בכנסת: "צים גרמה נזק לקשרי ישראל-יפן"
ח"כ אהוד רצאבי, המשמש כיו"ר אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-יפן: "ההכחשה הראשונית של החברה בנוגע לתאונה הציגה את ישראל כמדינה שבורחת מאחריות". מנגד, גורמים ביפן הביעו קורת רוח מההתנצלות של החברה והצעת הפיצויים
חקירת התאונה הימית בצפון יפן נכנסת להילוך גבוה. משמר החופים היפני הודיע היום (יום ד') כי ישגר להונג קונג ארבעה חוקרים מטעמו כדי להמשיך בחקירת אנשי צוות האניה "צים אסיה" שהייתה מעורבת בתאונה, בה נהרגו שבעה דייגים יפנים.
בכך נענות הרשויות היפניות להצעתם של אנשי "צים" להצטרף אליהם בחקירת האירוע. בנוסף על הצוות היפני והצוות של "צים", גם חוקר של משרד התחבורה צפוי להגיע בקרוב להונג קונג כדי לתשאל את אנשי הצוות. מנכ"ל "צים" יטוס מחר להוקאידו בצפון יפן וייפגש עם המושלת המקומית. ביום שישי הוא צפוי להיפגש עם נציגי משפחות ההרוגים. רב החובל של האניה הישראלית, משה בן דוד, צפוי לטוס לישראל בימים הקרובים לתשאול בחברת צים, ובמקומו ישוגר רב חובל מחליף לאניה.
במקביל פנתה לראשונה ממשלת יפן לממשלת ישראל בנושא. באמצעות משרד החוץ היפני, והשגרירויות בטוקיו ובתל אביב, הגישה הממשלה היפנית רשימה של דרישות. בירושלים הסכימו לכל הדרישות היפניות והדגישו שהחוקרים היפנים יקבלו כל מידע שיבקשו. לבקשות משמעות רבה שכן האירוע התרחש במים בינלאומיים ולפיכך ליפן אין סמכות לפעול בעצמה נגד החברה, אלא באמצעות ישראל או גורמים בינלאומיים כגון בית המשפט הבינלאומית לימאים.
נציגי "צים" מתנצלים בטוקיו (צילום באדיבות "יומיוּרי שימבוּן")
בתוך כך מתח ח"כ אהוד רצאבי (שינוי) ביקורת חריפה על "צים", על שגרמה לטענתו נזק לקשרים המתהדקים בין ישראל ויפן. רצאבי, יו"ר אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-יפן, אמר שההכחשה הראשונית של החברה בנוגע לתאונה מבלי לבדוק את העובדות, הציגה את ישראל כמדינה שבורחת מאחריות.
רצאבי גינה את התנהלות "צים" בפרשה וקרא לה "לחקור את התאונה והתנהגות הצוות, להסיק המסקנות הנדרשות נגד האחראים ולסייע למשפחות הנספים כולל פיצוי כספי נדיב". רצאבי שוחח בנושא עם שגריר יפן בישראל ועם בכיר במשרד החוץ היפני, והעביר בשם הכנסת את תנחומיו למשפחות הנספים. הוא הביע תקווה שהפעילות הדיפלומטית הנמרצת של משרד החוץ, והצעדים שננקטים כעת על ידי "צים" יסייעו לשיקום מהיר של הקשרים הכל-כך חשובים של ישראל עם יפן.
עיתון יפני: הדייגים היו צריכים לזוז
בינתיים נותרה בעינה השאלה האם ההתנצלות של "צים" והצעת הפיצויים תצליח למחות את הרושם הראשוני שנוצר כשדווח על תאונת "פגע וברח" וכשהכחישה החברה את מעורבותה באירוע. לפי שעה נראה שהפעולות בהן נקטה החברה מתקבלות בקורת רוח ביפן. שגריר ישראל ביפן אלי כהן סיפר ל-ynet כי קיבל מספר רב של פניות שהביעו באזניו שביעות רצון. גורמים במגזר העסקי בטוקיו הביעו גם הם באזני ynet קורת רוח מהטיפול של החברה בפרשה.
