"מחאת הטיטולים": נמאס מחיתולים יקרים
טלי לאור, אמא לבת שנתיים החליטה לומר עד כאן. החיתולים החד פעמיים יקרים מדי ולמעלה מ-1,200 הורים שהצטרפו אליה קוראים להורדת מחירים ומארגנים "יום ללא חיתולים". "נמאס לנו לנדוד בין רשתות כדי לחפש אחר המבצע הבא. אנחנו דורשים מחיר קבוע ופיקוח על המחירים"
האם ההורים יצליחו להרים מחאה חדשה - מחאת החיתולים החד פעמיים? רשתות השיווק טוענות שהן לא מרוויחות על חיתולים חד פעמיים, ואפילו מוכרות אותם במחירי הפסד, אבל להורים כבר מזמן נמאס מהמחירים הגבוהים. טלי לאור, אמא של שירה בת השנתיים, עיתונאית ודוקטורנטית למשפטים בבר אילן, החליטה לארגן "יום ללא חיתולים" בסוף יוני. תוך מספר ימים הצטרפו לקבוצה בפייסבוק שהקימה, "מחאת הטיטולים", 1,200 איש.
- מה נשאר ממלחמת החיתולים ותחליפי החלב
למעלה מ-20 הורים (מתוכם כ-7 גברים) הגיעו לבסוף השבוע האחרון לביתה של טלי שברמות השבים, כדי לומר עד כאן. בשבת הקרובה יתקיים מפגש נוסף שנושאו מחירי החיתולים החד פעמיים. האם הם יצליחו כמחאת הקוטג' לקבוע מחיר מקסימום חדש לחיתולים, או שיצליחו בערבון מוגבל, כמחאות נגד מחירי שאר מוצרי המזון?
"לקראת סוף החודש אנחנו יוזמים 'יום ללא טיטולים' (הכוונה אינה למותג "טיטולים", אלא לשם גנרי לחיתולים חד פעמיים. מ.ק). יהיה זה אקט מחאתי של יממה, במהלכה הורים יפסיקו את השימוש בחיתולים חד פעמיים במחאה על יוקר המוצר הזה", סיפרה לאור ל-ynet.
"איך יתכן שבארה"ב חיתול חד פעמי עולה 22-25 סנט ובארץ 1.20 ו-1.35 שקלים? למה המחיר הקבוע גבוה וצריך לרדוף אחרי מבצעים? אין סיבה שאריזת חיתולים תעלה יותר מ-42 שקל. נמאס לנו לנדוד בין רשתות כדי לחפש אחר המבצע הבא. אנחנו דורשים מחיר קבוע ופיקוח על המחירים".
בין 500 ל-600 שקל בחודש
אריזות של חיתולים חד פעמיים נמכרות בדרך כלל ברשתות השיווק במבצעי 2 ב-100 שקל, 2 ב-110 שקל, או במקרה הטוב במבצעים זמניים בהם המחיר יורד ל-50 ועד 35 שקל לאריזה ומספר האותיות הקטנות מזנק. החיתולים הזולים יותר, שמחירם נמוך באופן קבוע - טובים פחות, כך לטענת ההורים. המותג "טיטולים" הזול יחסית, נמכר לאחרונה במבצע: תוספת של 20% באותו מחיר, אך הוא לא נחשב מותג פרימיום כמו המותגים החזקים.
יוצא דופן הוא מותג החיתולים, "בייביסיטר", שלמרות שמתומחר ב-39.90 שקל לאריזה, יצרניו טוענים כי הוא איכותי בדיוק כמו שני המותגים השולטים בשוק: האגיס ופמפרס. אולם בשוק שנשלט על-ידי שתי חברות - המותג הזה לא נמכר בכל הרשתות.
"מאות אלפי משפחות בישראל עם שני ילדים לא גמולים מוציאות בין 500 ל-600 שקל בחודש על חיתולים, עוד לפני כל ההוצאות האחרות על הילדים", טוענת לאור. "זה המון. איך יתכן שעל מוצר בסיס כחיתולים מוציאים מאות שקלים בחודש? במשך שנים אילפו אותנו לקנות חיתולים במסגרת כל המבצעים האלה ואתה הופך לבן ערובה, שבוי של מבצעים, כך שאתה מקפץ חסר נשימה מסניף לסניף, ולא יודע לתכנן את הכיס והסל שלך".
