שתף קטע נבחר

 

מדריך: כך תקנו קופונים בחוכמה

קופוני ההנחות השתלבו היטב עם הרצון הישראלי "לא לצאת פראייר". לרוב מדובר בחיסכון אמיתי, אך יש להיזהר מרכישת דברים לא נחוצים. מדובר בשפה חדשה ששווה ללמוד לדבר

טרנד הקופונים הולך ומתרחב בישראל, לאחר שיובא אלינו בארה"ב. לא מעט ישראלים מנויים כיום לאתר קופונים אחד לפחות, ואלפי ישראלים פותחים מול אתרים אלו את הבוקר. על פי הנתונים, בכל שבוע נפתחים בארץ כ-3 אתרי קופונים או ריכוז קופונים, שבהם מוצעים לגולשים עשרות דילים בהנחות משמעותיות מדי שבוע.

 

טורים נוספים של גיל אורלי:

 

ייבואו של טרנד הקופונים לישראל, התחיל בסימן שאלה, עקב העדר היסטורית שימוש בקופונים בארץ, אך מהר מאד ההיסטוריה הפכה להיסטריה. הקופונים התחברו לרצון הישראלי "לא לצאת פראייר" וקנייה ב-50% נראתה כמו הזדמנות שאסור לפספס.  

 

על אף החסכון הכספי הגלום ברכישת קופונים, שימוש בלתי מבוקר בהם טומן בחובו כמה סכנות לתקציב - בדיוק כמו סיבוב בקניון. ברגע שנרשמת לאתר הקופונים - ובואו נודה שלרוב לא מדובר באתר אחד בלבד - אנחנו נחשפים לעוד ועוד מסרים שיווקיים שמציעים לנו להיכנס ולרכוש עוד מוצר או ארוחה. הסטטיסטיקה מוכיחה שככל שאתה חשוף יותר כך הסיכוי שתרכוש עוד, גבוה יותר.

 

והפיתוי אכן גדול. הנחה של 50% ברכישת כרטיסים להצגה, ארוחה זוגית במסעדה, או טיפול יופי שממילא זקוקים לו, מקשה על היכולת שלנו לומר "לא". לכך נוסף הפורמט המפתה של אתרים אלה: ההנחה מובלטת בהם בגדול, התמונה מפתה, התיאורים נלהבים והשעון המתקתק בצד מבהיר לנו שההחלטה על הרכישה חייבת להתרחש עתה - או לעולם לא.

 

סיבוב בקניון הווירטואלי

אתרי הקופונים הם למעשה הקניון הווירטואלי החדש. בדיוק כפי שעלינו להיזהר מכניעה לפיתויים בסיבוב בקניון, בכדי לשמור על התקציב, עלינו להיזהר מהיסחפות אחר הקופונים. על אף שקנייה בהנחה היא צעד נכון מבחינה כלכלית, התנהלות ספונטאנית עלולה לגרום לנו לחור בתקציב המשפחתי. אנחנו בעד חיסכון - אבל חשוב לזכור שמסגרת תקציב ותכנון נכון הם המפתח העיקרי.

 

ממה כדאי להיזהר? כאשר אנו מתמקדים בחסכון ונהנים ממנו, אנו מתעלמים מההוצאה, ונמצאים בסכנה ברורה של חריגה מהתקציב. כדי לנצל נכון את אתרי הקופונים, המחשבה צריכה להיות מכוונת ל"כמה באפשרותי להוציא?" ולא ל"כמה חסכתי בעקבות הקנייה?". כמו כן צריך לזכור שלא כל הזדמנות טובה, טובה גם עבורנו.

 

איש מאיתנו לא רוצה לצאת פראייר ולהפסיד מבצע אטרקטיבי שקצוב בזמן, ועל כן אנו רוכשים למרות שאיננו יודעים מתי נספיק לממש את מאגר הקופונים שרכשנו. כדאי להימנע מצבירת קופונים וליהנות מאלה שכבר רכשתם לפני שתרכשו אחרים - וכך ליהנות פעמיים. זכרו: לאכול חמש פעמים באותה מסעדה באותו החודש עשוי להיות מהנה פחות מלאכול בה לעתים רחוקות.

 

וכדי לא לצאת ממש פראיירים מומלץ בחום: קניתים כבר את הקופון? נצלו אותו!. נתונים מראים כי כ-20% מהשוברים הנקנים לא באים בכלל לידי מימוש, מה שגורם לגולשים להפסיד כסף. 

 

רוכשים קופון? עשו זאת בתבונה

סוף מעשה במחשבה תחילה – לפני רכישת הקופון התייעצו עם התקציב ועם בן הזוג, ושאלו את עצמכם האם הקופון מתאים לתוכניות שלכם גם מבחינת פנאי וגם מבחינה תקציבית.

 

הגדירו גבולות – קל להסחף בקניית קופונים ועל כן חשוב להגדיר תקציב מוגבל עבורם מתוך מתקציב הפנאי. זכרו כי הקופונים מורידים חלק מהתקציב הנוכחי בעת קנייתם, וחלק מהתקציב בזמן המימוש שלהם.

 

אחד אחד – בכדי למקסם את ההנאה מהקופונים ולמנוע צבירת מלאי שיילך לפח, קנו בכל פעם קופון אחד וממשו אותו לפני שתקנו את האחר. כך תיהנו מכל קופון שתרכשו ותימנעו מצבירת מלאי יקר.

 

קראו אותיות קטנות – תכננתם לממש את הקופון למסעדה היוקרתית בחג האהבה? בדקו האם האותיות הקטנות מאפשרות זאת. לפני הקנייה כדאי להשקיע עוד שתי דקות בקריאת האותיות הקטנות ובווידוא השווי של הקופון עבורכם.

 

כמה זה באמת עולה לכם? לקופוני פנאי יש עלות נלווה כגון הטיפ, החנייה, הבייביסיטר ועוד. בדקו כי העלות המשוערת הסופית מתאימה לתקציב שלכם לפני שאתם לוחצים על כפתור הקנייה.

 

לא לשכוח – אין דבר מבאס יותר מלשלם סתם, ועל כן כדאי לסמן את תאריכי פקיעת התוקף של הקופונים בבעלותכם ולהקפיד להשתמש בהם לפני הרגע האחרון.

 

מוכרים, קונים – קניתם קופון וגיליתם שלא תוכלו להשתמש בו? פספסתם את הקופון המושלם עבורכם? בדקו באתרי יד שנייה האם תוכלו למכור או לקנות.

 

האם שווה להוציא על זה כסף? רוב ההצעות בקופונים לא יהיו מוכרות לכם מניסיון עבר. אם בכל זאת החלטתם להתנסות, נסו לחפש ביקורות על השירות או המוצר ולברר את הערך האמיתי של הקופון בו חשקתם, כיוון שעוגמת נפש בחצי מחיר, היא עדיין עוגמת נפש.

 

ביטול עסקה – כדאי למנוע עוגמת נפש בדקו מראש את אפשרויות ביטול העסקה של אתר הקופונים שבו אתם רוכשים.

 

הכותב הוא מנכ"ל חברת יבולים (מקבוצת מבטח-סיימון) המתמחה באימון וייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לפחות 20% מהקופנים לא באים לידי מימוש. לא חבל?
צילום: shutterstock
גיל אורלי
מומלצים