שתף קטע נבחר

הדרך הבטוחה לטפל בחום אצל ילדים

מתי לתת תרופה, למה לא מומלץ לשלב בין תרופות שונות להורדת חום ובאילו מקרים חייבים לגשת לרופא. מדריך להורה הצעיר

בשיתוף רקיט בנקיזר

 

חום גבוה אצל ילדים הוא תופעה מוכרת אך עדיין יש לא מעט הורים שנלחצים ולא בטוחים מה ההבדל בין התרופות והאם אפשר לשלב ביניהן. "חום הוא שינוי של טמפרטורה בגוף והוא דבר חיובי, משום שהוא מסמן לנו שמשהו לא תקין וזה סימן עבורנו שמתפתחת מחלה", מסבירה ד"ר עדי קליין, רופאת ילדים.

 

מה מוגדר חום?

"חום מוגדר כ-38 מעלות. הרבה פעמים שואלים אותי אם 37.8 נחשב חום. 37.8 זה תקין, אבל בדרך כלל מסמן שמשהו מתפתח והחום צפוי ככל הנראה לעלות. הדרך המהימנה למדידת חום היא בפי הטבעת, אבל לא חובה. לקטנטנים אפשר גם למדוד בבית השחי, רק חשוב להוסיף חצי מעלה ומעל גיל חמש ניתן להשתמש במד חום דיגיטלי".

 

שילוב בין תרופות עלול לגרום לטעות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שילוב בין תרופות עלול לגרום לטעות(צילום: shutterstock)

מה ההבדל בין התרופות?

"תרופות המבוססות על חומר פעיל איבופרופן, כדוגמת נורופן, הן בעלות השפעה מהירה יותר, מורידות חום לזמן ממושך, וניתן להשתמש בכל שש שעות. חשוב להדגיש כי מתחת לגיל שלושה חודשים יש להיוועץ עם רופא.

 

"תרופות נוספת להורדת חום, ממשפחת הפארצטמול, כדוגמת אקמולי, משפיעות תוך כחצי שעה והשימוש הוא כל ארבע שעות. לילדים מעל גיל 12, ניתן לבחור גם באופטלגין להורדת חום.

 

"אם הילד מקיא, ולא מוכן לצרוך תרופות דרך הפה, ניתן לתת לו נורופן או אקמולי דרך פתילות, כאשר ההמלצה היא לבחור בתרופה שמכירים, הן את המינון והן את דרכי מתן התרופה".

 

האם ניתן לשלב בין שני סוגים של תרופות?

"מחקרים רבים מצביעים על כך ששילוב בין תרופות שונות להורדת חום, דוגמת איבופרופן ופארצטמול, עלול לגרום לטעות אשר גדולה מהתועלת בשילוב, משום שלכל תרופה יש מינונים שונים ומזרקים שונים ויש סיכון לטעות ולתת מינון גבוה מדי.

 

"מינון חסר או יתר של תרופה הוא אחת הסכנות המרכזיות בשילוב בין תרופות להורדת חום ולכן עדיף להימנע לחלוטין משילוב בין תרופות.

 

"אם הילד חש ברע, יש לו צמרמורות ונראה שהתרופה לא השפיעה עליו, ניתן לשלב, אבל מדובר במצבים נדירים, וקודם כל חשוב להיבדק ולהבין מה הסיבה לחום הגבוה".

  

מינון חסר או יתר של תרופה מסוכן מאוד (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מינון חסר או יתר של תרופה מסוכן מאוד(צילום: shutterstock)

טיפול נכון בילד

ד"ר קליין מדגישה, כי "בקרב תינוקות עד גיל שלושה חודשים, כל חום מחייב בדיקה רפואית מדוקדקת, כדי לשלול מחלה חיידקית, משום שבגיל הזה יש סיכון גבוה יותר למחלה חיידקית על פני מחלה ויראלית, ולכן אי אפשר רק לתת תרופה להורדת חום וזהו , חום מחייב בדיקה.

 

"לילדים גדולים יותר, אם יש חום והילד לא אוכל ולא שותה, יש חשש להתייבשות, שינוי במצב הכרה, בעיה נשימתית - יש לפנות לרופא בדחיפות. בשאר המצבים, אם יש חום והילד מרגיש בסדר והוא מעל גיל שלושה חודשים, מסוגל לשתות, להגיד שכואב לו כשהוא כבר יודע לדבר, אפשר לחכות ולא למהר לפנות לרופא, וכמובן כל מקרה לגופו".

 

6 טעויות שהורים עושים בשנה הראשונה

 

בזמן חום, הורים רבים נוטים לשים קומפרסים או לקלח את הילד באמבטיות פושרות. במצבים אלו ד"ר קליין מחדדת כי ההמלצה לא לשים קומפרסים קרים או אלכוהול. כדאי להתחיל לדבריה טיפול תרופתי ואז אמבטיה יכולה להקל, אך בוודאי לא באה להחליף תרופה.

 

"כשיש מחלה זיהומית החום עוזר לגוף להתמודד", היא מסבירה. "מטרת הטיפול להורדת חום היא לא להתמודד עם החיידק, אלא כדי שהילד ירגיש טוב, יאכל, יראה טלוויזיה. הטיפול הוא בהרגשתו של הילד ולא בחום", מדגישה ד"ר קליין.

 

מתי מומלץ לחזור למסגרות?

"כל עוד יש חום, המחלה פעילה, הווירוס, החיידק עדין מדבקים, כך זה במרבית המחלות. כשאין חום, הסיכוי להדבקה נמוך יותר. גם אם אין חום, לשים לב איך הילד מרגיש ומתפקד. זמן החזרה לגן תלוי כמובן לא רק בחום, אלא בסיבה למחלה".

 

בשיתוף רקיט בנקיזר


פורסם לראשונה 23/05/2019 07:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"אמבטיה יכולה להקל אבל היא לא תחליף לתרופה"
צילום: shutterstock
מומלצים