כביש 1: המנהרות נפתחו, העומס נשאר
ייתכן שחגיגות חנוכתן של מנהרות הראל היו מוקדמות - פקקי תנועה נרשמו לאחר פתיחתן מירושלים לתל אביב. לעומסי התנועה השגרתיים מגינות סחרוב הצטרפו עומסים בכניסה למנהרה מכיוון הבירה. במבשרת ציון יידרשו להתרגל מעתה למסלול מסורבל במיוחד
עומסים ופקקים: אחרי פתיחת מנהרות הראל הבוקר (יום ו') כחלק מהתקדמות העבודות בכביש 1, החלו להיווצר פקקי תנועה משעות הבוקר המאוחרות מירושלים לכיוון תל אביב. לעומסי התנועה השגרתיים מגינות סחרוב לגשר מוצא הצטרפו עתה גם עומסים בכניסה למנהרה מכיוון ירושלים, בעלייה מגשר מוצא לכיוון המנהרות החדשות.
אתמול נחנכו המנהרות בטקסים חגיגיים לקראת פתיחתן, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. אך נראה כי החגיגות היו מוקדמות. העבודות להרחבת הכביש לא הסתיימו והן צפויות להימשך עד מאי 2017, וזו אחת הסיבות לעומסי התנועה במקום. במשרד התחבורה הדגישו שכשייפתח הנתיב השלישי תורגש הקלה משמעותית בעומסים בכביש ירושלים-תל אביב.
המפסידים הגדולים עם פתיחת המנהרות הם תושבי מבשרת ציון והסביבה. הכניסה הראשית ליישוב מכיוון ירושלים בוטלה, ומי שמעוניין להגיע לשם כעת, נאלץ להמשיך לנסוע במנהרות כמעט עד מחלף חמד, משם בכביש זמני בחזרה לגשר הראל, אז הכביש מתלכד עם נתיבי התנועה שבהם נוהגים מכיוון תל אביב.
צמצום הגישה למבשרת גרם לפקקים היום בכניסה ליישוב וגם בתוכו, באזור מחלף הראל. לאחר מאבק התושבים הבטיחו במשרד התחבורה לתכנן פתרונות כמו כניסה נוספת בין מחלף מוצא למנהרות הראל, אך טרם ידוע אם ומתי הצעדים יתממשו.
בנוסף, תחנת האוטובוסים במחלף הראל ששירתה עשרות אלפי תושבים - בוטלה. עשרות קווי אוטובוס שינו את מסלולם, מה שגרם לפגיעה קשה מאוד במשתמשי התחבורה הציבורית בפרוזדור ירושלים.
בשבוע שעבר עתרו לבג"ץ תושבים ממבשרת ציון בדרישה לצו מניעה לפתיחת המנהרות, כיוון שלטענתם אין פתרון לסגירת מסוף האוטובוסים במחלף, אך עתירתם נדחתה על הסף. השופט דנציגר נימק זאת ב"שיהוי כבד שנפל בהגשתה", וקבע כי בפרויקט כה מורכב, שבו ההחלטות מתקבלות שנים וחודשים רבים מראש, אין שום הצדקה לעתירה של הרגע האחרון.
בטקס שנערך אתמול אמר שר התחבורה כץ: "תוך כמה חודשים יהיו שלושה נתיבים והתנועה תזרום בצורה מהירה יותר. בפסח בשנה הבאה נזמין כל מי שכאן ואחרים לפתיחת קו הרכבת המהירה בירושלים, שיאפשר להגיע תוך 28 דקות, חצי שעה עם עצירה בנתב"ג. אנחנו מתכוונים להאריך את הקו עד הכותל עצמו. אדם יוכל לרכוש כרטיס, לטוס, להגיע לנתב"ג, לעלות לרכבת וב-20 דקות להגיע לכותל. לפני שמונה שנים זה היה חזון, עכשיו אלו דברים שקורים".
מנכ"ל חברת נתיבי ישראל ניסים פרץ הוסיף: " כביש 1 החדש הוא אחד מהפרויקטים החשובים שביצעה החברה לנסיעה בטוחה יותר, בין היתר על ידי בניית מנהרות הראל והגשר החדש במקום סיבוב מוצא".