שתף קטע נבחר

כך נראתה ההילולה השקטה במירון: "נשבר לנו הלב"

בלי ההמונים, בלי המתנדבים וגם ללא ילדי החלאקה - עם תפילת רבנים ואדמו"רים לרפואה מקורונה, מסיכות וריקודים מרחוק: "מי שרגיל היה לראות את מאות-האלפים ורואה את הטריבונות הריקות, אי אפשר שזה לא יקרע את הלב". כ-260 איש נתפסו כשניסו להסתנן למירון - וחמישה מהם נזקקו לחילוץ

 

 

כמעט 900 שנים של הילולה במתחם קבר רשב"י במירון, ולאחר שנים של חגיגות שסחפו כחצי מיליון מאמינים - מה שהפך את הילולת הרשב"י לגדולה בעולם - השנה חוגגים אחרת: מאז השבוע שעבר אזור מירון סגור ומסוגר למבקרים ולשהייה למעט החריגים שהוגדרו בתקנות, וכבר כ-260 בני אדם עוכבו לאחר שניסו להסתנן למירון אתמול והיום (ג'). לכתחילה רק שלושה רבנים משלושה מגזרים הורשו להדליק את המדורות במירון, בזמנים שונים, ומספר המשתתפים בכל הדלקה עמד על כ-50 מאושרים בלבד - ו-150 בסך הכול. בפועל היו אמנם שלוש הדלקות מרכזיות, אך בהדלקה השנייה של המגזר הספרדי היו "תתי-הדלקות" באותו המעמד של מקובלים ורבנים.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>

 

 

שלמה, מהמעטים שהצליחו להגיע להילולה, אמר ל-ynet כי הוא בהתעלות: "אישית, ההרגשה שלי מרוממת שזכיתי השנה להגיע לפה. זה לא מובן מאליו. רבבות בעולם ובארץ משתוקקים להגיע לפה. כל אחד שזכה - צריך לחשוב על כל היהודים שזקוקים לישועה ולכל דבר. שיהיה להם רק טוב".

 

 

יצחק שיינין תורם כבר 40 שנה סעודה חינם אין כסף למבקרים במירון. "השנה אנחנו נמצאים במצב עגום וקשה ביותר", סיפר ל-ynet. "אי אפשר לא לתאר את המציאות פה. לראות מצב כזה זה לשבת ולבכות. ממש 'שועלים יהלכו בו'", הוא ציטט את הנאמר על חורבן בית המקדש. גאולה גרבלי, תושבת מירון הרגילה לפקוד את האתר הקדוש, אמרה בבכי: "נשבר לנו הלב שלא נותנים לנו להיכנס לציון של הצדיק, שבזכותו תיגמר המגיפה".

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

 

הרב יוסי הלפרין, שליח חב"ד במירון, אומר כי "ל"ג בעומר השנה שונה מכל שנה, לא היה כזה משנת תש"ח, אז ישבו פה ערבים. זקני מירון מספרים שהצבא ירה פגז וניצתה אש גדולה שאחזה באחד הבתים, תושבי צפת ראו אותה והחלו לשיר 'רבי שמעון בר יוחאי', וזו הייתה ההילולה אז. זה קצת מזכיר את אותה שנה, היום אחרי 72 שנה". 

 

 

"מבחינתנו הכנו הכול כרגיל"

היו במירון גם מי שסירבו להיכנע לרוע הגזירה, ואחזו באמונה שהיום (ג') יום ההילולה, תיפתר הבעיה בדרך נסית: "הכול מוכן", אומר שמעון, תושב מירון שמורגל באירוח העולים לרגל. "יש לנו שתייה, בורקסים, שוקו. אנחנו מאמינים שלא סתם הבאנו את כל אלה, ועדיין מקווים שיהיה לג בעומר כמו כל שנה".

 

  (צילום: מזמור הפקות )
הרב עמאר בהדלקה הספרדית(צילום: מזמור הפקות )

 

נציג הזרם החרדי האשכנזי בהדלקת המדורה היה האדמו"ר מבויאן, רבי נחום דב ברייאר, האוחז בחזקה העוברת מאב לבן כבר שנים רבות, והוא הראשון שהדליק כמדי שנה את המדורה שפותחת את ההילולה במירון. הנציג הספרדי היה רבה של ירושלים, הראשון לציון משה שלמה עמאר – ואת הציונות הדתית ייצגו הרב חיים דרוקמן, ראש ישיבות בנ"ע וזקן רבני הציונות הדתית, והרב שמואל אליהו, רבה של צפת. כל אחד מהם הדליק בשעה אחרת במהלך אמש - ולא התקיימו עשרות ההדלקות המסורתיות.

