שתף קטע נבחר

צילום: AFP, מוטי קמחי

בגנים הפרטיים מאיימים: "לא נפתח ללא הנחיות ברורות"

כיצד מחטאים צעצועים, מי יחליף את עשרות אלפי הסייעות שבקבוצת סיכון והאם ההורים ישלמו יותר? מפעילי הגנים הפרטיים יפגינו היום בת"א, בדרישה מהממשלה לגבש הנחיות: "קיבלו החלטות הזויות בלי להתייעץ". בעלת גן לאולפן ynet: "חוסר אחריות של הממשלה"

 

 

 

על רקע המתווה המתגבש להחזרת מערכת החינוך לפעילות החל מהשבוע הבא, מאיימים בגנים הפרטיים כי לא יפתחו את הגנים לפעילות ביום ראשון, כל עוד לא יקבלו מענה לשורת בעיות. לטענת בעלי הגנים הפרטיים, טיפול בתינוקות ובפעוטות עד גיל 3 דורש היערכות מיוחדת, מבחינת הטיפול, החיטוי ומניעת ההדבקה. כמו כן, הם מסרבים להטיל את העלויות הנוספות על ההורים, ודורשים מהממשלה לגבש יחד עם הגנים דרכי פעולה מדויקות לפני פתיחת המוסדות. אחר הצהריים (ה') יקיימו מפעילי הגנים הפרטיים הפגנה בכיכר רבין בתל אביב.

 

שטייניץ: "מוקדם מדי לפתוח את מערכת החינוך - ואת הגנים"

השאלות, הבעיות וההתנגדות לקראת החזרה ללימודים: "התנאים מסכנים אותנו"

איומים למניעת החזרה למסגרות החינוך: "החלטה הזויה ומנותקת מהשטח"

 

דגנית קליין, בעלת גן פרטי בנתניה, אמרה הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי אינה מתכוונת לפתוח את הגן ביום ראשון. "שלחתי אתמול הודעה מאוד כואבת להורים, שאני נאלצת שלא לפתוח את הגן - כי אין לי שום הנחיה ברורה", אמרה קליין, "אני לא יודעת מה לעשות, באמת לא יודעת. כולנו מתוך שליחות במקצוע הזה, כולנו רוצות לחזור, מתגעגעות, אבל זה לא יכול להיות בכל מחיר"

גן ילדים ()
גן ילדים בראשון לציון
 

לדברי קליין, "בשבילי זה עדיין בוקר עצוב - כבר חודש וחצי. המתווה מאוד לא מתאים לגני הילדים שלנו, לגילי 3-0. הוא לא ברור, אין בו הנחיות בריאותיות, אנחנו תלושים, או מישהו שם תלוש מהמציאות, מה עושים עם הגילאים האלה? איך מטפלים בהם? איך אנחנו אמורות לחזור? סימן השאלה מאוד גדול".

 

- אין לך תשובה לשאלה איך להתמודד עם הילדים?

"לי ולכל הגננות במגזר הפרטי אין שום מתווה או מסמך איך אנחנו חוזרים לטפל בילדים בגילאים 3-0".

 

- ממה אתן חוששות?

"אנחנו סגורים בבית חודש וחצי עם הנחיות מאוד ברורות, ואני אומרת אוקיי, הכל היה מבורך, עכשיו אנחנו משתחררים, ולדעתי משחררים מהר מדי - אבל אני רק גננת. איך אני חוזרת לטפל בכל הכללים עם גילאי 0-3? איך אני שומרת מרחק? כן נוגעת, לא נוגעת? מסכה? שטיפת ידיים? מה מחטאים?

 

"עם ילדים בגיל הזה אי אפשר שלא לגעת בהם. מה קורה אם ילדים נדבקים בגן? מה קורה עם הורה נדבק בגן? סוגרים את הגן, פותחים את הגן? מה קורה ברמה הרגשית? ילד שלא היה בגן חודש וחצי צריך לחזור בהדרגתיות, אם יחזור פעם בשבוע לגן לא יהיה לו רצף, איך נתמודד עם זה?".

