שתף קטע נבחר

 

הקרב על הר הבית: הסרוגים נגד החרדים

התנהלות הרבנים החרדים גורמת להחלשות האחיזה הישראלית בהר הבית, שגורמת להזנחת מקום המקדש, שמגבירה את הטרור והאנטישמיות. רבנים בציונות הדתית יוצאים למלחמה על (הר) הבית. ומה בין מקום המקדש למנהרות הטרור בציר פילדלפי?

מנהיג הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית, ראאד סלאח, אולי הפסיד בקרב נגד שיפוץ מעלה המוגרבים, אבל הוא בהחלט יכול לזקוף לזכותו ניצחון אחד קטן. השייח' סלאח הצליח לעורר מחדש את מלחמות היהודים בעניין היחס להר הבית, הישג מרשים לכשעצמו.

 

בעקבות אירועי השבועיים האחרונים בשיפולי ההר, והמתיחות הבין-דתית בארץ ובעולם נוכח מה שמציג הציבור הערבי כפגיעה בקודשי האיסלאם, יוצאים שניים מרבני הציונות הדתית למתקפה נגד הציבור החרדי ומנהיגיו, ויחסם למקום המקדש.

 

יו"ר ועד רבני יש"ע ורב היישוב קריית ארבע, הרב דב ליאור, וראש מכון "צומת", הרב ישראל רוזן, מבקרים השבוע את הרבנים החרדים, שלדבריהם, בהתעלמותם ובהתבטאויותיהם גורמים להחמצת ההזדמנות לשלוט בהר.

 

באירוע שקיימו תנועות המקדש ביום ראשון באתר החפירות הדרומיות של ההר, קרא הרב ליאור לרבנים החרדים לצאת מאדישותם. "בהתעלמותו גורם הציבור החרדי באופן עקיף להשתלטות הערבית על ההר, לטומאתו ולהרס המקום" זעק הרב. עוד הוא טען, כי השלב הבא הוא התגברות הטרור והאנטישמיות בארץ ובעולם, שלדבריו נובעת מ"ההזנחה והחולשה שלנו בהר הבית".

 

ולמרות שהוא סבור שבתנאים מסויימים מותר ליהודים לעלות להר, הדגיש הרב ליאור כי הוא מקבל גם את הדעות המחמירות בעניין. עם זאת הוא אומר: "אסור שהמחלוקת ההלכתית תגרום להתעלמות מוחלטת של החרדים מהנושא". בנוסף קרא "להכנת תוכניות ולהכשרת הציבור לקראת בניין בית המקדש".

  

"החמצה היסטורית"  

הרב ישראל רוזן, המזוהה פחות עם תנועות המקדש והמאבק על הרב הבית, תוקף גם הוא בחריפות את הרבנים ונבחרי הציבור החרדיים. במאמר שיפרסם הרב בעלון "שבת בשבתו" בשבת הקרובה הוא מזכיר כי הרב הראשי לישראל שלמה עמאר הגדיר את עבודות הבניה "פרובוקציה מיותרת" ורב הכותל, שמואל רבינוביץ', קרא יחד עם ראש העיר אורי לופוליאנסקי להפסקת העבודות ולהידברות עם הוואקף המוסלמי.

 

במאמרו התקיף והעוקצני מכנה הרב רוזן את נבחרי הציבור החרדים "תמימים", משום שהם מבקשים להידבר "גם כשאין עם מי". בהמשך הוא תוהה כיצד ייתכן שאף הם הושפעו מהתעמולה "הפרועה והשקרית", כהגדרתו, של האיסלאם.

 

בדומה לדברי הרב ליאור, גם לטענת הרב רוזן נגזרת דעתם של החרדים בעניין מעמדתם במחלוקת ההלכתית בסוגיית עליית יהודים להר הבית. בשבוע שעבר הביא ביטאון ש"ס "יום ליום" את דברי הרב עמאר לפיהם לאף יהודי אין רשות לעלות להר, אלא לאנשי כוחות הביטחון, ולכן ואסור שתהיה כל גישה אליו.

 

הרב רוזן קורא כהרגלו ל"הכאת האויב בחרבו שלו". נוכח חפירת מחילות הטרור בציר פילדלפי הוא קורא לנצל את ההזדמנות הלגיטימית ל"חתירה תחת כיסא הכבוד" בהר הבית. "חתירה כזו לא תיתכן ללא הרבנים", מסיים הרב רוזן, ומכנה את התנגדות הרב הראשי לישראל "החמצה".

