שתף קטע נבחר
 

בטר פלייס: מאמצים אחרונים להצלת החברה

מצבה הפיננסי של חברת בטר פלייס הפך קריטי. אם לא ימצאו במפתיע משקיעים, לא יהיה מנוס אלא לסגור סופית את מיזם הטענת הרכב החשמלי של שי אגסי. מאות עובדים צפויים לאבד את מקום עבודתם

מכת חשמל  לבטר פלייס - הכסף נגמר, והעתיד מעולם לא נראה קודר יותר. הכסף בקופת בטר פלייס אזל, ובכירי החברה מנסים בשבועות האחרונים למצוא משקיעים שיזרימו מיידית מזומנים הדרושים להמשך הפעילות. אלא שלדברי מקורבים לחברה, עד כה לא הצליחו הבכירים להבטיח את הזרמת הכספים הנחוצה ליישום תוכנית הבראה, בלעדיה לא תוכל החברה להמשיך לפעול.

 

ימים יפים, שכנראה לא יחזרו - בטר פלייס חושפת עמדת החלפת סוללות (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
ימים יפים, שכנראה לא יחזרו - בטר פלייס חושפת עמדת החלפת סוללות(צילום: רונן טופלברג)

 

על-פי מקורבים להנהלת בטר פלייס, למאמצי הגיוס שותפים בכירי החברה לישראל. בסבב ההשקעה האחרון, הזרימה החברה לישראל סכום גדול משמעותית מחלקה היחסי בבעלות על בטר פלייס - סימן לכך שמשקיעים אחרים איבדו את אמונם. אם לא תצליח לגייס מזומנים ממשקיעים קיימים או חדשים, תחליט כנראה החברה לישראל על הפסקת פעילותה של בטר פלייס.

 

בשיחה שקיים לאחרונה בכיר בבטר פלייס עם ynet, הובהר כי ללא השקעה נוספת לא תוכל החברה להמשיך לפעול. עם זאת, אותו בכיר הביע אמון מוחלט ביכולת לגייס את ההון הנחוץ. יש לזכור כי בדו"חות כספיים שפרסמה החברה לישראל בחודש מרץ, צורפה לראשונה הערת "עסק חי" - אזהרה חמורה, שמשמעותה חשש מפני אי יכולתה של החברה להחזיר חובות. 

 

בטר פלייס: הצרות נערמות  

 

משהו רקוב בבטר פלייס?

"כבר תקופה ארוכה ברור שהחברה הולכת לכיוון לא טוב", אומר היום (ו') ל-ynet בכיר לשעבר בבטר פלייס. "כל העובדים יודעים שאין לה עתיד במתכונתה הנוכחית, ואם תשרוד - זה יהיה בבעלות אחרת, ובמתכונת אחרת". לדבריו, גם אם תצליח בטר פלייס לגייס הון בזמן הקרוב, ההשקעה לא תבטיח את עתידה. "ללא פיתוח, החברה רק תעמוד במקום, ואין לזה עתיד. את הכלל הזה לומדים בשיעור ראשון במינהל עסקים".

 

 

מאז אוקטובר 2012 עברה בטר פלייס זעזועים רבים, ובראשם - הדחתו של היזם והמנכ"ל הראשון, שי אגסי. בעקבות ההדחה, עזבו את החברה מנהלים רבים, ובהם מנהל הפעילות בישראל, משה קפלינסקי, וסמנכ"לים בכירים. גם המנכ"ל שהחליף את אגסי, אוון ת'ורנלי האוסטרלי, החזיק מעמד רק חודשים ספורים בטרם התפטר. "החברה היום כבר רקובה מבפנים", אומר הבכיר לשעבר. "שדרת הניהול לא קיימת, והמצב הזה לא יכול להימשך".

 

הטריו התפרק, המשקיע מרים ידיים? אגסי (מימין), קפלינסקי (משמאל) ועידן עופר (צילום: ישראל הדרי) (צילום: ישראל הדרי)
הטריו התפרק, המשקיע מרים ידיים? אגסי (מימין), קפלינסקי (משמאל) ועידן עופר(צילום: ישראל הדרי)

 

בטר פלייס: החריקות שבדרך

מבקר המדינה: זויה פתיר פעלה לקידום בטר פלייס

שי אגסי מתלונן: המדינה לא תמכה בנו מספיק

 

מאז הקמתה צברה החברה הפסדים של יותר מ-3 מיליארד דולר. בבטר פלייס ובחברה לישראל נוהגים אמנם להסביר כי לא מדובר בהפסד אלא בהשקעה, הנחוצה לפריסת תשתיות טעינה והחלפת סוללות במכוניות חשמליות, אך המשך ההפסדים וחוסר ההצלחה המסחרית הביאו את החברה למשבר קיומי. בחודשים האחרונים פיטרה בטר פלייס מאות עובדים וצמצמה משמעותית את פעילותה, תוך שהיא מבהירה כי תתמקד בשני שווקים בלבד - ישראל ודנמרק.

 

חיוכי התחלה - קרלוס גוהן לצד שמעון פרס ואגסי (צילום: משה מילנר, לע"מ) (צילום: משה מילנר, לע
חיוכי התחלה - קרלוס גוהן לצד שמעון פרס ואגסי(צילום: משה מילנר, לע"מ)

 

לאחרונה ספגה בטר פלייס מכה קשה מבן בריתה היחיד בתעשיית הרכב העולמית - קרלוס גוהן, נשיא קונצרן רנו-ניסאן. בדברים שצוטטו באתר חדשות בדנמרק, הבהיר גוהן כי עתיד המכוניות החשמליות טמון בסוללות קבועות, ולא כאלה הניתנות להחלפה. בכך למעשה שמט את הקרקע מתחת לרגליה של בטר פלייס, שרעיון החלפת הסוללות מהווה את הבסיס לקיומה. ראוי להזכיר כי רנו היא יצרנית הרכב היחידה שמייצרת מכונית חשמלית עם סוללה מתחלפת.

 

למרות שבחודשים הקרובים תוצג גרסה מעודכנת לרנו פלואנס החשמלית, דבריו של גוהן רק מחזקים את ההערכות בשוק הרכב כי בטר פלייס לא תוכל לשרוד. "אולי אם ייקנו את אותה, למשל אחת היבואניות ביחד עם חברת תשתיות גדולה, היא (בטר פלייס, ש.ה) תוכל להמשיך להתקיים", מעריך בכיר לשעבר בחברה. "אבל בכל מקרה, היא כבר לעולם לא תגדל למה שחשבו שהיא תהיה בהתחלה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים