שתף קטע נבחר

יורש העצר הסעודי חייב לנו

הריאיון הנדיר שהעניק הרמטכ"ל לאתר סעודי מעניק תוקף וסמכות לטענות בית המלוכה כלפי האיראנים. לאינטרסים של ישראל יש צד ביטחוני ויש צד מדיני - ברקע המעורבות הסעודית במתווה טראמפ מול הפלסטינים

 

התמונה שפרסם האתר הסעודי בראיון עם איזנקוט ()
התמונה שפרסם האתר הסעודי בראיון עם איזנקוט
 

הרמטכ"ל גדי איזנקוט ממעט מאוד להתראיין. הוא סיפק שניים-שלושה ראיונות לאמצעי תקשורת ישראליים, בהם ל-ynet, ועד שלשום (ה') לא סיפק אפילו ריאיון אחד לכלי תקשורת זר. הראיון ל"אילאף" הסעודי היה הראיון הראשון שהרמטכ"ל העניק מתחילת כהונתו לכלי תקשורת זר. עובדה זו ראויה להדגשה, מפני שעיתוי הריאיון ותוכנו מעידים שמאחוריו עומדים אינטרסים אסטרטגיים. האינטרס האחד הוא ביטחוני ונוגע לכך שאם ישראל תרצה לפעול באיראן - היא תזדקק לפחות להעלמת עין מצד סעודיה. אינטרס נוסף הוא מדיני, שכלל אינו קשור לעניינים צבאיים או ביטחוניים, אלא לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

 

כתב האתר "אילאף", מג'די חלבי, ביקש לראיין את הרמטכ"ל כבר לפני כמה ימים, למעשה יותר משבוע. אולם הרמטכ"ל נענה לבקשה רק השבוע בהתייעצות ובהוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך שלמעשה את עיתוי הריאיון קבע ראש הממשלה, ואילו הרמטכ"ל קבע את התוכן. מה רוצים ראש הממשלה והרמטכ"ל ושר הביטחון להשיג באמצעות הריאיון לאתר החדשות הסעודי? 

 

 

בן סלמאן הסעודי ואל חרירי הלבנוני (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בן סלמאן הסעודי ואל חרירי הלבנוני(צילום: רויטרס)
חלק מהתשובה צריך לחפש בכך שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נתון כעת במצוקה. נמתחת עליו ביקורת בתוך בית המלוכה הסעודי ומקרב כוהני הדת הסעודים, והמהלך האגרסיבי שלו נגד איראן, מהלך תודעתי וצבאי, נמצא כעת בעיצומו וגורם להרמת גבות בקהילה הבינלאומית.

 

הריאיון: תמיכה בסעודיה

הדברים שאמר הרמטכ"ל לאתר הסעודי מעניקים תוקף וסמכות לטענות בית המלוכה הסעודי כלפי איראן. אגף המודיעין של צה"ל וקהילת המודיעין של ישראל בכלל מוכרים ומקובלים במזרח התיכון ובעולם כולו כבני סמכא בכל מה שנוגע למזרח התיכון בכלל ולאיראן בפרט. אולם כשהרמטכ"ל הישראלי, שנחשב לאיש מקצוע, לא לפוליטיקאי, מפרט אחת לאחת את כל כוונות איראן ואת הצעדים שהיא עושה כדי להשיג הגמוניה אזורית, זהו צעד שמספק תמיכה רבת ערך בטענות שמשמיעה סעודיה.

 

מי שיחפש ימצא גם דמיון רב בין הדברים שאמר ראש ממשלת לבנון סעד אל חרירי בנאום ההתפטרות שלו בריאד, לבין הניתוח המודיעיני שסיפק רמטכ"ל צה"ל בפני "אילאף". משמעות הריאיון של הרמטכ"ל לגבי לבנון היא שגורם ישראלי מוסמך תומך בטענות סעודיה לא רק לגבי איראן בכלל, אלא ספציפית לגבי חיזבאללה.

