נשים מתבלבלות יותר בין מצערת לבלם, עובדה
מחקר שביצעה הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים, מגלה כי קרוב לשני שליש מהתאונות הנגרמות בגלל בלבול בין דוושות ההאצה והבלימה, נגרמות על-ידי נשים. עם זאת, גברים אחראים ל-60% מכלל התאונות
תאונות דרכים בהן הנהג מתבלבל בין דוושת ההאצה לדוושת הבלימה, נגרמות בעיקר על-ידי נשים - כך קובע מחקר חדש שביצעה ה-NHTSA, הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים ואחד מגופי המחקר החשובים ביותר בתעשיית הרכב. המחקר מצא כי קרוב לשני שליש מהתאונות הקלות המתרחשות בעיקר במגרשי חנייה, בהן נהג התבלבל ולחץ על דוושת ההאצה במקום על דוושת הבלימה, נגרמו על-ידי בנות המין הנשי - בעיקר נהגות מבוגרות יחסית. בכלל תאונות הדרכים, לעומת זאת, גברים היוו רוב ברור עם 60% מהתאונות.
עוד חדשות בערוץ הרכב של ynet:
- עדות שתזכה נהג? כנראה שאפשר להתעלם ממנה
- סבא-שטח עובר מתיחת פנים: מרצדס G קלאס
- למרות מחירי הדלק: אין ביקוש למיני משומשות
המחקר מצא כי השכיחות הגבוהה ביותר לתאונות הנובעות מהתבלבלות בדוושות, הינה בקרב נהגים מעל גיל 76 ומתחת ל-20. נהגים קשישים תפסו קרוב ל-40% מכלל הנהגים בפלח התאונות הזה. המחקר מבוסס על בדיקה של למעלה מ-2,400 תאונות, וניתוח של כ-900 דיווחים בתקשורת על תאונות שנבעו מלחיצה על המצערת במקום על הבלמים.
לפי הערכות החוקרים, הסיבה לשכיחות התאונות דווקא בקרב צעירים וזקנים, נעוצה בכך שאזורים במוח הדרושים לנהיגה אינם במיטבם בקרב שתי קבוצות גיל אלו. האזורים שאחראיים לתכנון, תשומת לב וארגון פעולות הם האחרונים שמתפתחים במוח של בני אדם, ולא מגיעים למלוא כושרם לפני גיל 20. אלו גם אזורים הנחשבים לנפגעים הראשונים מתופעות הזקנה, כך על-פי החוקרים.
תאונות הנגרמות משימוש לקוי בדוושות, פרצו לראשונה לתודעה בגלל תקלה בדגמי אודי בשנות ה-80, שהובילה להאצה לא רצונית של המכונית. הן חזרו לכותרות באמריקה בשנת 2003, כאשר נהג בן 86 לחץ בטעות על דוושת המצערת, נבהל, והתרסק לתוך שוק בסנטה מוניקה, קליפורניה. בתאונה נהרגו עשרה בני אדם ו-63 נפצעו.
מאוחר יותר, בסוף העשור שעבר, האצה לא-רצונית היוותה את עיקרה של פרשיית הקריאות לתיקון של טויוטה. מה שנחשד בתחילה כתקלה סדרתית במכוניות היצרנית, התגלה לבסוף על-ידי ה-NHTSA בעיקר כשורה של תאונות שנגרמו בגלל לחיצה על דוושת המצערת, במקום הבלמים, ופאניקה של הנהג.