2009: מהפכה בשוק הליסינג
תוך קצת יותר משנה ייעלמו קבוצות שווי השימוש משוק הרכב הישראלי. באוצר מאמינים כי כתוצאה מכך, יפתח השוק לתחרות מחירים אמיתית, שתגרור הוזלות מיידיות
מהפכה אמיתית בשוק הרכב. ל-ynet נודע כי החל מ-2009 יבוטלו "קבוצות שווי השימוש", לפיהן נקבע המס שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד. במקום חלוקה שרירותית לקבוצות, יחושב המס אותו משלמים העובדים לפי מחיר המחירון של המכונית. ביטול השיטה יקטין את מעורבות משרד האוצר בקביעת מחירי המכוניות, ובכך תיפתח הדרך לתחרות מחירים אמיתית בשוק הרכב, ולהוזלת מחיריהם של מרבית הדגמים הפופולאריים. על-פי הערכות, מכוניות משפחתיות - כמו מאזדה 3, רנו מגאן וטויוטה קורולה - יוזלו בכמה אלפי שקלים.
- ככה מעוותים פקידי משרד האוצר את שוק הרכב הישראלי
כולם ירוויחו מביטול קבוצות שווי השימוש (צילום: איי פי)
מבטלים את הקבוצות
לפי התכנית, עומד משרד האוצר לשנות את שיטת חישוב "שווי השימוש" - המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. במקום "קבוצות שווי השימוש", המשמשות כיום לקביעת גובה תשלום המס החודשי, יחושב המס על-פי מחיר המחירון של המכוניות (כחדשות). וזו תהיה אחת המהפכות החשובות בשוק הרכב - המשמעות בפועל תהיה ביטול השפעת הרגולטור על מחירי המכוניות בישראל, ופתיחת שוק הרכב לתחרות מחירים אמיתית.
ל-ynet נודע כי החלפת שיטת החישוב היא חלק מההמלצות הסופיות של הוועדה הבין-משרדית למיסוי ירוק, אשר בוחנת דרכים לעידוד השימוש בכלי רכב ודלקים ידידותיים לסביבה. המלצות הוועדה יובאו לאישור הממשלה עד סוף נובמבר. בעבר הוערך כי החלפת השיטה תתבצע כבר ב-2008, אולם על-מנת לאפשר לשוק הרכב להיערך לקראת השינוי, הוחלט על דחייה ל-2009. ראוי לציין כי קבוצות המחיר ימשיכו לשמש לקביעת אגרות הרכב, כנהוג כיום.
האחוז הקובע
לפי תוכנית האוצר, החל ב-2009 יקבע שווי השימוש כאחוז קבוע מראש ממחיר המכונית. שיטת החישוב החדשה תותאם לתוכנית לייקור שווי השימוש, כפי שזו נקבעה בהסכם שהושג בין יו"ר ועדת הכספים, סטס מיסז'ניקוב, למשרד האוצר. גובה המס - האחוז ממחיר המכונית המשמש לחישוב שווי השימוש - ילך ויעלה בהתאם למחיר המכונית: כלומר, ככל שמחיר המכונית יהיה גבוה יותר, כך יגדל גם שווי השימוש.
ובמה שונה השיטה החדשה מזו הנהוגה כיום? כיום נקבע המס על-פי "קבוצות שווי שימוש". כל המכוניות החדשות הנמכרות בישראל מחולקות לשבע קבוצות מחיר, ולכל קבוצה נקבע גובה מס אחיד: קבוצה 2, למשל, כוללת את כל המכוניות בטווח המחירים בין 87 אלף שקל ל-114 אלף שקל. שווי השימוש שמשלם עובד המקבל מכונית מקבוצה 2, עומד כיום על 1,330 שקל - וזאת ללא קשר למחיר הקנייה המדויק. כך נוצר מצב אבסורדי, לפיו עובד שמקבל ממקום העבודה רנו מגאן, שעולה 114 אלף שקל, משלם מס זהה לזה שמשלם עובד שמקבל יונדאי גטס, שעולה כמעט 20 אלף שקל פחות.
הצרכנים ירוויחו
ההשפעה על הצרכנים הפרטיים צפויה להיות מיידית ומשמעותית. כיום, יבואני הרכב קובעים את מחירי הגרסאות הבסיסיות, המיועדות לציי רכב, על-פי קבוצות השווי. בפועל, מחירי מרבית המכוניות מוצמדים לרף העליון של כל קבוצת שווי: כך תמצאו שמאזדה 3, טויוטה קורולה, רנו מגאן ופורד פוקוס - כולן עולות 114 אלף שקל בדיוק. מאחר שהיבואנים שומרים על פער מחירים סביר וקבוע בין מחירי הגרסאות לציי הרכב לבין מחירי הגרסאות לצרכנים פרטיים, נוצר מצב לפיו מחירי כל המכוניות בשוק נשארים קבועים וכמעט זהים. כך, נחסכת מהיבואנים תחרות מחירים אמיתית, ומי שקובע בפועל את מחירי המכוניות הוא משרד האוצר, שמעדכן פעם בשנה את קבוצות שווי השימוש.
ביטול "קבוצות השווי" והנהגת שיטת החישוב החדשה, יגדילו באופן משמעותי את החופש של היבואנים לקבוע מחירים. מאחר שבשיטה החדשה ייקבע שווי השימוש על-פי מחיר המכוניות, צפויים היבואנים להוריד את מחירי המחירון של הגרסאות המיועדות לציי הרכב, ובכך להקטין את תשלום המס החודשי של העובדים. הורדת מחירים זו תגרור הורדת מחירי מחירון של מכוניות המיועדות לצרכנים פרטיים - וכך צפויה להתפתח, סוף-סוף, תחרות מחירים אמיתית בשוק הרכב.