להיות יפה זה לא פשע!
יש מי שעינו צרה בנשים מטופחות במגזר החרדי, אלו שפאת הקאסטם היא סמלן המסחרי. הדתיות-הלאומיות מתפעלות מתקנות הצניעות של גור? טלי פרקש, עם פאה שעולה יותר מאלף דולר, משיבה מלחמה
לצערי בגלל רמת הדיון, אני נאלצת להתחיל בווידוי שטחי במיוחד, הפאה שעל ראשי עלתה יותר מ-1,000 דולר. אני לא חסידת גור ולכן אף אחד עוד לא דרש ממני קבלה ושאל כמה עלתה הפריזורה בהתאם לתקנות החדשות. אבל הנה אני מנדבת את המידע הלא חיוני הזה מרצוני החופשי. כל זאת למה? משום שיש מי שעינו צרה בנשים מטופחות במגזר החרדי, אלו שפאת הקאסטם היא סמלן המסחרי, ואני כאן כדי להשיב מלחמה שערה.
ראוי לציין כי מעולם לא שפטתי אף אחת על כיסוי הראש שלה, העדרו וכל מה שבאמצע. שמרתי את דעותיי בסוגיה לעצמי, לעיתים הסכמתי יותר, לעיתים פחות, אך תמיד עם כבוד מלא לבחירה שעשתה אותה אישה נשואה. גברים הרי לעולם לא יבינו מה קורה באותו יום בהיר, רגע אחרי שעמדת בחופה עם בחיר ליבך ושיערך המטופח והמסורק קיבל תוקף הלכתי מיוחד, שלא מאפשר לו יותר התבדרות חופשית באוויר הפתוח. זה לא כיפה שמאז גיל שלוש נחה על הראש, זה עשרים ומשהו שנה של חיים ככה ומרגע מסוים מאוד - אחרת. סוגיה טעונה, נושא למונולוגים פנים-נשיים רבים מספור.
אבל מאחר שאת הביקורת על מחיר התענוג מעלות דווקא הדתיות הלאומיות, אלה הנשענות בחלקן על דעת מיעוט הלכתית של הרב פינשטיין זצ"ל, הגורס כי אפשר להקל ולגלות חלק משמעותי מהשיער. יש בכך מן הצביעות לבוא ולבקר רף צניעות של נשים אחרות. מי אמר שבנדנה בסגנון קריבי משהו, עם תלתלים מציצים בשובבות כמנהג רבות מאחיותינו הדתיות, היא כיסוי צנוע יותר? החלטה רבנית? או אולי טעם אישי?
כאן המקום להסביר, בצורה פשטנית אומנם, אך אחת ולתמיד את הגישות ההלכתיות השונות בנושא כיסוי הראש: בראש האסכולה הרואה בכך אלמנט צניעותי מובהק וסימן היכר לנשואה, עומד הרב עובדיה יוסף. אי לכך יש הקלות מסוימות אצלו בחשיפת השיער. לפי הרב, הכיסוי יעיד בראש ובראשונה על צניעות מוגברת כאשת איש. הנה בא הקאצ', בהתאם לגישה, בכיסוי ראש צריכות להשתתף גם לא נשואות בזמן תפילה וברכה, וכך גם נהוג אצל ההולכים בדרכו.
לפי האסכולה השנייה הגורסת כי כיסוי ראש היא מצווה בפני עצמה, לאישה נשואה בלבד. הדגש הוא על כיסוי מלא ומוחלט של השיער המקורי. בלי קשר לרמת המשיכה שהוא מפגין. לפאה, במקרה הזה, אין צורך להיות 'פחות טבעית' או חובה להוות תמרור בסגנון 'זהירות אישה נשואה לפניך'.
אחרי שפתרנו את סוגיה ההלכתית נפנה לביקורת. סורי, אני לא מבינה את הרצון לחדור לכיס האישי של כל אחד והחלטותיו הכלכליות. פאת קסטאם איכותית וכן - יקרה - היא השקעה כדאית גם כלכלית. היא יפה, היא נוחה עד כמה שניתן לבקש והכי חשוב אם היא איכותית, גם מחזיקה מעמד כמה שנים טובות, מניסיון אישי.
מבחינתי ומבחינת רבות שהולכות עם פאה יום יום על הראש, זה שווה את המחיר. בדיוק כמו ניתוח לייזר לתיקון הראייה או כל הוצאה חד פעמית גדולה, ששכרה בשיפור איכות החיים בצידה. אין פשע הלכתי להיות יפה ואין מדד לטיפוח יתר. אפשר אם מתעקשים, להתלונן על נשים עם פאה בלונדינית ארוכה הגולשת למותניים. היא 10 בכיסוי ראש, פחות מזה בצניעות לכל הדעות, אך גם בתור רווקה.
אני לא חסידת גור ולכן התקנות שהוציא האדמו"ר שליט"א לא חלות עלי. אבל אם כבר דתיות לאומיות מחליטות להצטרף לדיונים לא להם, על קו שיער טבעי בפאה, כן או לא אז רשמו לפניכן: התקנות קובעות בין היתר שלבעלך אסור ללכת איתך ברחוב כתף אל כתף, אלא לצעוד עם הפנים קדימה כשאת תשתרכי מאחוריו, במרחק מה.
עדיין מעוניינות להצטרף לחגיגת התקנות הגוראית? פנו אלי אישית ואשלח לכן טופס הרשמה לחסידות. אהה כן, יש עניין אחד קטן עם השיער שמציץ...