דתיים, להוכיח רצינות בתהליך הגיור של ילדיהם ולהראות זיקה ליהדות, ומצד שני לגרום לממסד הדתי לאמץ גישה מקרבת, מקבלת ומכילה, שכן "מדובר בזוגות ומשפחות שעברו ויה דולורוזה בדרך להגשמת ההורות", ולא להתעקש עוד על כך שהקטינים המתגיירים יתחנכו במוסדות דתיים – תנאי שמכשיל את רוב תהליכי הגיור.