שתף קטע נבחר

שוטרים החרימו ממפגינות גלולות היום שאחרי

אחרי משאל העם ברפובליקה של אירלנד, שבו אושר ברוב מוחץ לבטל את ההגבלות הקשות על הפלות, נותרה צפון אירלנד אחת הטריטוריות האחרונות באירופה שבהן הפלה היא עבירה. פמיניסטיות שיצאו להפגין היום במרכז בלפסט בלעו במחאה גלולות להפסקת היריון מול היכל בתי המשפט

שוטרים בצפון אירלנד התערבו בצהריים (יום ה') בהפגנה שערכו פעילות התומכות בהסרת האיסור על הפלות, החרימו מהן גלולות להפסקת היריון – והרחיקו מהמקום את אחת הנשים שבלעו גלולות כאלה מול מצלמות הטלוויזיה.

צפון אירלנד מפגינות בעד ו נגד הפלות בלעו גלולות הוחרמו (צילום: gettyimages)
מפגינות מציגות גלולות להפסקת היריון, היום בבלפסט(צילום: gettyimages)

צפון אירלנד מפגינות בעד ו נגד הפלות בלעו גלולות הוחרמו (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

הפעילות ארגנו את המחאה בדרישה שצפון אירלנד תלך בעקבות הרפובליקה של אירלנד, שתושביה הצביעו במשאל עם ביום שישי שעבר בעד ביטול החוקים הקיימים נגד הפלות והסתפקות בחוקים מרוככים בהרבה, כמו אלה שקיימים ברוב העולם המערבי. שינוי החוק ברפובליקה של אירלנד צפוי להיות מושלם בקרוב. לעומת זאת בצפון אירלנד, שהיא טריטוריה בריטית, ביצוע הפלה צפוי להישאר עבירה פלילית – למעט במקרים חריגים, שבהם נשקפת סכנה פיזית או נפשית לאם.

 

ההפגנה נערכה ליד בניין בתי המשפט המרכזי בבירה בלפסט, ובמהלכה הניפו הנשים כרזות שעליהן נכתב "לא נישאר מאחור", כשהכוונה כמובן היא לדרישה שצפון אירלנד תשווה את חוקי ההפלות שלה לפחות לאלה של הרפובליקה של אירלנד.

צפון אירלנד מפגינות בעד ו נגד הפלות בלעו גלולות הוחרמו (צילום: gettyimages)
מתנגדי ההפלות מפגינים מנגד: "החיים של כולם שווים"(צילום: gettyimages)

צפון אירלנד מפגינות בעד ו נגד הפלות בלעו גלולות הוחרמו (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

מול המפגינות התייצבו פעילים המתנגדים להפלות ודורשים להשאיר את האיסור על כנו, ושוטרים רבים נשלחו למקום כדי למנוע עימותים בין הצדדים. השוטרים החרימו מהפעילות התומכות בהפלות חלק מהגלולות להפסקת היריון שהביאו עמן – וגם רובוט קטן ששימש לחלוקתן.

 

אלינור קרוסי מלון, פעילה פמיניסטית מארגון "רוזה", הייתה אחת הנשים שבלעו גלולה מול מצלמות הטלוויזיה. "בלעתי את הגלולה במחאה על החוקים שקיימים בצפון אירלנד – חוקים שהם כל כך מיושנים ומנוגדים לבחירה החופשית של בני האדם, חוקים מימי הביניים", אמרה. "אחרי משאל העם באירלנד אנחנו לא רוצות להישאר מאחור. צפון אירלנד עומדת להיות אחד משני שטחי השיפוט האחרונים באירופה שבהם ביצוע הפלה נחשב לעבירה פלילית מצד האישה. אנחנו לא מוכנות לקבלות זאת עוד".

 

על ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הופעל בימים האחרונים לחץ להתערב בנעשה בצפון אירלנד ולשכנע את הפוליטיקאים המקומיים לרכך את חוקי ההפלות, אבל היא אותתה שאין בכוונתה להתערב בעניין.

אירלנד משאל עם ביטול הגבלות הפלות חגיגה ניצחון ל
חגיגות בדבלין אחרי ניצחון מחנה ה"כן" במשאל העם בסוף השבוע שעבר(צילום: AFP)

אירלנד משאל עם ביטול הגבלות הפלות חגיגה ניצחון ל
(צילום: רויטרס)

במשאל העם שנערך ברפובליקה של אירלנד ביום שישי הצביעו יותר מ-60% מהמשתתפים בעד ביטול חוקי ההפלות הקיימים. ראש הממשלה ליאו ורדקר, שתומך במתן האפשרות לבצע הפלות, אמר: "אנחנו בדרך לעשות היסטוריה". שר המשפטים צ'רלי פלאנגן הכריז: "זה עוד צעד בדרך להשארת העבר החשוך שלנו מאחורינו".

 

אירלנד נחשבה בעבר למדינה קתולית שמרנית במיוחד, אבל בשנים האחרונות הצביע העם האירי בעד כמה צעדים ליברליים ביותר. בשנת 2015 הצביעו רוב האירים בעד אישור נישואים חד-מיניים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
ההפגנה בבלפסט בצהריים
צילום: gettyimages
מומלצים