הגיל שבו ילדים מתחילים להיות חברותיים
הם עוד לא מדברים ולא מצליחים להביע את עצמם בצורה אופטימלית אבל תינוקות נולדים עם יכולות חברתיות, ובגיל חצי שנה מתחילים להביע עניין בעולם. למה חשוב לעזור להם לטפח כישורים חברתיים כבר בגיל צעיר ואיך אפשר לעשות את זה?
כל מומחה בתחום החינוך יודע לומר שהיכולות החברתיות של הילדים משפיעות על מצבם בבית ספר ובהמשך גם על היכולות שלהם בשוק העבודה, אבל האם היכולות האלו משמעותיות כבר בגיל כמה חודשים? "בשני העשורים האחרונים צמח והתרחב מאוד תחום המחקר בתינוקות, במיוחד חקר התפתחות מוחם של תינוקות והקשר של התפתחות זו ליכולות הרגשיות והחברתיות", מסבירה ד"ר עדה בקר, מומחית להתפתחות חברתית בגיל הרך ומחברת הספר שיצא לאחרונה "נולד להיות חברותי".
"נושא ההתפתחות החברתית של תינוקות מעסיק אותי כבר שנים רבות", אומרת ד"ר בקר שמפקחת ומדריכה במעונות יום ובפעוטונים. "המתנה הכי גדולה וחשובה שקיבלנו מיד עם לידתנו היא היכולת לחבור לבני האדם שסביבנו - החל מהורים, אחים ואחיות וקרובי המשפחה אחרים, ובהמשך חברים, בני זוג וילדים משלנו".
איך אפשר לעזור לתינוק לפתח את היכולות החברתיות שלו ולמה זה חשוב בגיל כל כך צעיר ולא לחכות למשל לגיל שלוש?
"לא במקרה התינוק נולד עם יכולות חברתיות ראשוניות ובסיסיות. יכולות אלה מכוונות לשרת את התינוק מיומו הראשון בקשר שלו עם הוריו שיאפשרו לו לשרוד ולשגשג.
"חשבו מה קורה לתינוק שנולד ללא מיומנויות אלה, ללא היכולת ליצור קשר עין, לחייך או להשמיע קולות בתגובה לקולות ההורה. תינוק שאינו זוכה לטיפוח של יכולות אלה יתקשה מאוד, עוד לפני גיל שלוש, ליצור קשרים עם בני גילו. פיתוח היכולות המולדות האלה נעשה כמובן בסיוע ההורים הרגישים לפעולות החברתיות של התינוק ומגיבים אליהן בעידוד וטיפוח".
יש תינוקות שמרגישים בנוח עם זרים ויש כאלו שלא - האם מדובר במשהו מולד או בחינוך של ההורים?
"כמו בכל מרכיב בהתפתחותם של ילדים, התנהגותם של תינוקות נובעת הן ממרכיבים מולדים-גנטיים והן מההשפעה של התנהגות ההורים לכשעצמה, למשל - אם הם חברותיים, איך היחסים ביניהם, איך הם מתייחסים לבני משפחה אחרים והאם יש להם חברים, והן מהיחס שלהם לתינוק - צורת הטיפול, ההבעה הרגשית כלפי התינוק, הדרך שבה ההורים מתווכים לו את המציאות החברתית וכמות האפשרויות החברתיות שהם מציעים לתינוק, למשל האם הם מפגישים בין תינוקות ומאפשרים לשהות אחד ליד השני ולהביט זה בזה.
"חרדת זרים היא תופעה מולדת שיש לה חשיבות להישרדות התינוק, ומטרתה להגן עליו מאנשים זרים שעלולים להזיק לו. הורים אמורים לעזור לילד להבחין בין אנשים זרים באמת שמהם צריך להיזהר לבין אנשים שהוא תופס כזרים אבל הם מוכרים להורים. בשנת החיים הראשונה כל אדם שאינו נמצא ביחס תכוף עם התינוק נתפס על ידי התינוק כאדם זר".
קראו עוד:
לקלח תינוק בפעם הראשונה - "רעדתי מפחד"
איך פחדים של אבות עוזרים לילדים?
