איסוזו D-מקס וניסאן נבארה כשלו במבחן בטיחות
במבחן בטיחות ראשון לטנדרים, התגלה כי איסוזו D-מקס וניסאן נבארה מציעים רמת בטיחות גרועה, בעוד שמיצובישי האנטר קיבל ציון טוב. פורסמו תוצאות גם לסיטרואן C5, רנו קנגו, ב.מ.וו X3 ודייהטסו טריוס
מבחן בטיחות ראשון לטנדרים - והתוצאות מאכזבות. איסוזו D-מקס, הטנדר הנמכר ביותר בישראל, זכה לציון בטיחות מחפיר במבחן Euro NCAP, הגוף האירופי הבלתי תלוי שבוחן מזה יותר מעשור את בטיחותן של המכוניות החדשות. גם ניסאן נבארה, הנמכר בישראל בהצלחה קטנה משמעותית, זכה לאחד הציונים הנמוכים ביותר בתולדות המבחנים. מנגד, הצליח ההאנטר של מיצובישי להשיג ציון טוב לרכב מסוגו.
איסוזו D-מקס. רמת בטיחות מזעזעת. בתמונה העליונה: ההאנטר של מיצובישי מבצע באופן סביר
בסדרת המבחנים האחרונה, שכוללת לראשונה טנדרים, נבחנו גם סיטרואן C5 החדשה (שבמפתיע - היא היחידה שהצליחה לקבל חמישה כוכבים), דייהטסו טריוס סוזוקי ספלאש וב.מ.וו X3. מבינן כלי הרכב שנבחנו, רק הספלאש איננה משווקת בישראל.
הטנדרים מביישים
כיצד נראית קטגוריה שלא הייתה עד היום תחת עינו הבוחנת של Euro NCAP? רע מאוד. איסוזו D-מקס זכה לשתי נקודות בלבד (מתוך 16 אפשריות) בהגנה על נוסעים מבוגרים בריסוק החזיתי. מבחן הריסוק, שמבוצע על-ידי פגיעה במכשול במהירות של 64 קמ"ש, מנבא במקרה זה מוות כמעט ודאי לנהג ולנוסע בטנדר של איסוזו. והמצב בניסאן גרוע אפילו יותר. קריסת השלדה בתאונה חזיתית, יחד עם תקלה במנגנון כריות האוויר (נושא עליו מבטיחה ניסאן כי נתנה את הדעת), הביאו לכך שהנהג והנוסע היו בסכנת חיים ברורה. וכך קיבל ה-D-מקס ציון של שני כוכבים עם הערת אזהרה (שניתנת במקרה של סכנת חיים ברורה), ואילו הנבארה הסתפק בכוכב אחד עם הערת אזהרה - הציון הנמוך ביותר בהיסטוריית המבחנים.
ניסאן נבארה. תוצאה גרועה, ניסאן מבטיחה שיפור
נקודת אור יחידה בקרב הטנדרים, ניתן למצוא בתוצאות ההאנטר של מיצובישי. טנדר זה זכה לארבעה כוכבי בטיחות מתוך חמישה אפשריים - ציון נאה אך לא יוצא דופן. אלא אם משווים אותו למתחריו שנבחנו עד עתה.
שלושת הטנדרים הציגו ציון מאכזב גם בהגנה על ילדים בתא הנוסעים. הגדיל לעשות ה-D-מקס, שמציב להם סכנה ממשית עם שני כוכבים בלבד (מתוך חמישה), ו-22 נקודות - אחד הציונים הנמוכים ביותר בתקופה האחרונה. ההאנטר והנבארה משפרים במקצת עם 32 נקודות המספיקות לשלושה כוכבים. ומה לגבי הולכי רגל? כדאי להם להימנע ממפגש עם הטנדרים הללו. ההאנטר וה-D-מקס לא מציעים הגנה כלל (כוכב אחד מתוך ארבעה ושתי נקודות), והנבארה הסתפק בשני כוכבים ו-14 נקודות.
הגנה על נוסעים | 2 כוכבים* (מתוך 5) | 17 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 2 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 15 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | לא נבחן | |
תזכורת חגירה | 0 נק' (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 2 כוכבים (מתוך 5) | 22 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | כוכב אחד (מתוך 4) | 2 נק' (מתוך 36) |
הגנה על נוסעים | כוכב אחד* (מתוך 5) | 18 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | נק' אחת (מתוך 16) |
ריסוק צד | 16 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | לא נבחן | |
תזכורת חגירה | נק' אחת (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 3 כוכבים (מתוך 5) | 32 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | 2 כוכבים (מתוך 4) | 14 נק' (מתוך 36) |
הגנה על נוסעים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 27 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 9 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 16 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | לא נבחן | |
תזכורת חגירה | 2 נק' (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 3 כוכבים (מתוך 5) | 32 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | כוכב אחד (מתוך 4) | 2 נק' (מתוך 36) |
*איסוזו D-מקס וניסאן נבארה קיבלו הערת אזהרה לסכנת חיים בתאונה
חמישה כוכבים ל-C5
סיטרואן C5 החדשה, שצפויה להגיע לישראל באוגוסט, זכתה בציון המרבי של חמישה כוכבים. עם זאת, ראוי לציין כי במבחן הריסוק הקדמי זכתה ה-C5 בציון של 35 נקודות - נקודה אחת פחות מה-C5 הקודמת. ארבעה כוכבים הוענקו ל-C5 בהגנה על ילדים, אך רק שניים בהגנה על הולכי רגל. ב-Euro NCAP מציינים באכזבה את התוצאה שקיבלה ה-C5 במבחן הולכי הרגל, וזאת לאור הציון המרבי בו זכתה ה-C6. "עם הטכנולוגיה פורצת הדרך להגנה על הולכי רגל שהציגה סיטרואן ב-C6, מאכזב לראות שה-C5 קיבלה רק שני כוכבים".