חושבים ליזום מכירת חיתולים דרך האינטרנט
היוזמה נולדה כשלאור הגיעה לסופר ודרשו ממנה לשלם 70 שקל לחבילה אחת. "הבת שלי שירה אוטוטו נגמלת ולא רציתי לקנות שתי חבילות של חיתולים, רציתי אריזה אחת", סיפרה.
"נכנסתי לחנות מגה ושם חבילה עלתה 65 שקלים. אלה מחירים שלא יאומנו כי מדובר במוצר בסיס. אנחנו מחסלים בין 7 ל-10 חיתולים ביום בממוצע. זה המון. החלטתי שאני לא מוותרת ומתחילה לפעול בנידון".
היא ניסחה מכתבים לממונה על המחירים במשרד התמ"ת, ולממונה על ההגבלים העסקיים. שניהם השיבו שקיבלו את פנייהת והיא תיבדק. קבוצת הורים חברה לה ויחד החליטו על המטרות: מטרת העל היא להוריד מחירים ולקבע אותם. האמצעי: פתיחת השוק למותגים נוספים שרשתות מסרבות להכניסם אליהן והכנסה של חיתולים חד פעמיים לסל המוצרים המפוקחים.
לטענת לאור, "אנחנו גם חושבים ליזום מיזם כמו diapers.com האמריקני, - יוזמה של מכירת חיתולים דרך האינטרנט במחירים נמוכים, שנקנתה על-ידי אמזון".
"להבדיל מצעדת העגלות, שהיתה מחאה שהתרכזה בעיקר בנושא חינוך, המחאה שלנו היא מחאה צרכנית מאוד ספציפית, אבל אי אפשר לנתק לגמרי את הקשר. יוקר המחייה בארץ משליך ישירות על הצרכנים, במיוחד במוצרי צריכה. גרעין המייסדים שלנו מורכב מהורים בני מעמד הביניים שעובדים קשה ומתפרנסים בכבוד, לומדים, עושים מילואים וזכותם לקנות מוצר איכותי, רק שזה לא אומר שצריך לשחוט לנו את הכיס. מותר לנו לקנות מוצר איכותי, אנחנו עובדים קשה בשביל זה. מותר לנו לנסוע לצימר וללכת לסרט מדי פעם, זה לא אומר שאנחנו מפונקים, וגם מותר לנו לקנות חיתול איכותי שלא ידלוף. זה לא אומר שמותר לדרוש עליו 69 שקל או לכפות עלינו מבצעים דמיוניים".
מדוע "בייביסיטר" לא נכנס לכל הרשתות?
בינתיים מותג החיתלים "בייביסיטר" (BabySitter) שנכנס לשוק עם הבטחה גדולה: איכות כמו של פמפרס והאגיס ומחיר נמוך בכ-40%, נכנס לאט מדי לרשתות. זהו גורלו של מותג שמבקש להוריד את המחירים בשוק שבו שולטים שני מותגים ביד רמה, בעוד שמותג שלישי, טיטולים, שייך לאותה חברה שמשווקת את האגיס - חוגלה קימברלי.
לפני מספר שבועות בייביסיטר נכנס לרשת ויקטורי, אחרי ש"אימהות ביקשו", לפי אייל רביד מבעלי הרשת. אריזת חיתולי המותג נמכרת שם ב-39.90 שקל ולחברי מועדון ב-34.90 שקל. החיתולים נכנסו גם לרמי לוי, ניו פארם ומגה, אך לא לרשתות הגדולות שופרסל וסופר פארם. למה? חשש מתגובת המתחרות החזקות, בעיקר חוגלה קימברלי.
לפי נתוני היצרנית DPL, בייביסיטר, שנכנס לשוק ביולי 2011, הגיע למעלה מ-20% מהמכירות ברמי לוי ובניו פארם המכירות עומדות על 16.5% ממכירות החיתולים ברשת. במגה צופים כי יגיע ל-10% נתח שוק. אולם המותג הצליח הגיע רק ל-10% נתח שוק כיוון שלא נמכר בכל הרשתות.