המדריך המלא לעולם הטעימות לתינוקות
מאיזה גיל יש טעם להכיר לפעוטות חברים? מתי הם מתחילים להתעניין בתינוקות אחרים?
"בערך בגיל חצי שנה התינוק מתחיל להביע עניין רב בעולם שסביבו. שלב זה מכונה 'עם הפנים אל העולם'. התינוק לומד להתעניין בעולם שסביבו, הוא מביט בו, מחקה את מה שקורה סביבו ומוכן להיות בקשר עם תינוקות, ילדים ואנשים.
"על ההכרות הראשונה של התינוק עם תינוק אחר צריך להביט בזכוכית מגדלת - כל תנועה קטנה היא משמעותית. המבטים שהם שולחים אחד לשני, שליחת היד כדי לגעת בתינוק אחר. פיזית הם כמובן מתקשים ליצור קשר אבל רגשית הם כבר מאוד מעוניינים להתחבר".
הורים מתלבטים לפעמים אם לקחת לילד מטפלת או להכניס אותו למשפחתון. מהו הגיל הנכון לדעתך להכניס את הילד למסגרת עם ילדים נוספים?
"גיל שנה וחצי-שנתיים עשוי להיות זמן טוב להכניס בארץ למסגרת קטנה של מספר ילדים. הפעוט כבר הולך באופן יציב, הוא מסוגל ליצור תקשורת יעילה עם המטפלת וליהנות מדי פעם מחברתם של שאר הילדים.
"עדיף כמובן שהמסגרת תסתיים לקראת שעת הצהרים. בגיל שנתיים-שנתיים וחצי ומעלה קל לילדים יותר להסתגל למסגרת חדשה ולהפיק ממנה תועלת חברתית רבה יותר".
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
התייחסת בספר לחשיבות האמפתיה - מדוע היא כל כך חשובה ואיך אפשר ללמד ילדים להיות אמפתיים כבר בגיל צעיר?
"אנחנו נולדים כחלק ממכלול אנושי ותלויים בכל נפשנו וגופנו באנשים סביבנו, ובעזרתם אנחנו רוצים לגדול ולפתח יכולות של שיתוף פעולה, הדדיות, דיאלוג ועוד כי אלו הם מרכיבי החיים הבסיסיים.
"האמפתיה היא הרגש שמאפשר לנו להיות קשובים לצרכים של אנשים אחרים, במיוחד לקרובים לנו, אבל גם לאחרים, שייתכן שאיננו מכירים, ולמצוא בתוכנו את היכולת לפעול כדי לעזור להם ולהקל על כאבם.
"היכולת האמפתית היא מולדת אבל כדי שהיא תשתמר ותהיה יעילה על ההורים להדגים בפני התינוק מה פירוש להיות אמפתי. ניתן לעשות זאת באמצעים פשוטים, למשל כשאנו רואים או שומעים תינוק בוכה ניגש עם התינוק שלנו ונברר למה הוא בוכה ונציע עזרה.
"כשמישהו בסביבתו של התינוק חווה חוויה כואבת או שהוא במצוקה, תשומת הלב שנסב לכאב זה והנסיון שלנו לעזור לאדם הכואב והמשפט הפשוט שנפנה אל התינוק - 'אתה רואה, לתינוק נפל הצעצוע ואנחנו הרמנו אותו והחזרנו לו', הוא שיעשה את העבודה".
אם היית צריכה לתת עצה אחת להורים צעירים בכל הנוגע לחינוך ילדים - מה היית אומרת להם?
"התינוק שלכם נולד כשהוא זקוק לטיפול, לתשומת הלב לאהבה ולטיפוח שלכם, אבל בתוך הטיפול האינטנסיבי הזה אנחנו שוכחים לעיתים שהוא בן אדם משל עצמו והוא זקוק למרחב מחיה.
"הוא זקוק לאפשרות להשתמש בכוחותיו כדי להתקיים באופן עצמאי. למשל לפקוח את עיניו בגיל חודשיים ולהביט בנעשה סביבו, או באצבעות ידיו, או למצוץ בשקט מוצץ, דקה או אף פחות בכוחות עצמו בלי להיות באינטראקציה עם ההורה".