 

פלונטר ושמו הר-הבית

הנצחון הגדול והאופוריה אחרי שיחרור ירושלים במלחמת ששת הימים הפכו מהר מאוד לכאב ראש גדול עבור פוסקי ההלכה. כמה חודשים חלפו עד שכולם הבינו שלמרות תרועות השופר והניסים הגלויים המשיח לא באמת הגיע, והר הבית הפך לפלונטר גדול.

 

את הריבונות היהודית על מקום המקדש בתקופה בה העם כולו טמא-מתים ומבלי כל אפשרות להיטהר לא ידעו הרבנים איך לאכול, גם אחרי מסירת המפתחות לוואקף המוסלמי. המציאות החדשה הפכה לנטל לא פשוט, והיו שהתגעגעו לשקט של הגלות ולשליטה הירדנית בהר.

 

לאחר המלחמה, האיסור על תפילת יהודים על הר הבית לא עורר התנגדות רחבה בקרב הציבור היהודי בגלל פסק ההלכה של הרבנות הראשית האוסר עליית יהודים להר הבית מטעמים הלכתיים הקשורים בדיני טהרה וטומאה. בשנים האחרונות, נשחק איסור הלכתי זה, בעיקר בעקבות היתרים הלכתיים שניתנו על ידי רבנים מהמחנה הציוני-דתי, שהחלו מצדדים בעליית יהודים ל"אזורים המותרים" (החיל) הנמצאים לדעתם מחוץ למתחם המקדש (העזרה) ולכן מותרים לעלייה.

 

במהלך השנים היו רבנים בודדים וקבוצות קטנות של מבקרים שלקחו על עצמם את האחריות ההלכתית ועלו להר הקדוש, אבל גם נאמני הר הבית והתנועה לכינון המקדש לא הצליחו להביא לפסיקה ממוסדת ורצינית שפונה לכלל הציבור ומתירה עלייה להר. 

 

אולם כאמור, בשנים האחרונות חלה התפנית: ועד רבני יש"ע הוציא פסיקה מהוססת בעניין שהפכה בהמשך להיתר. רבנים אחרים (בעיקר בימין) הצטרפו, והיום קוראים כבר עשרות מרבני הציונות הדתית לעלות להר. עם זאת, גדולי הפוסקים עדיין אוסרים ביקור בהר הבית, וכך גם הרבנות הראשית לישראל.

 

ומה אומרים החרדים? 

לאור שחיקת החלטתה של מועצת הרבנות הראשית אז, בשנת 67', מקפידים רבנים חרדים לחזק את העמדה שמנגד, הגורסת כי אין להתיר עלייתם של יהודים להר הבית כלל. עמדתם זו אינה באה להביע עמדה פוליטית לגבי הריבונות לע הר הבית אלא מקורה מטעמים הלכתיים הקשורים בדיני טהרה וטומאה והטענה כי אין אנו יודעים כיום בוודאות אילו מקומות מותרים או אסורים לכניסת יהודים, ולכן, אין לעלות בכלל להר הבית.

 

בסוף השבוע האחרון, התייחס כאמור הרב הראשי לישראל, הרב שלמה עמאר לנושא. ביטאון ש"ס יום ליום פרסם כי הרב קרא להגיע להידברות עם אנשי דת מוסלמים על מנת להגיע לפתרון והבנה בכל הקשור לסכסוך שהתפתח סביב העבודות במעלה המוגרבים. במקביל, הדגיש את עמדתה הרשמית של הרבנות ואמר כי "מלבד כוחות הביטחון, לאף יהודי אין רשות להר הבית ואסור שתהיה לכך גישה". הוא אף עמד על כך שלגבי המשך העבודות, "הרבנות הראשית צריכה לתת את דעתה".

 

בסיור שערך הרב הראשי האשכנזי, הרב יונה מצגר במעלה המוגרבים בשבוע שעבר, הוא חזר והדגיש את עמדת הרבנות בנושא, זאת בתגובה לקריאות מצד פעילי ימין שקראו לשינוי הגישה ההלכתית הנהוגה.

 

גם מנהיג הפלג הליטאי, הרב יוסף שלום אלישיב, ער לשינויים המתחוללים בסביבות הר הבית ובשנה האחרונה, על פי דרישתו, דאג רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ' לחדש את השלטים בכניסה לשער המוגרבים, בהם נכתב שמבחינה הלכתית אסור ליהודים לעלות להר הבית.  


פורסם לראשונה 21/02/2007 14:20

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הר-הבית. הרבנות אוסרת לעלות
צילום: יואב גלאי
העבודות בשער המוגרבים
צילום: איי פי
צילום: חיים צח
הרב ליאור. שהחרדים לא יתעלמו
צילום: חיים צח
צילום: חיים צח
הרב עמאר. "החמצה"
צילום: חיים צח
מומלצים