 

גם בימים רגילים מגיעים אלפים למקום ציון קבר רשב"י, הנחשב לאתר הדת השני במספר המבקרים בישראל (אחרי הכותל המערבי). בשבוע שעבר אישרה הממשלה תקנות חירום מיוחדות לל"ג בעומר ובהן, בין היתר, איסור הגעה למירון בכל ימי החג - וגם לפניו ואחריו. טרם ההדלקה נשמעו על במת התזמורת שירי נשמה המושרים בדרך כלל ב"ימים הנוראים", והאווירה אמרה הכול. במהלך הערב הוקדשה התפילה לעצירת נגיף הקורונה.

 

  (צילום: מזמור הפקות)
הרב בויאן, כמדי שנה, בהדלקה הפותחת(צילום: מזמור הפקות)

 

הרב יצחק דוד גרוסמן, חתן פרס ישראל, התפלל ערבית, רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ', אמר פרקי תהילים, האדמו"ר מרחמסטריווקא אמר את "קבלת עול מלכות שמים" - ואחר כך החלה ההדלקה של האדמו"ר מבויאן, שהדליק את המדורה כשכפפות לידיו - ולווותה כתמיד בניגוני מירון משמחים. אלא שאת רבבות הרוקדים על הפרנצ'ס (הטריבונות) לפני האדמו"ר במשך שעות ארוכות - החליפו כמה עשרות חסידים, שרקדו ברחבה שמולו.

 

ההדלקה הבאה בתור הייתה של עדות המזרח, בהובלת הראשון לציון הרב משה שלמה עמאר, רבה הראשי של ירושלים, שאמר: "אנחנו נמצאים כאן במתי מעט אבל בהרבה מסירות ואהבה, עם כל עם ישראל בלי יוצא מן הכלל". הוא הוסיף: "מי יודע סוד ה' שבשנה הזו אנו נמצאים לא כבכל השנים, ואנו בטוחים במאת האחוזים שזה התיקון של השנה הזו... נשתדל להיות בשמחה גדולה. גם במתי מעט נשמח שמחה מעומק הלב. על זה הקפיד רשב"י - שישמחו בהילולה שלו".

 

  (צילום: מזמור הפקות)
הרב עמאר (במרכז) עם המקובל ראש מוסדות "חוט של חסד", הרב שלום הארוש (משמאל) וראש ישיבת המקובלים "נהר שלום", הרב בניהו שמואלי(צילום: מזמור הפקות)

 

ההדלקה האחרונה - "הדלקת חצות" - הוענקה לציונות הדתית. את המדורה הדליק הרב חיים דרוקמן, לצד הרב שמואל אליהו. "האור שאנו עומדים להדליק עכשיו הוא האור של כלל ישראל, האור של נשמת ישראל, הוא האור שחיבר את עם ישראל בכל הדורות", אמר הרב דרוקמן. "זו האמת הפנימית של רבי שמעון. זה הצימאון הפנימי שקיים בנשמת עם ישראל. כמה שהשתדלו שונאי ישראל בכל הדורות לכבות את האור הזה, בין אם על ידי השמדות פיזיות ובין אם על ידי פגיעות רוחניות - זה לא הועיל. זה אור הנצח, זה אור האמת.

 

"ביום הזה, במקום הזה, מתחברים הלבבות של כלל ישראל, הנשמות של כלל ישראל. צריך לגלות את האמת הפנימית שכל יהודי ויהודי שייך לה... נשמת ישראל מתעוררת על ידי תורה, אז צריך לדעת להרבות תורה בעם ישראל ככל שניתן. המשימה שהיום הזה מטיל עלינו זה להרבות בתורה, בחסד, במעשים טובים ובאהבת כלל ישראל וכל יהודי ויהודי. אין ספק שמתוך כך אורו של רשב"י יילך ויאיר ויוסיף אור ויקדם אותנו לקראת האור השלם שבוודאי יאיר בציון. נתפלל שנזכה במהרה לאורו".

 

  (צילום: מזמור הפקות)
(צילום: מזמור הפקות)

 

"אי אפשר שזה לא יקרע את הלב"

משה שווינגר, מנכ"ל המרכז למקומות קדושים שאמונה על אתר רשב"י, אמר: "ההר שומם. כמעט שועלים הלכו פה. מי שרגיל היה לראות את מאות-האלפים - ותראה את הפרנצ'ס הריקים. אי אפשר שזה לא יקרע את הלב. מצד שני, אנחנו רואים מה קורה עכשיו בארץ, ויש חשש של הידבקות בנגיף הנוראי. כשעשינו חשבון - עם כל הכאב והצער שישנו, והוא ישנו - אני יודע שמה שעמד לנגד מקבלי ההחלטות היה חד-משמעית שלומו ובריאותו של הציבור".