כלי התקשורת ביפן מדווחים באופן בולט למדי על הפרשה. להבלטה מיוחדת זכתה מסיבת העיתונאים בטוקיו בה השתתפו אתמול נציגי "צים". מנכ"ל החברה, דורון גודר, הביע בפני התקשורת את התנצלותו והבטיח לפצות את משפחות הקורבנות.
עיתון מרכזי בהוקאידו פירסם מאמר מערכת על הפרשה. "זה מתבקש שבעלי חברת הספנות יכירו במעורבות באירוע וינקטו בצעדים אמיתיים להגיב...", כתב "הוקאידו שימבון". "הבעיה היא שצוות האניה מכחיש שמדובר בתאונת 'פגע וברח', והחברה טוענת שהיא לא יכולה לתאר מצב בו רב החובל יעזוב את האזור אם הוא ידע שאירעה התנגשות. ואולם, ידוע מנתוני ראדר של ספינה אחרת, שהאניה הישראלית שינתה כיוון באופן פתאומי. ישנו חשד אם כן, שהאניה הישראלית לא יכולה הייתה להימנע מהתנגשות עם ספינת הדייגים ואז עזבה את האזור...".
העיתון מציין שסימני צבע של הספינה היפנית שנראו על האניה הישראלית הם הוכחה מוצקה. "גם אם יתברר שלא מדובר ב'פגע וברח', העובדה שהייתה התנגשות נותרה בעינה וכך גם החשד שהצופה של האניה הישראלית לא מילא את חובתו. לפיכך, החברה הישראלית לא יכולה להתעלם מאחריותה...".
אך העיתון מציין גם כי על פי חוקי הימאות, כאשר שני כלי שיט נמצאים בנתיב התנגשות, זה שנמצא מימין אמור לתת זכות קדימה. על פי המידע הידוע, הספינה היפנית הייתה מימין. עם זאת, העיתון מדגיש כי כאשר שני כלי השיט קרובים, על שניהם חלה החובה לעצור. דובר "צים" ציין בהקשר זה שברור למדי שלאניה הישראלית הכבדה והגדולה קשה יותר לתמרן לעומת הספינה היפנית הקלה יחסית.
גורם ב"צים": לא הייתה התרעה לפני ההתנגשות
גורם ב"צים" שב והכחיש היום פרסומים לפיהם מערכות הרדאר של האניה זיהו את ספינת הדייגים היפנית לפני ההתנגשות. הוא סיפר ששוחח עם אנשי האניה ו"הקצין התורן מתעקש לטעון שלא הבחין בכל סימן ברדאר שמתריע על הפגיעה, לא לפניה ולא לאחריה". הוא גם מחה על הסיקור התקשורתי שהתמקד בעובדה שרב החובל של האניה ישן בעת האירוע. הוא אמר שההתייחסות לכך אינה רצינית שכן ברור למדי שלא מצפים מרב החובל לא לישון לאורך כל חודשי ההפלגה.
הגורם ומקור נוסף בחברה אמרו ל-ynet שהחקירה בנושא בעיצומה ואין טעם למהר ולהעלות ספקולציות בנושא אשמים. עם זאת שניהם ציינו שמאחר שלא רב החובל אלא הקצין השני היה במשמרת, עדותו היא המשמעותית והחיונית ביותר לצורך החקירה והניסיון לברר האם אכן הייתה התרעה לפני ההתנגשות, והאם היא הורגשה על האניה.
בחברה הכחישו את הדיווחים ביפן לפיהם האניה שינתה כיוון באופן פתאומי סמוך לזמן המשוער של ההתנגשות, וכי הדבר מטיל על התנהגות אנשי הצוות חשד שהרגישו בחבטה. בתגובה לשאלה האם היה ניסיון של החברה להסתיר את האירוע אמר הגורם שאין טעם להסתיר אירוע בקנה מידה כזה משום שיש נתוני ניווט ותצלומים.