סיטרואן C5. היחידה שקיבלה את הציון המרבי - חמישה כוכבים
עוד נבדק בסבב המבחנים האחרון רנו קנגו החדש, שיגיע לישראל לקראת סוף השנה. הקנגו קיבל ארבעה כוכבים ו-28 נקודות במבחן הריסוק הקדמי - שיפור קל בלבד לעומת הדגם הקודם, שקיבל ארבעה כוכבים ו-26 נקודות. בהגנה על ילדים, קיבל הקנגו ארבעה כוכבים (לעומת שניים בלבד בדגם הקודם), ובהגנה על הולכי רגל - שני כוכבים.
הגנה על נוסעים | 5 כוכבים (מתוך 5) | 35 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 15 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 16 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | 2 נק' (מתוך 2) | |
תזכורת חגירה | 2 נק' (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 38 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | 2 כוכבים (מתוך 4) | 11 נק' (מתוך 36) |
רכבי השטח אינם מצטיינים
שני רכבי שטח נבדקו בסבב המבחנים האחרון של Euro NCAP: ב.מ.וו X3 ודייהטסו טריוס. ה-X3 זכה לציון מאכזב של ארבעה כוכבים במבחן הריסוק קדמי. מן הראוי לציין כי אין זו הפעם הראשונה שמכונית של ב.מ.וו מקבלת ציון מאכזב במבחני הריסוק: גם סדרה 5 הנוכחית קיבלה רק ארבעה כוכבים. בהגנה על ילדים, קיבל ה-X3 ארבעה כוכבים, ובהגנה על הולכי רגל - כוכב אחד בלבד.
גם הטריוס, אחד מרכבי השטח הנמכרים בישראל, לא הצטיין: רכב השטח הקטן קיבל ארבעה כוכבים במבחן הריסוק הקדמי ושלושה כוכבים בהגנה על ילדים. מאחר שהטריוס מבוסס על פלטפורמת טויוטה יאריס, שזכתה לחמישה כוכבים במבחן הריסוק, יש לראות בציון שמעניק לו Euro NCAP משום אכזבה. עם זאת, במבחן ההגנה על הולכי רגל, הטריוס מפתיע עם ציון גבוה של שלושה כוכבים.
הגנה על נוסעים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 28 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 11 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 15 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | לא נבחן | |
תזכורת חגירה | 2 נק' (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 3 כוכבים (מתוך 5) | 31 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | 3 כוכבים (מתוך 4) | 19 נק' (מתוך 36) |
עוד נבחנה סוזוקי ספלאש, מכונית מיני שעדיין לא ידוע אם תשווק בישראל. הספלאש זכתה בארבעה כוכבים במבחן ריסוק קדמי, שלושה בהגנה על ילדים, ושלושה בהגנה על הולכי רגל.
תגובות היבואנים
איציק וייץ, מנכ"ל קבוצת קרסו, יבואנית ניסאן, מסר בתגובה לתוצאות המבחן של טנדר הנבארה כי "הדגם הנבחן טרם שווק בישראל. בכל הרכבים ששווקו עד כה בישראל, אין כל בעיה ביחידת הבקרה של כריות האוויר. חשוב לציין כי ניסאן נבארה זכה לציון של כוכב אחד בגלל אי-התאמה שנתגלתה בין תוכנת המחשב לדגם החדש. כבר בדצמבר 2007 הותקנה תוכנה חדשה, והרכב הועבר לבדיקה נוספת". עוד נמסר מהיבואנית כי בניסאן מעריכים כי במבחן הריסוק הנוסף, שתוצאותיו יפורסמו בחודש מרץ, ייקבל הנבארה ציון גבוה יותר.
הגנה על נוסעים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 28 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 12 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 15 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | נק' אחת (מתוך 2) | |
תזכורת חגירה | 0 נק' (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 39 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | כוכב אחד (מתוך 4) | 5 נק' (מתוך 36) |
מחברת UMI, יבואנית איסוזו, נמסר בתגובה: "מפרט הבטיחות של הדגמים שנבחנו שונה מהותית ממפרט הבטיחות של הדגמים המשווקים בישראל. מבחני הריסוק מתייחסים לשני דגמים, המציעים כרית אוויר אחת. בישראל נמכרו מתחילת 2007 רק יחידות בודדות בעלות כרית אוויר אחת. למעלה מ-95% מדגמי איסוזו ששווקו בישראל מתחילת 2007 מצוידים בשתי כריות אוויר". עם זאת, ב-UMI מציינים כי חברת איסוזו שוקדת על שיפור מיידי ברמת הבטיחות של ה-D-מקס, ובתכנון הדור הבא שלו מתכננת היצרנית להשיג ציון גבוה משמעותית.
הגנה על נוסעים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 28 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 13 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 14 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | לא נבחן | |
תזכורת חגירה | נק' אחת (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 41 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | 2 כוכבים (מתוך 4) | 14 נק' (מתוך 36) |
הגנה על נוסעים | 4 כוכבים (מתוך 5) | 30 נקודות |
פירוט: | ריסוק חזיתי | 13 נק' (מתוך 16) |
ריסוק צד | 16 נק' (מתוך 16) | |
פגיעה בעמוד | לא נבחן | |
תזכורת חגירה | נק' אחת (מתוך 3) | |
הגנה על ילדים | 3 כוכבים (מתוך 5) | 32 נק' (מתוך 60) |
הגנה על הולכי רגל | 3 כוכבים (מתוך 4) | 19 נק' (מתוך 36) |