 

   (צילום: מזמור הפקות)
שירי נשמה מהימים הנוראים(צילום: מזמור הפקות)

 

שווינגר סיפר על שיחות "קורעות לב" כדבריו, שקיבל מהורים "שלא היו להם שנים ילדים, והם הבטיחו להביא את הילד שמעון, על שמו של התנא,  לחלאקה בגיל 3, ולא הצלחנו להיענות לבקשתם. שאלו אותנו למה קניונים כן ופה לא, ומצאתי את עצמי דובר הממשלה". לדבריו, אין זו הפעם הראשונה שבה ההדלקה מצומצמת, וגם במלחמת ששת הימים, כשנאסר לחלוטין על הגעה למתחם, היו רק בודדים.

 

שווינגר ואחרים הזכירו שוב ושוב את בן ציון קופרשטוק, מי שכונה "האבא של מירון", והלך לעולמו לפני שלושה שבועות ממחלת הקורונה. העיתונאי ישראל אייכלר סיפר כי אלמנתו של הרב הוזמנה על ידי האדמו"ר מבויאן להיות נוכחת בהדלקה.

 

  (צילום: הכנסת אורחים רשב
יוצקים את השמן. כ-60 אלף ליטרים נאספו(צילום: הכנסת אורחים רשב"י מירון)

 

על אזור הר מירון, מקום קבר הרשב"י וסביבתו הוטל סגר במהלך החג - למעט לתושבים או לעובדים באזור. התקנות אף אוסרות השכרת יחידת אירוח או צימר בשטח מירון. תוקפן של התקנות למעשה עד יום ד', למחרת החג, בבוקר - ושוב מיום ה' (14/5) ועד יום א' (17/5). לאורך תקופה זו לא תופעל תחבורה ציבורית אל שטח הר מירון, למעט הסעת תושבי המקום והמשתתפים באירועי הדלקת המדורות שהותרו.

 

"לראות כך את מירון זה עצוב"

החל מאתמול ישנן חסימות כבישים ושיבושי תנועה, בין היתר בכביש 89 מחלף אליפלט לכיוון מערב, בכיכר צפת לכיוון מערב ובצומת חירם לכיוון מזרח. צומת ג'יש לכיוון מזרח, כיכר עין זיתים לכיוון מערב, ומועצה אזורית מרום הגליל לכיוון מזרח. בכביש 85 מכיכר קדרים לכיוון מערב, ומצומת חנניה (צומת שבע) לכיוון צפון. בכביש 8900 צומת בירייה לכיוון דרום, כביש 886 צומת דלתון לכיוון דרום וצומת כפר שמאי לכיוון צפון.

 

   (צילום: אלי מנדלבאום)
הנוכחים במירון השנה(צילום: אלי מנדלבאום)

 

בפעילות של מג"ב באזור מירון אתמול והיום נתפסו כ-260 בני אדם שניסו להסתנן למתחם ההר וקבר רשב"י. הם עוכבו לחקירה, וייתכן שחלקם ייעצרו. 30 חשודים בניסיון להגיע למירון בניגוד להנחיות נעצרו בדרכם מחדרי אירוח בצפון. החשודים נקנסו והמשטרה פיזרה אותם באוטובוס שהוזמן במיוחד. חמישה מסתננים נקלעו למצוקה, לאחר שטעו בדרך והסתבכו בצמחייה, והם חולצו על ידי יחידת חילוץ גליל מערבי-כרמל שהוזעקה לסייע.

 

  (צילום: דוברות המשטרה)
מסתננים שעוכבו בדרך למירון. חמישה נזקקו לחילוץ לאחר שטעו בדרך והסתבכו בצמחייה(צילום: דוברות המשטרה)

 

במג"ב אמרו כי מדובר בחבורה של צעירים נחושים במיוחד, ששמו להם למטרה לעקוף את המחסומים והשוטרים ולהסתנן לאזור. "הם הגיעו במכונית והסוו אותה בברזנט ירוק", סיפרו. "הם ישנו במערה באזור ובאוהלים, ונעצרו כאשר כוחות שלנו איתרו אותם והגיעו אליהם".

 

   (צילום: מזמור הפקות)
(צילום: מזמור הפקות)

 

"אני פה כבר 22 שנה, ואני יכול להגיד לך שלראות את מירון כך זה די עצוב", אומר רפ"ק גיא לוי, סגן מפקד מתנ"א (משטרת התנועה הארצית) בצפון. "זה צובט בלב, כי אנחנו מבינים את הרצון של אנשים להגיע, ואם ביומיים של הילולה יש פה בערך 400-300 אלף איש, היום אנחנו מדברים על 50 איש בלבד בכל הדלקה.

 

"לראות את הכבישים באזור ככה זה אירוע נדיר, אבל גם הקורונה הוא אירוע נדיר וכל העולם מתרגל. זה צובט בלב, אבל נקווה שבשנה הבאה נחזור לעבוד במעגל אחר כדי להזרים אנשים לתוך ההר".

