פרסום סמוי: המועצה לצרכנות - להצטרף לתביעה
מבקשת להצטרף כידיד בית המשפט לתביעה הייצוגית בנוגע לפרסום סמוי בקלטות ילדים. לדבריה, הצטרפותה נדרשת בשל אופיו המיוחד של ההליך והסוגיות העשויות לעלות בו
המועצה הישראלית לצרכנות מבקשת להצטרף כידיד בית המשפט בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בשבוע שעבר בנוגע לפרסום סמוי בקלטות ילדים. משמעות הדבר היא שלמועצה תהיה זכות פעילה להביע דעתה בדיונים בבית המשפט וכן שדעתה תלקח בחשבון בהכרעות משפטיות.
עשרות רבות של מסרים פרסומיים סמויים מוחדרים לקלטות, טוענים התובעים הייצוגיים, באמצעות עורכי הדין שמואל אהרונסון, אמיר קדרי וניצן טבנקין, ממשרד אהרנסון שר אבולעפיה אמודאי ושות', וכשמדובר בקלטות שחלקן נמכרות במאות אלפי עותקים, מדובר על מיליוני מופעי פרסום סמויים, וכל זאת בקלטת אחת.
בקלטת "סבא טוביה", מפרטים התובעים, מחלק הסב לילדים "ביצת הפתעה" של "קינדר" כחלק טבעי מן העלילה. בקלטת מסדרת טיף וטף, רוחצת ומטפחת פנינה רוזנבלום את הילדים במכשירי קוסמטיקה מתוצרתה, כחלק טבעי מן העלילה.
בקלטת "חיות בפזמונים" משוחחת שרון חזיז עם הפרה המצוירת שהיא סמל "שוקולד פרה" והפרה קורצת לה באופן המוכר מפרסומת דומה ששודרה בטלוויזיה. בקלטת "הכבשה שושנה וחברים" מעודד משה דץ את הילדים לתאר, כיצד הם מכבסים באבקת הכביסה "מקסימה". באף אחת מהדוגמאות הנזכרות לא יודעו הצופים כי משולבות פרסומות מסחריות בעלילה.
"הפרסום משפיע באופן ישיר"
המועצה כותבת בבקשה כי "במקרה של פרסומות המכוונות לקטינים, ידוע כי הפרסום משפיע באופן ישיר על קהל הילדים". לדבריה, ברשותה מידע וניסיון רלבנטי שנובע מתפקידה להגנה על ציבור הצרכנים, והצטרפותה נדרשת בשל אופיו המיוחד של ההליך והסוגיות העשויות לעלות בו.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג: "התופעה של פרסום סמוי בקלטות ילדים היא תופעה עגומה ומדאיגה שיש לעקרה מהשורש. שזירת תכנים פרסומיים לתוך העלילה המיועדת לפעוטות ולילדים היא גם לא חוקית, ואינה עולה בקנה אחד עם מסחר הוגן".
לדבריו, הצופים התמימים אינם מודעים לתכנים הפרסומיים שהושתלו, ורואים בהם חלק בלתי נפרד מהעלילה. ההורים הרוכשים את הקלטות במיטב כספם, לא מודעים שהם קונים בעצם קלטת של פרסומות וריבוי הפרסומות הסמויות מהווה הטעייה לכאורה של ציבור הצרכנים