המתווה לפתיחת מערכת החינוך דגנית קליין גננת נגיף הקורונה קורונה ()
"מתגעגעות, אך לא נחזור בכל מחיר". דגנית קליין
 

- האם זה בכלל ריאלי לבקש לחטא את הצעצועים או את השולחנות?

"אני יכולה לחטא אותם בבוקר, אני לא יודעת איך. הילדים בגיל הזה לומדים דרך מגע, הם מתפתחים בדרך הזאת, הם נוגעים ומכניסים לפה, בובות, צבעים, איך אני אמורה לעשות את זה? זה לא ריאלי בכלל. בעיקר לא שמירת המרחק".

 

סוגיה נוספת שהעלתה קליין היא שאלת העלויות: "אין לי שום ביטחון מה יקרה אם אני נאלצת לסגור את הגן עוד פעם, או מי נושא בהוצאות של כל החיטוי וכל ההכנה לגן? נצטרך לגבות מההורים עוד כסף?".

 

- אתן מפחדות?

"בהחלט אנחנו מפחדות, וזה חוסר אחריות של הממשלה. הממשלה גילתה אחריות מדהימה בטיפול בסביבה, אבל בשחרור מה קורה? בגלל אפס הנחיות ואפס אחריות, אני נאלצת שלא לפתוח את הגן, אני לא יכולה לקחת את האחריות הזאת.

 

"הכי חמור כרגע לדעתנו זה באמת שאין תשובות לשום דבר. אין מתווה מסודר איך אנחנו חוזרים ומי לוקח אחריות על מה שקורה בתוך הגן. אנחנו במצוקה מאוד קשה, כדאי שמישהו שם למעלה יחשוב מה עושים עם הילדים בגילאים האלה, שלא נולדים ישר בגיל 3.

 

"זה לא שיש מעט הנחיות - אין הנחיות הכלל - מבחינת איך עובדים או מבחינת השיקולים הרגשיים והכלכליים. המדינה נמצאת במצב מגפה, והיא צריכה לתת מענה לכל המגזרים, ולכל הגנים".

 

"נעמוד על הרגליים האחוריות ונילחם בכוח"

חנן דגן, מנכ"ל איחוד גני הילדים, אמר בריאיון לאולפן ynet: "בגדול אנחנו רוצים לפתוח ולהתחיל לעבוד, אנחנו מתגעגעים לילדים. אבל, ויש פה אבל גדול, אנחנו רואים את משרד הבריאות שהוא משרד מקצועי ועובד יפה - רק לא לגמרי. באים ומחליטים, כן? מבחינה בריאותית. אבל איך זה עובד בגן? מישהו שיבוא ויישב איתנו ממשרד בריאות ויראה איך עובדים עם ילדים בגיל שנה, שנתיים. אבל אף אחד לא יעשה את זה, זה לא המקצוע שלהם והם לא יודעים.

 

"אני אומר, בואו ונשב ונבנה מתווה איך אנחנו באים ועושים את כל הבטיחות והמקסימום בשביל הילדים. אנחנו לא יכולים בלי לחבק ילד, אנחנו לא יכולים להחליף חיתול ממרחק של 2 מטר, יש פה דברים שהם בלתי אפשריים. אי אפשר להרחיק ילדים אחד מהשני. הרי לילדים יש צורך מסוים. אנחנו יודעים את זה, אז בואו שבו איתנו ונראה איך עושים את זה בצורה הנכונה".

 

 

-לא ישבו ודיברו איתכם?

דגן: "ממש לא, קיבלו החלטות הזויות לגמרי לבד. בלי התייעצות, בלי לבוא ולראות. זה המקצוע שלנו, בואו ושבו איתנו. אני מבין את המקצוע שלכם - אני לא יכול ללמד את כל הדוקטורים והפרופסורים מה לעשות מבחינה רפואית. אבל כדי שנדע כולנו מה לעשות, בואו שבו ונראה איך יוצרים את החיטוי, איך יוצרים מינימום סיכויי הידבקות. מה אנחנו עושים עם עובדות מבוגרות אצלנו? האם ההורים נכנסים לגן? לי זה ברור שההורים יצטרכו למסור את הילדים בחוץ, אבל בואו תתנו את ההנחיות בצורה ברורה".