 

האוכל שהוזמן להילולה חולק לנזקקים

אחד המפעלים הגדולים באזור בתקופת ההילולה, הוא הכנסת האורחים, אחת המצוות שבאות לידי ביטוי בהספקת מזון ושתייה למאות אלפי החוגגים. ארגונים רבים עוסקים בנושא בהתנדבות. הרב אליעזר קרלבך, מנהל עמותת "הכנסת אורחים רשב''י", הגיע כמדי שנה לעזור בהתנדבות בחלוקת המזון.  

 

 

בדר"כ מחלקים ארגוני המתנדבים בחג כ-100 אלף בקבוקי שתייה, אך השנה יחולקו 18 אלף בקבוקים "בלבד" לצוות "יוצקי השמן" בשלוש מדורות ההדלקה. משאיות של העמותה שהסתובבו בשבועות האחרונים בריכוזים חרדיים בכל הארץ ובמספר אתרים בארה"ב ובבריטניה, אספו כ-60 אלף ליטרים של שמן, שהודלקו במירון. "בנוסף", מספר הרב קרלבך, "נאספו כמאה אלף שמות לברכה שיוקראו סמוך לציון קבר רשב"י, על ידי רבני ישיבת המקובלים שגרים במירון".

 

"'שלוחו של אדם כמותו", ציטט הרב קרלבך את העיקרון ההלכתי הידוע. "למרות הצער והכאב, עם ישראל בבית, אבל יש להם את השליחים הנאמנים. ההתרגשות בשיאה שזכינו לעשות בזמן הזה את הפרויקט הכי חשוב לעם ישראל - חיבור העם עם התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי".

 

  (צילום: גיל נחושתן)
שומם וריק(צילום: גיל נחושתן)

 

הוא הוסיף כי התרגש במיוחד "לראות את מאות הילדים בני השלוש שהגיעו עם הוריהם לערוך את טקס ה'חאלקה' המסורתי על משאית הרשב''י, אחרי שנמנע מהם לערוך את הטקס בקבר הרשב"י במירון, בל''ג בעומר, בשל מגפת הקורונה".

 

חודשים לפני ל"ג בעומר הוזמנו 60 אלף שניצלים וכעשרת-אלפים קילוגרמים של בשר. אז מה עושים עם כל הכמויות האלה? ב"הכנסת אורחים רשב"י" הוחלט להשתמש במזון שהוזמן כדי לבשל ולחלק 1,500 מנות מזון, מדי יום, לאורך השבועות האחרונים, למשפחות נזקקות בצפת והסביבה.

 

  (צילום: מזמור הפקות)
שומרים על העיגולים. הרב שמואל אליהו וחוגגים נוספים(צילום: מזמור הפקות)

 

פוליטיקאים חרדים בדוגמה אישית: לא נגיע למירון

מנהיגים בציבור החרדי הצטרפו לקולות הקוראים להישמע להנחיות. יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, קרא לחבריו בכנסת והשרים לשמש דוגמה להמוני בית ישראל - ולא להגיע להר מירון על אף ההיתר האוטומטי שבידם מתוקף תפקידם.  

 

 

"בשעה קשה זו, שלא מאפשרים להמוני בית ישראל לעלות להר מירון בל"ג בעומר עקב החשש מהדבקה המונית של נגיף הקורונה, ישנם חברי כנסת ושרים שבכוונתם להגיע יחד עם עוזריהם", אמר גפני. "אני קורא להם לשמש דוגמה כלפי כל הציבור, ולהימנע מלעלות בל"ג בעומר לציון הרשב"י".

 

יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, אמר: "לא אגיע הערב לחגוג את ל"ג בעומר במירון. אחגוג בבית. ביקשתי גם מכל חברי הכנסת של ש"ס שלא להגיע למירון". הוא הסביר, " למרות שהחגיגות בהר מירון חשובות לנו מאוד, חשוב יותר להישמע להנחיות משרד הבריאות ולעשות הכול כדי למנוע את התפשטות הנגיף".

 

 

למקום הגיע הרב המקובל יצחק בצרי, שנשלח לדבריו בשם אביו, זקן המקובלים הרב דוד בצרי. גם הוא קרא "להישאר בבית. הדליקו נר, קראו בספר הזוהר. אבי, זקן המקובלים הרב דוד בצרי, נשאר בבית ולא הגיע למירון ולכן שלח אותי ורבנים אחרים כדי להתפלל על כל עם ישראל. גם כשאנחנו לא נוכחים פיזית בהר - אנו נוכחים ברוחנו ובנפשנו והקב"ה רואה את כולנו".


פורסם לראשונה 11/05/2020 19:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האדמו"ר מבויאן. פה גם השנה
מומלצים