שתף קטע נבחר

רשות השידור: הנחות למפרסמים ב-2.25 מ' שקל

דו"ח מבקר המדינה לשנת 2008 חושף ליקויים בהתנהלות רשות השידור מול חברת שפ"מ, המפעילה עבורה את הפרסומות. עוד חושף הדו"ח שמשדרי קול ישראל סובלים מתחזוקה לקוייה, הגורמת לליקויים בקליטה, וקובע: "במקומות רבים בארץ לא ניתן לקלוט את קול ישראל"

רשות השידור ניהלה באופן לקוי את התנהלותה מול חברת שפ"מ (שידורי פרסומת מאוחדים), המפעילה בעבורה את מערך הפרסומות של קול ישראל. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה לשנת 2008. עקב ליקויים בהתנהלותה של הרשות, לא היו ברשותה אמצעי בקרה על שידור הפרסומות, מה שלא איפשר לה להבטיח כי שפ"מ תמכור ותשדר פרסומות וחסויות על-פי הכללים שקבעה הרשות.

 

בעקבות ליקויים בנושא זה, שהתגלו כבר בדו"ח הקודם של 2006, ניסתה הרשות להקים מערכת בקרה ממוחשבת באמצעות חברה חיצונית, כדי לבצע בקרה תפעולית וכספית על פעילות שפ"מ. ואולם במרס 2007 הופסקה פעילותה של החברה החיצונית. לרשות השידור, מסתבר, זה עלה הרבה מאוד כסף: הדו"ח מציין כי בין השנים 2004-2006 נתנה שפ"מ לפרסומאים הנחות שהסתכמו בכ-2.25 מיליון שקל, על חשבון רשות השידור.

 

עוד עולה מהדו"ח כי עד היום לא עמדה הרשות על כך ששפ"מ תתקין את מערכת התפעול שלה בתוך מתקני הרשות, למרות שהתחייבה לכך בהסכם. לפי המבקר, דבר זה מגדיל את תלותה של הרשות בשפ"מ.

 

מרשות השידור נמסר בתגובה: "הרשות פרסמה מכרז להתקשרות עם חברה מסחרית שתקים עבורה מערכת ממוחשבת לבקרה, במטרה לאפשר לרשות לעקוב אחר הפעילות שמבצעת חברת שפ"ם עבור רשות השידור, בכל הקשור למכירת זמן פרסומות, לרבות התחייבויות, ההסכמים, הביצוע בפועל וההכנסות. המערכת תשרת כל התקשרות עתידית של רשות השידור עם הזכיין החדש שייבחר, למכירת זמן הפרסומות".

 

אין קליטה

נושא נוסף המצוין בדו"ח המבקר נוגע למצבם הירוד של משדרי קול ישראל, הגורמים לאי-קליטה של השידורים ולשיבושם במקומות רבים בארץ. לדעת המבקר, בעיות הקליטה הן מהגורמים לירידה בשיעורי ההאזנה לרדיו ולפגיעה בהכנסות הרשות מפרסומות. "במקומות רבים במדינה לא ניתן לקלוט את שידורי קול ישראל. הסכמים בין בזק לרשות קובעים כי בזק תרכוש משדרים חדשים עבור הרשות, אך עד כה לא הוחלפו המשדרים".

 

יש לציין כי ההכנסות מפרסומות נמצאות במגמת ירידה. לפי הדו"ח, נרשמה בין השנים 2001-2006 ירידה של כ-43% בתקבולים מפרסומות ברשתות קול ישראל, מ-221 מיליון שקל ל-125 מיליון שקל בלבד. ברשות השידור לא טרחו עד היום לברר את הסיבות לכך.

 

מהרשות נמסר בתגובה: "הרשות הזמינה מחברת בזק 15 משדרים חדשים לרשתות ב', ג', ד' (ערבית), 88FM ורדיו רק"ע. המשדרים יותקנו עד סוף שנת 2008. המשדרים החדשים אמורים לאפשר קליטה טובה יותר של שידורי קול ישראל ברשתות השונות, וכפועל יוצא, יגברו ההכנסות מפרסומות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
שפ"מ: הפרסום ברדיו לא עובד
מומלצים