 

בנוסף - כשרמטכ"ל אומר דברים מפורשים לגבי האיום הנשקף מחיזבאללה בעולם הערבי, הדבר מתקבל כמעין איום מרומז. אמנם איזנקוט לא איים במלחמה על חיזבאללה, כפי שאולי יורש העצר הסעודי היה רוצה. להיפך. הוא אמר שישראל אינה רוצה במלחמה עם לבנון או סוריה. אבל כאמור עצם פירוט המידע שיש לישראל על איראן, חיזבאללה ופעולותיהן בסוריה, בלבנון ובתימן - מהווה רמז שמסייע מאוד לסעודים בכלל וליורש העצר מוחמד בן סלמאן בפרט לגייס את דעת הקהל הערבית והאמריקנית.

 

איזה תועלת תצמח לישראל מהריאיון של איזנקוט? התועלת העיקרית תהיה היא הידוק הקשרים הלא רשמיים עם סעודיה. למעשה, יורש העצר מוחמד בן סלמאן חייב עכשיו לישראל ולרמטכ"ל הישראלי שחשו לעזרתו באישוש טענותיו כלפי איראן וחיזבאללה, ובעזרה העקיפה שהם מושיטים לו ביחסיו עם הנשיא טראמפ ועם האירופאים בכל מה שקשור למזרח התיכון.

חודש להנחת תוכנית אמריקנית למזה"ת (צילום: AP) (צילום: AP)
חודש להנחת תוכנית אמריקנית למזה"ת(צילום: AP)
אבל חשובה מכך היא כנראה התועלת המדינית שראש הממשלה נתניהו רוצה להפיק מהריאיון. כידוע, בעוד כחודש לערך מתכוון הנשיא טראמפ להניח את תוכניתו או את מתווה הפעולה שלו להסדר בין ישראל לפלסטינים. ההסדר הזה יהיה למעשה יוזמה אמריקנית-סעודית, שתוכנית השלום הסעודית מהווה בה נדבך מרכזי.

 

נתניהו והממשלה הנוכחית אינם מוכנים לקבל את תוכנית השלום הסעודית מ-2002 כפי שהיא, גם לא אחרי תיקונים קטנים שהוכנסו בה. לכן ישראל זקוקה לסעודים, שירככו את תוכניתם ואת דרישותיהם ביחס לפלסטינים, כפי שהם מגישים לאמריקנים. לפיכך החליט נתניהו לאשר לרמטכ"ל להתראיין דווקא עכשיו, כשתוכנית ההסדר שמגבש ממשל טראמפ לסכסוך עם הפלסטינים נמצאת בשלבי גיבוש אחרונים.

 

נתניהו מקווה שמחווה מצדו כלפי יורש העצר מוחמד בן סלמאן – שעומד אוטוטו לרשת את אביו ולהתמנות למלך – תיענה במחווה מצד יורש העצר הצעיר בן ה-32, בנוגע להסדר עם הפלסטינים. נתניהו לא יודע מה תכלול היוזמה של טראמפ, אבל יודע שערב הסעודית תמלא בו תפקיד נכבד.

 

הריאיון של הרמטכ"ל מהווה מנוף חשוב לגיוס רצונם הטוב של הסעודים והשפעתם על טראמפ. אגב, הסעודים פעילים כל הזמן בעניין זה, ולכן הזמינו רק בשבוע שעבר את נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן לסעודיה לשיחות ריכוך. זאת אחרי שחתנו של טראמפ ג'ארד קושנר וגם האחראי מטעם הבית הלבן על הנושא הפלסטיני הישראלי ביקרו בסעודיה כמה פעמים לאחרונה.

 

כל אלה מוכיחים שבית המלוכה הסעודי ויורש העצר מעורבים עד צוואר בגיבוש היוזמה האמריקנית, שנתניהו אינו יודע בדיוק מה טיבה. הוא חושש מפניה כיוון שהיא עלולה להעמיד במבחן את שרידות ממשלתו. זה הקשר חשוב שבו צריך לראות ולהבין את הריאיון של איזנקוט.


פורסם לראשונה 17/11/2017 22:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים