הצצה ראשונית: "מודו"
הגאדג'ט של דב מורן מבטיח להפוך כל מוצר אלקטרוני לטלפון סלולרי. עומרי לוי קיבל לידיו את המכשיר הזעיר כדי לבחון אם אכן מדובר במהפכה
הביתן של חברת Modu Mobile בתערוכת Mobile World הומה אדם. ההבטחה של גאדג'ט זעיר עם מקלט סלולרי שניתן לחבר למגוון גדול של מכשירים, כולל נגן מוזיקה, מערכת הסטריאו ברכב ועוד, ובכך לספק להם יכולות סלולרית, לנגן שירים ולגשת לקבצים מתוך ה"מודו" מעוררת עניין רב. אנשי החברה מספרים לכל מי שרק רוצה לשמוע על המהפכה שהם עומדים לחולל בדרך בה נשתמש בטלפון הסלולרי
שלנו.
עוד דיווחים מ-Mobile World:
- סוני אריקסון מציגה מכשירים חדשים
- סמסונג מציגה את היורש של BlackJack
- נוקיה חושפת את היורש של ה-N95
- LG מהמרת על מסכי המגע
- הישראלים מציגים: סלולרי עממי ב-25 דולרים
- מוטורולה משיקה את ה-Moto Z10
קיבלנו לידינו את הגאדג'ט להתרשמות ראשונית, כדי לבחון אם יש פער בין ההבטחות למציאות ולאמוד את סיכויי ההצלחה של ה"מודו". מדובר במכשיר סלולרי קטן שיכול להיכנס למעטפות שונות המכונות ג'אקטים, השואבים מהמודו את יכולותיו ומוסיפים למכשיר הקטן מאפיינים שונים בהתאם לג'אקט הייעודי.
כך ניתן לנייד את המידע האישי שלכם -
בין אם מדובר באנשי הקשר מהסלולר, הודעות SMS ועוד. כדי לעשות שימוש ביתרונות שמציע המודו יש צורך במגוון שלם של מוצרים המותאמים לשימוש בו.
הגאדג'ט הזעיר כולל זיכרון פלאש, מסך בגודל של כאינץ' אחד, סוללה פנימית, מקלט סלולרי ולוח מקשים קטן ועדין, השונה בתכלית מהמקלדת הנומרית הרגילה. אין זכר לספרות וגם לא מדובר במסך מגע אופנתי (לפחות בשלב זה). הקשת מספרים לחיוג במכשיר היא אתגר מורכב במיוחד. ניתן לחייג בקלות רק דרך אנשי הקשר הקבועים במכשיר. אם תבקשו לחייג לא באמצעות אנשי הקשר, ככל הנראה תאלצו לדחוף את המכשיר לג'אקט סלולרי כדי לא להסתבך יותר מדי עם הממשק הפנימי של המודו.
הג'אקטים של "מודו"
"המוח" של "מודו" משולב במכשיר הסלולרי הקטן בעולם, על פי מייסד החברה, דב מורן. ניתן להתרשם מהמימדים הזעירים כי להבטחה זו אחיזה במציאות. מלבד הגודל, ה"מודו" לא מבשר על פריצת דרך טכנולוגית ואינו ידידותי למשתמשים כמו המכשירים הסלולריים החדשים, על פי המגמה המסתמנת בתערוכה.
אז מה מיוחד ב"מודו"? המכשיר בפני עצמו אינו מציע חלופה למכשירים החדישים בשוק, אך התפישה
שעומדת מאחוריו אכן עשויים לחולל שינוי בשוק המונע על ידי קדחת השדרוגים. אנשי "מודו" מייעדים עצמם לשמש גוף המקשר בין יצרניות האלקטרוניקה הגדולות לשוק הסלולר החסום בפניהם בשלב זה. השוק נשלט על ידי ענקיות כמו נוקיה, סמסונג, מוטורולה, סוני אריקסון ואחרות. לא בכדי יצרנית המצלמות הגדולה בעולם היא דווקא חברת נוקיה.
ב"מודו" מצהירים כי זו רק ההתחלה וככל שהמשקיעים יהיו יותר יצירתיים ונועזים, יתבררו יותר יתרונות הטכנולוגיה ויישומיה. למשל, החברה חתמה כמה הסכמים עם מעצבי על וחנויות אופנה באיטליה, שעתידים לשווק בגדים אופנתיים בהם ישולבו ג'אקטים. יש לציין כי עלות ג'אקט היא 20-60 יורו, כך שהבגדים האלה אינם צפויים להיות זולים.
טכנולוגיה ויכולות
ראוי לציין כי בדקנו אב טיפוס של המכשיר, שעדיין אינו מושלם. ההשקה הראשונית של ה"מודו" צפויה רק בחודש אוקטובר, 2008, גם בישראל דרך סלקום.
המכשיר רחוק מפסגת הטכנולוגיה - הוא תומך בדור 2.5 ובעל יכולות תקשורת בסיסיות למדי. יכולות המוזיקה שלו טובות מאוד ואפשר להשתמש בו לצורך האזנה למוזיקה גם ללא ג'אקט מתאים. בחברה טוענים שהדור הבא של המודו יתמוך כבר ברשתות ה-HSDPA אבל זה יקרה רק לקראת אמצע שנת 2009.
סיכום
הקונספט של "מודו" כחברה מעניין מאוד. אין גם ספק כי החברה נכנסת לחלל שנוצר בין ענקיות הסלולר
לתחום האלקטרוניקה הבידורית. חברות הסלולר נוגסות באלקטרוניקה הבידורית, בין אם מדובר בנגני מוזיקה או מצלמות דיגיטליות. המצאה כמו "מודו" עשויה לאפשר ליצרניות האלקטרוניקה להשיב מלחמה. עם זאת, קיימת אפשרות סבירה כי מה שהיה הוא שיהיה, והסטארט אפ החדש לא יותר רושם עז על השוק, גם אם התפישה שמאחוריו תתקבל לבסוף.
האם בסופו של יום מדובר בעוד המצאה גאונית של דב מורן, ממציא ה-Disk On Key? או הימור גדול מדי הכרוך בכניסה לגוב אריות שלא מקבל בברכה מתחרים חדשים? מוקדם מדי להעריך, אך ב"מודו" מכוונים מאוד גבוה ומצפים להימנות על החמישיה הפותחת של חברות הסלולר תוך כמה שנים.
הכותב הוא אורח חברת מוטורולה בברצלונה