 

- כיוון שהרבה סייעות מבוגרות לא תגענה, אתה צריך סיוע מבחינת כוח אדם?

"להערכתי כ-40% מהעובדים הם מעל גיל 55 ונמצאים באוכלוסיית סיכון, וזה לא מעט. מדובר בכ-45 אלף עובדים, מתוך כ-100 אלף עובדים בענף. משרד החינוך קיבל את כל הנושא של מורות חיילות לעזרה. אבל ההתייחסות לגנים הפרטים לא קיימת. במדינת ישראל, ילדים נולדים בגיל 3. כאשר אנחנו באים ואומרים, מה אם תהיה הידבקות בגן? גם פה יש בעיה. אנחנו צריכים את רשת הביטחון, אנחנו לא נקרוס טוטאלית.

 

האם תפתחו את הגנים ביום ראשון?

דגן: "הם לא יוכלו להיפתח. אנחנו נצטרך שמדינת ישראל תראה איך אנחנו עובדים עם זה, לא רק מבחינת הבריאות אלא גם מבחינה כלכלית.

 

"במשרד האוצר אומרים לנו בשיחות שאנחנו מנהלים איתם - שבקבוצות קטנות העלויות יהיו גבוהות יותר פר ילד, ושההורים ישלמו יותר. זה הרי הזוי. גם ככה מחיר גבוה, במקום לבוא ולראות איך מורידים עלויות, מורדים את המיסוי שנוכל להוריד להורים - זה לא חינוך לעשירים בלבד - אנחנו מדברים על להעלות את התשלום.

3082 ()
 

"זו הסיבה שאנחנו היום, בשעה 17:30 נהיה בכיכר רבין בתל אביב. נעמוד על הרגליים האחוריות ונילחם בכוח, אנחנו לא נוותר. אנחנו רוצים פה שיתחילו להתייחס אלינו, שיתחילו לקחת ברצינות. מדינת ישראל צריכה להבין שהחינוך בגיל הרך הוא אחד הדברים החשובים ביותר. זה דור העתיד שלנו מהגילאים האלה מתקדמים הלאה, אלה מנהיגי העתיד שלנו, זה ראש הממשלה העתידי שלנו. המנהיגים הבאים בתור יבואו משם".

 

אב לתינוקת: אי אפשר להנחית הנחיה - בלי הוראות מדויקות"

מיכאל הראל, אב לתינוקת בת שנה וחודשיים, הוסיף: "אני רוצה לחזק את ידם של הגננים והגננות שבעצם לקחו אחריות. במקום שהממשלה שלנו תיקח אחריות. אני לא נגד לפתוח את הגנים, אבל אם הממשלה מחליטה לפתוח, בייחוד לגילאים האלה, היא צריכה לתת את ההחלטה עד הסוף ולא חצי החלטה. אי אפשר להנחית הנחיה לפתוח את הגנים, לא לתת הוראות מדויקות, לא לדאוג לחיטוי, לא לדאוג לאמצעים שאתה יודע שיוכלו לפעול במצב שלנו".

 

- האם ביום ראשון לא תיקח את הבת שלך לגן?

"קודם כל הגן שלנו סגור. קיבלנו הודעה מהגננת שהגן לא ייפתח, בגלל שהם לא יכולים לפעול במצב הזה ולטפל בילדים במצב הזה. אני מזכיר לך, גיל שנה וחודשיים זה ילדה ששמה כל דבר בפה. צריך להאכיל אותה, צריך לחתל אותה, היא בוכה. היא תיחשף לגננת שפתאום עוטה מסכה וכפפות, אני לא חושב שהם באמת חשבו על זה עד הסוף.

 

"הילדה בבית, אשתי מורה שחייבת להתייצב בבית הספר ביום ראשון. אני עצמאי וכמובן נפגעתי מהקורונה ורק עכשיו התחלנו לחזור לפעילות. בסבתא ובסבא אי אפשר להשתמש כי הם בקבוצת סיכון וגם חולים. אז גם אם יפתחו את הגנים, אני לא יכול למצוא פתרון באמת. חבל שלא חשבו על זה עד הסוף, אלא ישר הנחיתו הוראה בלי להיכנס לפרטים הקטנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים