המצלמות פועלות: "לא מורידים עין ממד המהירות"
12 מצלמות פתחו את הפרויקט הגדול, וחלק מהנהגים מושפעים. "זה ממש מלחיץ, אין מי שלא נוסע לפעמים מעל המהירות המותרת". אחרים בטוחים בעצמם, נהגי מוניות חוששים משלילה. "אין ספק שזה יוסיף הרבה כסף למדינה, אבל מה יעשו איתו?"
מעכשיו - לא מסתכלים רק על הכביש: מצלמות המהירות שהחלו לפעול הבוקר (יום א') גרמו לחלק מהנהגים להוריד מעט את הרגל מהגז. היו כאלה שלא הסירו את העיניים ממד המהירות ווידאו כי הם נוסעים על-פי החוק. כפי שנחשף בשבוע שעבר ב-ynet, המצלמות יפיקו עד סוף פברואר דו"חות אזהרה בלבד, ולא קנסות לתשלום. לעת עתה הופעלו 12 מצלמות בלבד שינוידו בין 28 עמדות. מאגף התנועה נמסר כי סף האכיפה יעמוד על 5%-10% מעל המהירות המותרת.
מצלמים אתכם - כתבות אחרונות:
נייר עמדה: מצלמות אכיפה מעלות את מספר התאונות
מצלמות המהירות יפיקו תחילה רק דו"חות אזהרה
כך תתגוננו ממצלמות האכיפה החדשות - כולל קבצים להורדה
ניבה, שנוסעת מדי יום לעבודתה במרכז הארץ דרך קטע כביש שבו יש מצלמה, אמרה כי הרגלי הנהיגה שלה השתנו. "נסעתי הבוקר בחשש. זה ממש מלחיץ. אין אדם שלא נוסע לפעמים מעל המהירות המותרת", היא אמרה. "אף פעם לא צולמתי במצלמות הקודמות, עכשיו אין לדעת".
היא סיפרה על השינויים בהרגלי הנסיעה. "היום ממש נסעתי עם העיניים
על מד המהירות כל הדרך", היא סיפרה. "אני חושבת שזה בכלל לא יעזור למניעת תאונות הדרכים, כי הבעיה היא לא כשנוסעים טיפה מעל המהירות המותרת, אלא בבעיות בתשתיות".
מנגד, אמיר בוגנים, הנוסע מדי יום בקטע בכביש 4 שבו מותקנות מצלמות, אינו חושש: "לרוב אני לא עובר את ה-120 קמ"ש. אבל אם אמעד ואעבור זה יהיה מאוד כואב בכיס". הוא אמר כי הבוקר לא ראה שינוי במהירות הנסיעה של הנהגים בכביש. "לא ראיתי נהגים שנוסעים בצורה אטית יותר ונראה לי שרבים עדיין לא מודעים לכך".
עמנואלה אמית, שנוסעת גם היא באותו קטע כביש, מציעה שמד המהירות יתריע על נסיעה במהירות מופרזת. "אין ספק שזה יוסיף הרבה כסף לקופת המדינה", היא אמרה. "אני רק מקווה שישכילו להשתמש בכסף לשיפור הכבישים ולמלחמה בתאונות הדרכים".
לדעתה, המצלמות לא יגרמו לנהגים לנסוע לאט יותר. "אני חושבת שמהר מאוד הם ילמדו את מיקום המצלמות ואלו שייתפסו לא יהיו עברייני המהירות הסדרתיים, אלא דווקא אלה שלרגע חלמו קצת על הכביש ועברו את המהירות המותרת".
לא מעט נהגים משתמשים בגלאי מצלמות, צוריאל סרור הוא אחד מהם: "אני משתמש באחת מתוכנות ה- GPS, שמתריעות
על מכמונות מהירות. לכן אני לא חושב שהמצב יסייע בהורדת מספר תאונות הדרכים, אלא רק בהגדלת קופת המדינה".
ויש כאלו שחושבים לא רק על סכום הקנס, אלא גם על הנקודות שיבואו איתו - במיוחד אלו שמתפרנסים מנהיגה. שלומי, נהג מונית, אמר: "רק יעשו הרבה כסף על חשבון האזרח. בשבילי זה מסוכן כי מדובר גם בנקודות. במשך הזמן, אני עלול לצבור נקודות ולאבד את מקור הפרנסה. גם כך אנו, נהגי המוניות, זהירים, אך רבות מהתאונות אינן נגרמות ממהירות, אלא מחוסר ריכוז על הכביש".
היום החל השלב הראשון של הפרויקט הכולל בשלב הראשון 12 מצלמות - ארבע מצלמות מהירות ושמונה מצלמות רמזור.
עד סוף שלב ב' של הפרויקט, יופעלו בסך הכל 40 מצלמות מהירות ו-20 מצלמות רמזור, שינוידו בין 180 עמדות.